روز جهانی پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان مهاباد برگزار گردید

ارسال کننده خبر شهریار ایازی

روز جهانی پرندگان مهاجر در تالاب کانی برازان مهاباد برگزار گردید

آژانس کُردپا: بەمناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر، تعدادی از فعالین زیست‌محیطی مهاباد مراسم باشکوهی را در تالاب بین‌المللی این شهر برگزار کردند.

 

بنابە گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، روز یک‌شنبە ٢١ اردیبهشت‌ماه، شماری از فعالین زیست‌محیطی، دانشجویان و انجمن‌های مردمی همراه با دانش‌آموزان کُرد، در روز جهانی پرندگان مهاجر، در تالاب کانی‌برازان حضور بە هم رساندند.

 

برگزارکنندگان این مراسم، کە برای نخستین در شهر مهاباد اقدام به برگزار آن کردند، هدف خود را از برگزاری این مراسم را “ترویج فعالیت‌های زیست‌محیطی و ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر، ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و جلوگیری از تخریب زیستگاه آنان” اعلام کردەاند.

 

همچنین در حاشیە این مراسم، نمایشگاه تصاویر پرندگان مهاجر برای حاضرین گشایش یافت و همزمان برای دیدن پرندگان موجود در تالاب چندین تلسکوب کنار این تالاب بەکار گذاشتە شدە بود.

 

تالاب بین‌المللی کانی برازان با ٩٢٧ هکتار که پناهگاه حیات وحش نیز به شمار می رود نخستین سایت پرنده نگری کشور محسوب می شود.

 

بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده ٧٥ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ١١خانواده در تالاب‌های مهاباد شناسایی شده‌‌اند.

 

از سال ٢٠٠٦ میلادی بر اساس توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا – اوراسیا (AEWA) روز ٢١ اردیبهشت با عنوان روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شد که شعار امسال آن “ˈمقصدهای مسیرهای پروازی پرندگان مهاجر و گردشگریˈ” تعیین شده است.

 

همزمان در استان کرمانشاه نیز، چندین مراسم جداگانە ( برگزاری مسابقات کشیدن نقاشی توسط کودکان با مضنون پرندگان مهاجر و برگزاری دورە حفاظت از پرندگان در مدارس) بە مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر برگزار گردید.