دریاچه ارومیه تا چند روز آینده کاملا خشک می‌شود

ارسال کننده خبر اردلان فضلی

دریاچه ارومیه تا چند روز آینده کاملا خشک می‌شودتقاطع: مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی می‌گوید که “دریاچه‌ ارومیه” تا چند روز دیگر کاملا خشک می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری “تسنیم”، حسن عباس‌نژاد، امروز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت-۱۲ می‌) با بیان این‌که «ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته ۵۰ سانتی متر کاهش یافته» گفت: «در حال حاضر فقط در کنار “پل میان‌گذر” ارومیه مقدار اندکی آب وجود دارد که آن هم تا چند روز آینده تبخیر و دریاچه صد در صد خشک می‌شود.»

وی با بیان این‌که «امروز دیگر بارش‌های سال ۷۴ وجود ندارد» افزود: «حداقل ۱۲ تا ۲۰ سال زمان لازم است تا دریاچه ارومیه احیاء شود.»

 

آقای عباس‌نژاد در عین حال خاطرنشان کرد که «فاز نخست انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه با ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار انجام شده و یک میلیارد تومان نیز برای اجرای فاز دوم در اختیار محیط زیست قرار گرفته است تا به ۴ جزیره این دریاچه عملیات آب‌رسانی انجام شود».

 

مدیرکل اداره محیط زیست آذربایجان غربی پیش‌ از این در روز (۳۱ فروردین-۲۰ اپریل) در جلسه مشترک «ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه» و «کارگروه استانی مدیریت حوضه آبریز» این دریاچه گفته بود که ۹۳ درصد از آب آن خشک شده و «تابستان امسال آخرین مهلت برای احیای دریاچه ارومیه است».

 

او هم‌چنین میزان شوری آب در دریاچه ارومیه را نیز ۴۰۰ گرم در هر لیتر اعلام کرده و تاکید کرده بود که این وضعیت، رسیدن به حالت «فوق اشباع» است و «روند سریع خشک شدن دریاچه» را نشان می‌دهد.

 

احیای دریاچه ارومیه و جلوگیری از خشک شدن کامل آن یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی به مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بود. او بعد از تحویل گرفتن دولت، در یکی از نخستین اقدامات خود در این راستا، «ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه» را تشکیل داد و عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در دولت‌های هاشمی رفسنجانی و خاتمی را به سمت ریاست آن برگزید.

 

آقای کلانتری سال گذشته در یکی از اظهارات خود، از ارائه‌ی «نسخه درمان علمی» دریاچه ارومیه تا اردیبهشت ماه سال جاری به حسن روحانی خبر داده و گفته بود رییس‌ جمهوری اسلامی آمادگی دولت را برای تامین تمام هزینه‌های احیای این دریاچه اعلام کرده است.