خطر بحران آب در ایران

جنگ‌های بعدی در خاورمیانه، نه بر سر نفت که بر سر آب خواهد بود. متأسفانه ایران هم یکی از این کشورها است. اما سئوال این جاست که چرا در ایران با بحران آب مواجه هستیم.

ارسال کننده : مهدی موسوی

 تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد کشورهایی که از کمبود آب رنج می‌برند به ۳۰ کشور می‌رسد. این تحقیقات حتی از احتمال بروز «جنگ پنهان» در آینده‌ای نه چندان دور و با شروع بحران شدید آب در این کشورها خبر داده و اعلام کرده جنگ‌های بعدی در خاورمیانه، نه بر سر نفت که بر سر آب خواهد بود. متأسفانه ایران هم یکی از این کشورها است. اما سئوال این جاست که چرا در ایران با بحران آب مواجه هستیم؟

ایران از نظر جغرافیایی در بخش نیمه‌خشک و خشک جهان قرارگرفته است. میانگین بارش در ایران حدود ۲۵۰ میلیمتر است، درحالی که میانگین جهانی حدود ۸۵۰ میلیمتر، یعنی سه برابر بیشتر از ایران است البته کشور ما علاوه بر کمبود بارش با مشکل مدیریت منابع آب هم دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس آمارهای جهانی ایران از نظر مدیریت منابع آب در جایگاه ۱۳۱ جهان قرار دارد. هدر رفت آب در ایران ۲۸ تا ۳۰ درصد گزارش شده، درحالی که این مقدار اتلاف در دنیا، ۹ تا ۱۲ درصد است. در کتاب آینده پژوهی انقلاب اسلامی به تفصیل توضیح داده ام.

طبق آمارها، بیش از ۹۰ درصد کل منابع آبی کشور به مصرف کشاورزی می‌رسد و تنها درصد کمی در بخش خانگی مصرف می‌شود. متوسط مصرف آب جهان در بخش کشاورزی ۷۰ درصد گزارش شده، در حالیکه حتی برخی از کشورها موفق شده‌اند این مصرف را به ۵۰ درصد هم کاهش بدهند.

حال آنکه در کشور ما بیش از ۸۰ درصد اتلاف منابع آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود که مهمترین دلیلش عدم استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته آبیاری است. برای اصلاح این وضعیت ناچاریم از شیوه‌های نو و مدرن آبیاری استفاده کنیم؛ مثل انواع روش‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای.

استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری از این جهت مهم است که با کاهش هر یک درصد از میزان ضایعات کشاورزی چیزی حدود ۸۷۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که رقم قابل توجهی است.