عاملین شکار کل وحشی در طالقان دستگیر شدند

به دنبال دربافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر ورود شکارچیان متخلف به ارتفاعات منطقه شکار ممنوع طالقان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان که در حال گشت زنی در مناطق آزاد بودند به سرعت عازم محدوده مورد نظر شدند.

ارسال کننده : نادر زندی

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طالقان در این باره گفت: محیط بانان در ساعت ۲۱ شب متوجه یک خودروی مشکوک شده و به تعقیب وی پرداختند.

حشمت اله کشیری اظهار داشت: مامورین به دو گروه تقسیم شده و یک گروه مسیر منتهی به شهر را مسدود نموده و اکیپ دوم به تعقیب خودروی مظنون پرداختند.

نهایتا خودروی مذکور پس از رسیدن به کمین محیط بانان با جاده مسدود مواجه شده و متوقف گردید.

مامورین به بازرسی خودرو پرداخته که در جریان آن لاشه یک کل وحشی ۲ ساله، یک اسلحه شکاری گلوله زنی دوربین دار، یک اسلحه شکاری ساچمه زنی، تعدای فشنگ گلوله زنی، فشنگ ساچمه زنی، و فشنگ چهارپاره کشف و ضبط گردید.

در این رابطه چهار متهم دستگیر و پس از یک شب بازداشت در پاسگاه انتظامی طالقان جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

با توجه به اینکه جواز حمل سلاح های کشف شده متعلق به دیگری می باشد دادخواست مبنی بر ابطال جواز حمل و مصادره اسلحه های مذکور به نفع دولت به مرجع قضایی ارائه شده است.

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک کل وحشی معادل یکصد میلیون ریال تعیین شده است که متهمین می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه ها به نفع دولت را صادر نماید
.