خودروها و موتورسیکلت‌های برقی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند/وزارت کشور موظف به افزایش ۵ درصدی سالانه ناوگان حمل و نقل عمومی شد

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 20 فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه هوای پاک، تبصره ماده 9 این لایحه را با 203 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 242 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رساندند.

ارسال کننده : نادر زندی

 براساس ماده 9 این لایحه؛ وزارت کشور با همکاری وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت را ظرف مدت 5 سال از طریق منابع درآمدی ماده 6 همین قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر نمودن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی – بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی، موتورسیکلت برقی، به انجام برساند.

 در تبصره ماده 9 آمده است: خودروهای برقی – بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می باشند.
وزارت کشور موظف به افزایش 5 درصدی سالانه ناوگان حمل و نقل عمومی شد 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی لایحه هوای پاک، با اصل ماده 10 این لایحه با 174 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند که بر اساس آن وزارت کشور موظف به افزایش 5 درصدی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به صورت سالانه شد.

 در ماده 10 این لایحه آمده است: وزارت‌کشور موظف است از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هریک به‌میزان پنجاه درصد)، ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری را به میزان سالانه پنج درصد(5%) با اولویت کلانشهرها و شهرهای بزرگ  افزایش دهد.