ذرات معلق ۲.۵ میکرون باعث سرطان می‌شود/ ۱۹۰ ایستگاه در کشور پایش آنلاین را انجام می‌دهند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دو نوع ذرات معلق در آلایند‌های در کیفیت هوا مؤثر هستند، گفت: ذرات معلق ۲.۵ میکرون به دستگاه تحتانی منتقل می‌شوند و باعث بروز بیماریهای گوارشی، تنفسی و سرطان هستند.

ارسال کننده : مهدی موسوی

آلودگی هوا در اصفهان

سعید متصدی عصر امروز در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور اظهار کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست بنزن و فلزهای سنگین را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: بحث ارتقای پایش، اطلاع رسانی به ذینفعان، شفاف‌سازی و ارائه داده‌های دقیق به مردم و ایجاد آزمایشگاه‌های معتمد به همراه اشتغال سبز بخشی از برنامه‌های انجام گرفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: آموزشهای تخصصی و عمومی در بحث پایش به کارشناسان انجام گرفته و در حال حاضر آنها از توانمندی لازم برای پایش آلاینده‌ها برخوردار هستند.

متصدی با بیان اینکه دستگاه‌های پایش 31 استان کشور را به طول کامل تحت پوشش قرار می‌دهند، گفت: 190 ایستگاه در کشور به طور 24 ساعته پایش هوا را با روشهای معتبر بین‌المللی انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: بحث پراکنش ایستگاه‌ها به طور کامل انجام گرفته است و د رتمامی استانها اعم از کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک پایش آنلاین را انجام خواهیم داد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایستگاه‌های پایش رشد 21 درصدی نسبت به گذشته داشته‌اند، گفت: برای راه‌اندازی هر ایستگاه یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و هزینه نگهداری هر ایستگاه نیز سالانه 40 میلیون تومان برآورد شده است.

متصدی تصریح کرد: پایش نسبت به گرد و غبار نیز یکی دیگر از فعالیت‌های سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور محسوب می‌شود که در گذشته این مهم در استانهای غربی و جنوبی انجام نمی‌گرفت و مردم مناطقی همچون خوزستان، ایلام و کردستان اطلاعات لازم درباره آلاینده‌های گرد و غبار را نداشتند که این مهم در حال حاضر راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در تمام ایستگاه‌های کشور امکان پایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و 10 میکرون وجود دارد و میانگین آن به صورت آنلاین و ساعتی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمامی هموطنان می‌توانند به اطلاعات و داده‌های سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور دسترسی یابند، گفت: این سامانه قابلیت انواع گزارش‌دهی‌های روزانه، ماهانه و سالیانه را دارد و غلظت آلاینده‌ها و شاخص آن را به طور کامل ارائه خواهد داد؛ تمامی دانشگاهیان و محققان نیز می‌توانند تمامی داده‌های ایستگاه‌ها را به دست آورند و از آن استفاده کنند.

متصدی اظهار کرد: در آینده نزدیک پایش ایستگاه‌ها را با پایش برخط صنایع یکپارچه می‌کنیم و این برنامه‌ریزی نیز بزودی انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه دو نوع ذرات در آلاینده‌ها وجود دارد، گفت: یکی از این آلاینده‌ها ذرات معلق 10 میکرون است که برای تنفس مضر ارزیابی شده و اندازه‌گیری آن به طور کامل انجام می‌گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون که از فعالیت‌های صنعتی است به نواحی تحتانی دستگاه تنفسی منتقل می‌شوند و باعث بروز بیماریهای گوارشی، تنفسی و سرطان‌ها خواهد شد.

متصدی تصریح کرد: ما به طور روزانه و هر ساعت آزمایش آلاینده‌ها را انجام می‌دهیم و غلظت آنها مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد و این کار براساس استانداردها خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران نیز 29 ایستگاه با همکاری شهرداری تهران در حال فعالیت هستند و پایش آنلاین را به صورت کامل انجام می‌دهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره آلودگی صوتی و برنامه سازمان محیط زیست برای مقابله با آن توضیح داد: براساس ماده 27 قانون آلودگی هوا استانداردهای خودرویی شامل بوق و اگزوز مورد کنترل قرار می‌گیرد و این نظارت در مرحله تولید و انطباق با تولید مورد بررسی قرار دارد.

متصدی تصریح کرد: موضوع دیگری که به دنبال آن هستیم ایجاد شبکه پایش آلودگی صوتی است که باید در کشور راه‌اندازی شود و این شبکه می‌تواند آلودگی صوتی را در هر منطقه مورد ارزیابی قرار دهد.

وی با بیان اینکه اندازه‌گیری پرتوهای غیر یون‌ساز را دنبال می‌کنیم، گفت: پرتوهای غیریون‌ساز (تشعشعات خورشیدی ) و بحث امواج (امواج رادیویی، موبایل و موج) و پارازیت ماهواره از جمله موضوعات پایشی سازمان حفاظت محیط زیست است و از امسال راهکارهای لازم برای پایش آن را آغاز خواهیم کرد.