چرا از ورود مردم برای اطفای حریق کردستان جلوگیری شد؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان ضمن اشاره به علت وقوع آتش‌سوزی در روستای مرزی چومان استان کردستان، دلایل جلوگیری از ورود مردم محلی برای اطفای حریق را تشریح کرد.

ارسال کننده : سید مهدی موسوی

آتش سوزی مراتع در سنندج‎

پیمان باباپیری در مورد نامه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وقوع آتش سوزی در مراتع روستای چومان از توابع شهرستان بانه استان کردستان توسط هنگ مرزی اظهار کرد: در اوایل هفته جاری در روستای چومان بانه که نقطه صفر مرزی و  محل استقرار پاسگاه مرزبانی است، آتش‌سوزی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار است که عوامل اجرایی پاسگاه به منظو از بین بردن علوفه هرز اطراف پاسگاه و مسائل بهداشتی و امنیتی و جلوگیری از ورود خزندگان اقدام به آتش زدن علوفه مرتعی حریم پاسگاه کردند ولی متاسفانه سطح حریق گسترش یافت.

وی افزود: حریقی به وسعت یک و نیم تا دو هکتار رخ داد. از آنجا که این منطقه، جزو مناطق صفر مرزی محسوب می‌شود و مسائل امنیتی مرتبط با خود از جمله ممنوعیت تردد افراد را به همراه دارد، از ورود مردم به منطقه، به منظور اطفای حریق ممانعت شد. حفاظت و حراست این منطقه برعهده مرزبانی است و بر اساس قانون ۱۰۰۰ متر از مرز به سمت داخل کشور نقطه حفاظتی است و تردد در این نقاط ،تابع ضوابط خاصی می باشد.

باباپیری در پایان اظهار کرد: انجمن‌های مردم‌نهاد خواستار جلوگیری از تکرار موارد مشابه در آینده شده‌اند.