عدم توجه به پرچم‌گذاری شناگاههای آلوده و سالم در شمال کشور

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست از اهمال کاری برخی مسئولان محلی استانهای شمالی کشور در پرچم‌گذاری شناگاههای آلوده و سالم خبرداد و گفت: قرار بود تا تمامی شناگاههای شمال کشور پرچم‌های زرد یا آبی دریافت کنند که این مهم غالباً صورت نرگفته است.

به مناسبت روز دریای خزر

پروین فرشچی درباره شناگاههای شمال کشور و پرچم‌گذاری آنها اظهار کرد: بنابر گزارشهای دریافتی از استانهای شمالی کشور، غالب شناگاهها عملیات پرچم‌گذاری را انجام نداده‌اند و این موضوع را به متولیان ذیربط گزارش کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه پرچم زرد نشانه ناسالم بودن و پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاههای است، افزود: پرچم زرد نشاندهنده این است که مسئولان ذیربط باید به سالم سازی شناگاه بپردازند تا پرچم آبی را دریافت کنند و در این رابطه نیز مردم هم باید در انتخاب شناگاهها دقت کنند و این مهم را از مسئولان ذیربط انجام دهند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: مردم و رسانه‌ها می‌توانند در این بهبود وضعیت شناگاهها فعالیت داشته باشند؛ یعنی برای حفظ سلامتی از شناگاههای آلوده بهره نبرند.

فرشچی توضیح داد: زمانی که مردم تصمیم خود را برای رفتن به شناگاهها و شنا می‌گیرند باید نخستین دغدغه‌شان سالم بودن شناگاهها و توجه به پرچم‌گذاری باشد.

وی تأکید کرد: این مایه شرم ساری است که برخی شناگاههای ما آلوده باشد و توجه جدی هم صورت نگیرد؛ قطعاً این روند به گردشگری نواحی شمالی نیز اسیب وارد می‌کند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست اظهار کرد: قرار بر این بود که امسال همه شناگاهها پرچم‌گذاری آبی و زرد شوند اما این مهم در اکثر نقاط صورت نگرفت و اخطاریه‌های لازم به همراه بازرسی را در روزهای آتی انجام می‌دهیم.

فرشچی با بیان اینکه در روند عدم توجه به پرچم‌گذاری بعضی شناگاهها، برخی مسئولان استانی اهمال کاری کرده‌اند، گفت: مسئولان محلی وظیفه پرچم‌گذاری زرد و آبی را داشته‌اند اما هیچ گدام پرچمها به طور کامل نصب نشده‌اند و باید بررسی در این زمینه صورت گیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه آن طور که تصور می‌کردیم پرچم‌گذاری به صورت کامل و متحدالشکل انجام نگرفت و امیدواریم این برنامه که با استانداردهای بین‌المللی تدوین شده اجرایی شود و سلامت مردم در شناگاهها مورد توجه قرار گیرد.

پرچم آبی نشانه سالم بودن شناگاه و نشانه کیفیت مناسب و مطلوب شناگاه است که نوعی تأیید کار مدیر طرح سالم سازی آن شناگاه محسوب می‌شود و می‌تواند باعث جلب گردشگر شود. پرچم زرد نیز نشانه کیفیت نامطلوب شناگاه است و حاکی از آن است که شناگاه مد نظر مشکلاتی دارند که باید برطرف کنند که در صورت برطرف کردن این مشکلات می‌توانند کارشان را ادامه دهند در غیر این صورت باید تعطیل شوند.