دست کم ۹ شکارچی در ۵ پرونده مختلف شکار حیوانات بازداشت شدند

طی ۵ واقعه مختلف در نقاط مختلف کشور دست کم ۹ شکارچی همراه با ضبط سلاح و لاشه شکار دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. شکار حیوانات وحشی از جمله اقداماتی است که علاوه بر نقض حقوق حیوانات حق بر محیط زیست انسانها را نیز نقض می کند.

نیروهای سر محیط بانی سهرین حین گشت زنی در منطقه حفاظت شده سرخ آباد محدوده اراضی روستای قره چریان به یک خودروی سواری پراید مشکوک شده و آن را متوقف نمودند.

رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد در این باره گفت: “در جریان بازرسی از این خودرو لاشه یک آهوی کشف و ضبط و دو شکارچی متخلف که از متخلفین سابقه دار و بومی می باشند در این رابطه دستگیر شدند”.

افشاری اظهار داشت: “متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی تحویل شدند”.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

شکارچی دامغانی به جرم تمرد نسبت به محیط بانان به شش ماه حبس محکوم شد

به گزارش پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران مورخ ۹ شهریور ۱۳۹۶،روز بیست و هفتم بهمن ماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست دامغان حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع طالو و شیربند با یک شکارچی روبرو شده و جهت برخورد قانونی با وی وارد عمل شدند.

شکارچی متخلف که اقدام به شکار نکرده و صرفا وارد منطقه شده بود حاضر به همکاری با محیط بانان نشده و نسبت به دستورات مامورین از جمله تقاضای بازرسی از وسایل متخلف و غیره تمرد نمود.

محیط بانان نیز پس از تنظیم صورتجلسه متهم را به جرم تمرد نسبت به مامورین (ضابطین قضایی) حین انجام وظیفه به مراجع قضایی معرفی نمودند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری دامغان، دادگاه با استناد گزارش نیروهای محیط زیست، تحقیقات بعمل آمده در مرجع انتظامی همچنین دفاعیات بلاوجه و اعترافات متهم در دادسرا، بزه انتسابی به متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به قانون مجازات اسلامی متهم را به جرم تمرد نسبت به مامورین به تحمل شش ماه حبس محکوم نمود.

عامل شکار یک مرال در مناطق جنگلی چالوس شناسایی و دستگیر شدند

به دنبال دریافت گزارشی مردمی مبنی بر شکار یک مرال (گوزن قرمز) در مناطق جنگلی چالوس، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان موضوع را با مقام قضایی در میان گذاشتند.

محیط بانان پس از اخذ نیابت قضایی وارد منزل مظنون به شکار مرال در روستای اشکارلت چالوس شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در بازرسی از منزل این متهم بخشی از لاشه یک مرال نر از جمله جمجمه مرال کشف و ضبط گردید.

وجود لکه های خون روی شاخ، نمک پاشی بر روی پوست سر و جمجمه و بوی نامطبوع نشان از تازه بودن شکار مرال داشته است.

در این رابطه یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک مرال معادل ۳۵۰ میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

در خوزستان؛ دستگیری ۴ شکارچی متخلف

یگان حفاظت محیط زیست استان خوزستان ۴ شکارچی، صیاد و متخلف را دستگیر کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: “این افراد به شکار پرندگان حمایت شده دراج ، صید غیر مجاز ماهیان ممتاز و قطع درختان کهن طبیعت اقدام کرده بودند که طی گشت شبانه روزی یگان حفاظت شناسایی و دستگیر شدند”.

حسنِ آقا شیر محمدی گفت: “بیش از ۱۰ قطعه دراج ، ۲۰ قطعه ماهی زینتی و یک قبضه اسلحه شکاری از متخلفان ضبط شد”.

رئیس محیط زیست شاهرود: لاشه ۲راس قوچ در شاهرود کشف شد

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شاهرود از کشف لاشه دو قوچ ( گوسفند وحشی) در منطقه پیرمیشی تاش خبر داد و گفت: شکارچی متخلف پس از دستگیری تحول مراجع قانونی شد.

علی اکبر قربانلو ضمن تائید کشف دو لاشه قوچ در شاهرود، بیان کرد: “شکارچی این دو راس قوچ، پس از پوست کندن آنها در منطقه پیرمیشی، لاشه ها را نزد کندو داری از اهالی منطقه می گذارد و خود که اهل علی آباد کتول بوده محل را ترک می کند طی پایش ماموران محیط زیست دو عدد پاچه این چهارپایان به رویت می رسد که این امر سرنخ اصلی دستگیری شکارچی را در اختیار ضابطان محیط زیست قرار می دهد”.

وی افزود: “لاشه این دو راس قوچ در کندوهای عسل به گونه ای ماهرانه جاسازی شده بود که با تلاش ماموران محیط زیست کشف و ضبط شد”.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شاهرود گفت: “پس از تحقیقات شکارچی اصلی که متواری شده بود نیز دستگیر و روز، پنج شنبه تحویل دستگاه قضا شد”.

قربانلو بیان کرد: “فرد متخلف ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی شد”.

تاش در ۴۵کیلومتری شمال شاهرود و در مرز استان سمنان و گلستان است.