احتمال نیتراتی‌شدن آب تهران

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

احتمال نیتراتی‌شدن آب تهران

شرق: مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت از آغاز بررسی کیفیت آب تهران و احتمال نیتراتی‌شدن آن خبر داد. بررسی کیفیت آب در تهران در شرایطی است که پیش از این، اخبار تاییدنشده‌ای پیرامون ناسالم‌بودن آب آشامیدنی در تهران مطرح و همگی از سوی وزارت بهداشت تکذیب شده بود.

حالا حسین رستگار مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو می‌گوید: در بحث کیفیت آب، آب مربوط به لوله‌کشی مسوولیتش با وزارت نیرو است و آب‌های بسته‌بندی که آشامیدنی و معدنی است، باید تاییدیه را از وزارت بهداشت بگیرند. وی افزود: دوسال پیش با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نمونه‌برداری روی آب تهران را آغاز کردیم و مشخص شد به‌دلیل کم‌آبی، حجم نیترات بالا رفته و آب مصرفی با آب چاه مخلوط‌ شده بود، در نتیجه فاضلاب منازل به آب ورود کرده و طی نامه محرمانه اعلام کردیم که اصلاحات لازم انجام گرفت.

 

رستگار افزود: در برنامه سال‌جاری نیز کنترل در سطح لوله‌کشی و آب مصرفی و همچنین انواع بسته‌بندی آب را در دست بررسی داریم تا همه فلزات، نیتریت، نیترات و آلودگی‌های میکروبی را تشخیص دهیم. وی افزود: بنابراین چون احتمال می‌رود که در سال‌جاری نیز با کم‌آبی و نیتراتی‌شدن آب مواجه شویم، بررسی روی کیفیت آب تهران را آغاز کرده‌ایم و پس از فصل تابستان، نتایج آزمایش را اعلام خواهیم کرد. با این وجود می‌توانیم نتایج مقطعی را نیز زودتر اعلام کنیم. مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: در برنامه سال‌جاری کنترل آب در سطح لوله‌کشی، مصرفی و بسته‌بندی را در دست بررسی داریم.

 

وی در مورد بیشترین مواردی که از دادگاه‌ها به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند، گفت: اغلب مواد حاوی متادون، روانگردان، تریاک، داروهای اعصاب، گوشت‌های وارداتی و الکل است و گاهی حتی قرص‌های آنتی‌هیستامین را می‌بینیم که مواد شیشه از آن بیرون کشیده می‌شود و به آزمایشگاه برای انجام آزمایش ارجاع داده می‌شود. مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو در بحث گوشت‌های وارداتی گفت: در مورد این موضوع سازمان دامپزشکی باید اعلام نظر کند اما ما به‌عنوان آزمایشگاه استعلام می‌گیریم و روی فرآورده‌های غذایی گوشتی مانند کنسرو بررسی‌های خود را انجام می‌دهیم تا موارد تقلبی، افزودنی‌های غیرمجاز و رنگ غیرمجاز بررسی شود.

شیر و ماست آلوده به روغن نگران‌کننده نبوده است

رستگار در مورد اینکه برخی انواع شیر و ماست‌های کم‌چرب به روغن پالپ آغشته شده بودند، گفت: در این لبنیات، تقلب‌هایی وجود داشت اما در حدی نبود که نگرانی ایجاد کند. وی افزود: در این لبنیات روغن گیاهی را به جای حیوانی استفاده می‌کردند و این یک تقلب محسوب می‌شود. با این وجود تعداد موارد به حدی نبود که احساس نگرانی ایجاد کند و در بررسی‌های جدید نیز مشکلی وجود نداشته است. تعداد محدودی از شرکت‌ها به این کار مبادرت کرده بودند که با آنها برخورد شده است.