مجوز شبکه سمن‌های محیط زیستی توسط وزارت کشور صادر شد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از صدور مجوز شبکه سمن‌های محیط زیستی توسط وزارت کشور خبر داد و گفت که با صدور مجوز، این شبکه دارای جایگاه رسمی شد.

ارسال کننده : نادر زندی

نتیجه تصویری برای مجوز شبکه سمن‌های محیط زیستی توسط وزارت کشور صادر شد

معصومه ابتکار در نشست مدیران کل دفاتر مشارکت‌های مردمی دستگاه‌های اجرایی و قوه قضائیه با اشاره به پیشینه مشارکت‌های مردمی در کشورگفت: “در زمینه مشارکت‌های مردمی با فراز و نشیب‌های زیادی در کشور روبه رو بوده‌ایم. سال ۷۴ و در زمان دولت مرحوم آیت‌الله هاشمی، پیگیر تدوین ساز و کاری برای فعالیت تشکل‌های مردمی در دفتر امور زنان بودیم ولی به رغم نگاه مثبت و باز رئیس جمهور وقت به این حوزه همچنان با نگاه‌های امنیتی و منفی نسبت به مشارکت‌های مردمی رو به رو بودیم و حتی عده‌ای به این موضوع معتقد هم نبودند”.

وی ادامه داد: “حتی در مورد تعریف نظری از تشکل‌های مردم نهاد نیز اختلاف نظر بود و عده‌ای می‌گفتند این تعریف وام گرفته از غرب است، در حالی‌که تمام متخصصان و صاحبنظران اجتماعی ایران معتقد بودند پدیده مشارکت‌های مردمی در قالب خیریه‌ها و جوامع محلی مبتنی بر فرهنگ ایرانی است که حتی پیش از اسلام هم رگه‌هایی از این همگرایی اجتماعی برای کارهای خیر و داوطلبانه در کشور وجود داشته و البته پس از اسلام، این موضوع در ایران تقویت شده است”.

ابتکار با بیان اینکه نقش تشکل‌های مردم نهاد ایجاد جریان‌های مثبت اجتماعی است، گفت: “این نهادها باید از بدنه مردم و به خواست و اراده و علاقه آنان شکل بگیرد که برای این امر نیز انگیزه، مهمترین عنصر است. در ایران علاوه بر انگیزه فعالیت‌های عام‌المنفعه – که در تمامی فعالان مدنی و اجتماعی کشورهای دنیا مشترک است- انگیزه‌های مذهبی و معنوی نیز دارای نقش کلیدی و عامل پیش برنده است”.

وی با اشاره به نقش تشکل‌های مدنی به عنوان پل ارتباطی میان مردم و دولت اظهار کرد: “نقش سمن‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بسیار فراتر و وسیع‌تر از این است و به همین دلیل دولت یازدهم، آئین‌نامه فعالیت تشکل‌ها را تصویب، ابلاغ و اجرایی کرد و با همین رویکرد سمن‌ها در شکل‌گیری برنامه ششم نیز نقشی پررنگی داشتند و حتی با مصوبه دولت، سازمان‌های مردم نهاد و به طور مشخص شبکه سمن‌های محیط زیست با برخورداری از حق رای، عضو شورای برنامه ریزی استان‌ها شدند و به‌طور مکرر نیز از استانداران خواسته‌ایم که سمن ها در فرآیندهای تصمیم‌سازی مشارکت داده شوند”.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: “مشارکت سمن‌ها در فرآیندهای آموزشی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها غالبا کم‌هزینه‌تر و تاثیرگذارتر از مشارکت دستگاه‌های بوروکراتیک است و البته امروزه سمن‌ها و تشکل‌های مردمی نقش جدی‌تری در قالب شکل دهندگان پویش‌ها و کمپین‌های تاثیرگذار اجتماعی در دنیا پیدا کرده‌اند که البته در ایران نیز نمونه‌هایی از آن همچون پویش‌های سه‌شنبه‌های بدون خودرو، ۵۰ گرم کمتر (کاهش زباله)، کاهش اسراف غذا، چالش ۱۸ درجه و حفاظت از منابع آب را شاهد هستیم”.

وی با بیان اینکه بسیار تکان‌دهنده و باعث تاسف است که به رغم اینکه در جامعه اسلامی هستیم ولی یک سوم مواد غذایی یا به عبارت دیگر یک سوم مواد غذایی به اضافه یک سوم آب مصرفی در این بخش از مزرعه تا سفره هدر می‌رود این در حالیست که ایران با کمبود آب مواجه است و در رتبه‌های نخست دنیا به لحاظ تنش آبی قرار دارد.