از بین‌رفتن دهها هکتار از مراتع و جنگلها در مانورهای سپاه پاسداران

آتش‌سوزی مراتع جنگلی در مناطق شاهو، کامیاران، ارومیه، جوانرود، سرپل‌ذهاب، گیلانغرب و ایلام دهها هکتار از اراضی را طعمه کرد. تمامی این حوادث مشخصا در پی مانورهای سپاه پاسداران روی داده‌اند. آتش‌سوزیها، پس از چندین شبانه‌روز توسط فعالان محیط زیست و نیروهای مردمی کنترل گردیده‌اند.

ارسال کننده : سید مهدی موسوی

مردم منطقه‌ی شاهو در استان کرمانشاه و انجمن‌های زیست محیطی موفق به کنترل آتش‌سوزی شدند اما با این وجود مانور سپاه پاسداران، کار مهار آتش‌سوزی مراتع جنگلی شاهو را با دشواری مواجه کرده بود.

مانور سپاه پاسداران تا ۲۲ مردادماه ادامه دارد. روز دوشنبه ۱۶ مردادماه، درپی توپباران سپاه پاسداران بخش وسیعی از مراتع جنگلی کوهستان شاهو در روستاهای «کاشتر» و «تنگی‌ور» از توابع کامیاران دچار آتش‌سوزی شد.

روزهای ۱۷ و ۱۸ مرداد نیز در روستای میرآباد از توابع «سیلوانا»ی ارومیه، سپاه پاسداران در مانور و توپباران مناطق مرزی، باعث آتش‌سوزی در مراتع شد. آتش‌سوزیهای مناطق مرزی ارومیه هم از سوی نیروهای مردمی مهار شدند.

از روز ۱۴ مردادماه آتش سوزی جنگل‌های «لنه» سیروان، «بوستانه» ملکشاهی، «پشت گرمه» ایوان، «موسی» بدره، بخش مهمی از طبیعت استان ایلام را نابود کرده است.

در کرمانشاه بسیاری از جنگلها و مراتع، طعمه‌ی حریق شدند و بعد از کنترل آتش‌سوزی جنگل‌های جوانرود و سرپل‌ذهاب، بار دیگر جنگل‌ها و مراتع «بان میدان» و «مله‌نی» گیلانغرب از روز چهار‌شنبه ١١مرداد، در آتش سوختند.

چند هکتار از جنگل‌های جوانرود نیز در روز ۱۰ مردادماه طعمه‌ی حریق شدند.

همچنین از روز ۹ مرداد در آتش‌سوزی مراتع و جنگلهای ارتفاعات «گردنه پاتاق» شهرستان سرپل‌ذهاب حدود ۶۰ هکتار از جنگل و مراتع این شهرستان طعمه‌ی آتش شده‌اند.

جنگل‌های اطراف شهرستان پاوه هم در روز شنبه ۷ مرداد ١٣٩۶ طعمه‌ی حریق شدند و چند هکتار از درختان و مراتع در آتش سوختند.