خبر- مدیرعامل انجمن حیات پاک اردبیل:جلوی سرعت تخریب طبیعت در استان اردبیل گرفته شود

خبر- مدیرعامل انجمن حیات پاک اردبیل:جلوی سرعت تخریب طبیعت در استان اردبیل گرفته شود

مدیرعامل انجمن حیات پاک اردبیل گفت: هر چند اردبیل جزو استان‌های کمتر تخریب شده در حوزه محیط زیست است؛ اما باید جلوی سرعت تخریب بیشتر و فزاینده را بگیریم.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مهدی کامران صبح امروز در کنفرانس محیط زیست اردبیل اظهار کرد: اهدافی که این انجمن مردم‌نهاد در پیش گرفته کمک به ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی شایسته و مطلوب است که اگر این امر اتفاق بیفتد بخش عظیمی از نارسایی‌ها و ناهماهنگی‌ها در این حوزه برطرف می‌شود.

وی آلودگی‌های زیست محیطی را از معضلات و چالش‌های جدی برشمرد و اضافه کرد: مردم با این آلودگی‌ها آشنا نیستند اما بهتر است با تبلیغ، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی سعی کنیم آنها را نسبت به این آلودگی‌ها آگاه و حساس کنیم چرا که ازدیاد دامنه این آلودگی‌ها تخریب‌های تدریجی را به دنبال دارد.

مدیرعامل انجمن حیات پاک اردبیل ادامه داد: با برگزاری این کنفرانس و تجلیل از 20 مقاله برتر با محوریت آلودگی‌های زیست محیطی از بین 110 مقاله رسیده به این کنفرانس و همچنین برگزاری دو کارگاه تخصصی با موضوع بازیافت زباله و آلودگی‌های رودخانه‌ها تلاش می‌کنیم تا در حد وسع و توان به افزایش آگاهی مردم کمک کنیم.

کامران، محور فعالیت این انجمن را علمی و کارشناسی بیان کرد و ادامه داد: این انجمن هفت هیئت موسس و 500 عضو عادی دارد و ما نخستین انجمن مردم‌نهادی هستیم که در حوزه محیط زیست در استان اردبیل فعالیت‌های خود را به ثبت رسانده‌ایم.

وی ضرورت حمایت‌های مادی و معنوی را از این مجموعه‌ها یادآور شد و تاکید کرد: تاکنون در بیش از 30 طرح علمی و تحقیقاتی در حوزه محیط زیست مشارکت کرده‌ایم و در صورت حمایت بودجه‌ای آمادگی داریم در حوزه آلودگی‌های جنگلی،‌ رودخانه، اراضی ملی، کاهش استفاده از سموم، آفت‌کش ها و … فعالیت‌‌های عملی و تخصصی‌مان را به نمایش بگذاریم.

کارشناس ارشد آلودگی محیط زیست اضافه کرد: در این انجمن جوانان جویای نام و متخصص گردهم آمده‌اند تا به صورت جدی در مسیر کاهش تخریب‌ها و کاستن از سرعت این کار ناشایست اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

کامران افزود: امروز با تخریب جنگل‌ها و مناطق بکر و طبیعی گردنه‌ حیران به عنوان تفرجگاه شایسته روبه‌رو هستیم و در نقطه مقابل ساخت واحدهای مسکونی در این منطقه رو به افزایش است که باید راه چاره‌ای برای کاستن از این مشکلات بیندیشیم.

وی مشکل دریاچه نئور و ضرورت مبارزه بیولوژیکی با گونه مهاجم این دریاچه را یادآور شد و تصریح کرد: همچنان معتقدیم رسانه‌ها در ارتقای فرهنگ محیط زیست سالم نقش اساسی و همکاری مناسب را دارند.

*80 درصد آب اردبیل از یامچی تامین می‌شود

نماینده شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در این مراسم گفت: با توجه به افزایش نیازهای بشری و ازدیاد جمعیت بهره‌برداری غیراصولی از منابع زیست محیطی به ویژه آب افزایش یافته است و در کنار آن بسیاری از بستر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها در معرض آلودگی قرار دارد.

علیرضا رمضانی ضرورت نگاه متوازن و همگانی با نیاز جامعه را در مسیر توسعه واقعی یادآور شد و افزود: امروز کشور با چالش‌هایی همچون ورود ریزگردها، خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، سونامی عظیم نمک و به اصطلاح ترور محیط زیست روبه‌رو بوده که زندگی نسل امروز و آینده را با مخاطرات جدی روبه‌رو کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در میان آلودگی‌ها، آلودگی آب به ویژه آب شرب نگرانی‌های جدی به وجود آورده است و کاهش منابع آب شیرین در دنیا و عوامل متعدد آلوده‌کننده آب نظیر فضولات انسانی و حیوانی، فلزات سنگین، کودها و آفت‌کش‌ها و ورود فاضلاب‌‌های صنعتی و خانگی بر دامنه مشکلات افزوده است.

نماینده شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به افت شدید سفره‌های زیرزمینی دشت اردبیل و فرونشست این دشت اشاره کرد و ادامه داد: اگر پیش از این آب اردبیل از طریق چاه‌های زیرزمینی تامین می‌شد امروزه با مجوز برداشت 25 میلیون متر‌مکعبی از سد یامچی 80 درصد آب اردبیل از طریق این سد تامین می‌شود.

رمضانی تصریح کرد: در مصوبه مجلس و هدف‌گذاری برنامه‌های پنجساله راهکار دقیقی برای فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در حوزه‌های زیست محیطی انجام نشده است؛ به طوری که باید سعی و اهتمام جدی بر این باشد تا چالش‌ها و نگرانی‌های موجود به نحو شایسته برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این کنفرانس ملی اساتید و پژوهشگران حوزه محیط زیست در موضوعات مختلف همچون ضرورت دفع پسماندها و زباله‌های شهری، اجرای طرح تفکیک از مبدأ جداسازی پسماندهای عادی، صنعتی و پزشکی و برخی دیگر از نارسایی‌ها به ارائه مقاله، نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

http://www.doe.ir/Portal/home/?news/196210/196226/328917/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84%20%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86%20%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D8%AA%20%D9%BE%D8%A7%DA%A9%20%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84:%D8%AC%D9%84%D9%88%DB%8C%20%D8%B3%D8%B1%D8%B9%D8%AA%20%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%A8%20%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84%20%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%20%D8%B4%D9%88%D8%AF

حسین محمودی