دریاچه اورمیه، گمشده ای در میان مناقشه های حزبی

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

اؤیرنجی سسی: در حالی که دریاچه اورمیه آخرین نفس های خود را می کشد نمایندگان مجلس این موضوع را به مناقشه حزبی خود تبدیل نموه اند .

به گزارش اؤیرنجی سسی، نمایندگان حامی جریان اصول گرا در مجلس ایران، روحانی را به بی تفاوتی و عدم مدیریت بحران دریاچه اورمیه متهم می کنند و نمایندگان نزدیک بهجریان اصلاح طلب اقدامات دولت روحانی را قابل تقدیر و تاثیر گذار می دانند.

در تازه ترین موضع‌گیری‌ها درباره این موضوع نادر قاضی‌پور نماینده مردم اورمیه در مجلس ایران در سخنان میان نطق مجلس، خطاب به دولت روحانی گفته است ” به داد دریاچه ارومیه برسید، نرسیدید خشک شدن آن از ۷۰ به ۹۰ درصد در زمان دولت شما اتفاق افتاد.”

وی همچنین نسبت به درخواست پدر علم کویر شناسی ایران “پرویز کردانی ” که خواهان خشکاندن دریاچه اورمیه شده بود واکنش نشان داده و گفته است : آقای کردوانی در همه جا می گوید دریاچه اورمیه باید خشک شود. شما با عینک کویر به کل ایران به خصوص دریاچه اورمیه نگاه می‌کنید و همه جا را کویر می‌بینید. مردم آزربایجان با آه و آب چشم خود دریاچه را مشاهده می‌کنند، هر روز عقب‌تر می‌رود و شاهد آخرین نفس‌های این دریاچه هستند.”

نادر قاضی پور تنها نماینده مجلس نیست که دولت روحانی را مورد حمله قرار می دهد، دیگر نمایندگان اصولگرا نیز همراه وی به انتقاد از عملکرد دولت در قبال این دریاچه می پردازند.

مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس با گفتن این سخن که “رئیس جمهور تاکنون درباره نجات دریاچه اورمیه بدقولی کرده است” دولت را روحانی را به بی توجهی نسبت به آزربایجان متهم می نماید.

وی درباره اقدامات اولیه روحانی در انتصاب افراد برای مدیرت این بحران می گوید: روزی که آقای عیسی کلانتری به عنوان دبیر کارگروه احیای دریاچه اورمیه انتخاب شد ما بسیار امیدوار به نجات دریاچه اورمیه شدیم چرا که وی به موقعیت این دریاچه و منطقه آشنا است و ما انتظار روزهای خوبی برای دریاچه داشتیم.

عیسی زاده از عدم همکاری افراد مسئول یا نمایندگان گله مند است و می گوید : جلسه هایی که در این باره برگزار شده فقط در حد جلسه بوده و بیشتر اتفاقات حوزه دریاچه با نمایندگان در میان گذاشته نمی شود و علت این است که نمی خواهند همه موارد و یا برخی موضوعات که شاید زیاد درست نیست در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

عیسی زاده به اظهارات نامجو، وزیر اسبق نیرو درباره دریاچه اورمیه اشاره می کند که گفته است : دریاچه شور را می خواهیم چه کار، دریاچه شور کوچک بهتر از دریاچه شور بزرگ است، حیف به آب شیرین نیست که به دریاچه شور ریخته شود.

اما در این میان نظر نماینده کُرد اورمیه و حامی جریان بنفش در رابطه با عملکرد دولت در قبال دریاچه اورمیه متفاوت است وی می گوید : از عملکرد روحانی در قبال دریاچه اورمیه رضایت دارم.

عابد فتاحی نماینده مردم اورمیه در مجلس ایران در مصاحبه با یک رسانه محلی، با اعلام رضایت از عملکرد دولت گفته است ” خوشبختانه دولت یازدهم تحرکات مثبتی را در جهت نجات دریاچه اورمیه انجام داده است”

وی افزوده است “بنده به عنوان نماینده مردم اورمیه ازفعالیت های دوماه اخیر دولت برای نجات دریاچه اورمیه رضایت دارم. فتاحی کنفرانس ها و حرکت های بین المللی را پیش درآمد آغاز حرکت های عملی برای احیاء دریاچه اورمیه می داند.

در عین حال این نماینده مجلس نسبت به آنچه از سالها پیش توسط کارشناسان طوفان نمک خوانده می‌شود هشدار داده و می گوید: در صورتی که مسئولان برای نجات این دریاچه اقدامی انجام ندهند، در آینده کشور با بحران طوفان نمک روبه‌رو می‌شود.

حال که نمایندگان شهر اورمیه و دیگر شهرهای آزربایجان به دنبال منافع شخصی و حزبی خود هستند چه باید پیگیر صحیح عملکرد دولت در قبال خشک شدن دریاچه ی اورمیه باشد ؟