محیط زیست و آلودگی هوا یکی از مهمترین عرصه‌های ناکارآمدی دولت

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه نگاه دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف سیاسی بوده است، گفت: یکی از مهمترین عرصه‌های که ناکارآمدی و سیاسی‌کاری در آن نمود بیشتری داشته حوزه محیط زیست بوده است.

ارسال کننده : مهدی موسوی

لطف‌الله فروزنده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا، درباره مسئله آلودگی هوا و محیط زیست به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم شهر تهران و کلانشهرها اظهار کرد: محیط زیست یک مسئله ریشه‌ای محسوب می‌شود و باید یک مدیریت واحد برای آن تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: تهران اگر بخواهد به‌خوبی اداره شود باید یک مدیریت واحد داشته باشد و اگر مدیریت‌های مختلف در مورد مسائل گوناگون همانند محیط زیست و آلودگی هوا تصمیم‌گیری کنند حل آن به خوبی پیش نمی‌رود.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: این مدیریت واحد و تصمیم‌گیر درباره مسائل شهری می‌تواند در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و نمونه بارز آن در بسیاری کلانشهرهای دنیا اجرایی شده و شهرداری‌ها مسئول اداره شهر هستند.

فروزنده خاطرنشان کرد: باید بسیاری از اختیارات در حوزه شهری به شهرداری‌ و ناظران  آن یعنی شورای شهر سپرده شود تا مشکلات را حل کنند که این مسئله متاسفانه تا حدود زیادی در کشورمان اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه ما دارای مدیریتهای بخشی در اداره شهر تهران هستیم، گفت: متاسفانه یک مدیریت واحد در رفع مشکل محیط زیست و آلودگی هوا فعالیت نداشته و دولت به همراه سازمان محیط زیست نیز نتوانسته این معضل را حل کند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: متاسفانه نگاه دولت یازدهم در مسائل مختلف سیاسی بوده و این نگرش در عرصه محیط زیست نیز نمود بیشتری داشته است؛ در عرصه محیط زیست با سیاسی‌کاری، ناکارآمدی و عدم رفع مشکلات مواجه بوده‌ایم.

فروزنده افزود: مسائلی همچون آلودگی هوا، گرد و غبار و سایر مشکلات زیست‌محیطی بخشی از ناکارآمدی سازمان محیط زیست محسوب می‌شود که متاسفانه در شهر تهران آلودگی هوا مردم را در پاییز و زمستان رنج داده است.

وی تصریح کرد: ذهنیت برنامه‌ریزی و دلسوزی در بخش محیط زیست وجود نداشته و این مسئله دامنگیر پایتخت شده است که باید راه حلی اصولی برای آن مورد تبیین قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس با انتقاد از عملکرد دولت نسبت به بی‌توجهی در حمل و نقل شهری گفت: یکی از عوامل آلودگی هوا حمل و نقل عمومی است که در این راستا دولت حتی ریالی به شهرداری پرداخت نکرده و باید به حمل و نقل عمومی توجه بیشتری صورت گیرد.

فروزنده تصریح کرد: وقتی دولت بدون هرگونه حساب و کتاب خودرو تولید می‌کند و آن را وارد کلانشهرها و به‌ویژه تهران می‌کند و همچنین به صنایع مجوز صادر می‌کند باید شاهد افزایش آلودگی هوا باشیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید از شماره‌گذاری بی‌دلیل خودرو و همچنین عدم توجه به حمل و نقل عمومی پرهیز کند و موضوع محیط زیست و آلودگی هوای تهران را به طور جد به مدیریت واحد واگذار کند.

این استاد دانشگاه و صاحبنظر در حوزه مدیریت تصریح کرد: مردم هم باید در زمینه آلودگی هوا مطالبه داشته باشند و به مشارکت بپردزاند تا با برنامه‌های شهرداری این مسئله مهم نیز حل و فصل شود.

فروزنده اظهار کرد: راهکارهای مختلف دیگر همچون کاهش تردد شهروندان از طریق گسترش دولت الکترونیک و توجه به مدیریت واحد شهری به همراه گسترش حمل و نقل عمومی می‌تواند تا حدود زیادی به کاهش آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها کمک کند.

وی با بیان اینکه محیط زیست عملکرد نامطلوبی در حوزه آلودگی هوای کشور داشته است، گفت: متاسفانه در تهران شاهد حرکت قابل ملموسی از سوی محیط زیست نبوده‌ایم و اگر در ایام پاییز و زمستان مردم در برخی روزها هوای سالم استنشاق کردند به سبب نعمات الهی و بارش باران و برف بوده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت هیچ سیاست و برنامه کاملی برای کم شدن آلودگی هوا نداشته است و باید از این پس به این موضوع مهم که با سلامت شهروندان و هموطنان سروکار دارد توجه بیشتری شود.

فروزنده تصریح کرد: به محیط زیست در حوزه رفع آلودگی هوا و سایر مطالبات مردمی نمره منفی می‌دهیم و امیدواریم از این پس به این مسائل زیست محیطی توجه بیشتری صورت گیرد.