منشاء تولید ۲۵ درصد گرد و غبار کشور تالاب جازموریان است

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و ابخیزداری کشور گفت که ۲۵ درصد گرد و غبار کشور از تالاب جازموریان که در استان کرمان است تولید می‌شود. 

ارسال کننده : نادر زندی

‫منشاء تولید ۲۵ درصد گرد و غبار کشور تالاب جازموریان است‬‎ ile ilgili görsel sonucu

خداکرم جلالی در نشست با استاندار و تنی چند از نمایندگان مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در محل این سازمان، گفت: “کرمان به دلیل خشک شدن تالاب جازموریان کانون گرد و غبار کشور شده است”.

وی افزود: “۲۵ درصد گرد و غبار کشور از تالاب جازموریان که در استان کرمان است تولید می‌شود”.

وی گفت: “سازمان جنگل‌ها برنامه اجمالی برای مقابله با ریزگردها تهیه کرده و به سازمان مدیریت بحران داده است و دولت در برنامه ششم توسعه توجه خوبی به مسئله بیابان زایی داشته است و در سال ۹۶ بودجه قابل توجهی برای خرید مالچ پاشی اختصاص داده است”.

جلالی گفت: “سازمان جنگل ها تجربیات و دانش خوبی در آسیا برای مقابله با پدیده بیابان زایی دارد و در صورت تامین اعتبار می تواند بسیاری از مشکلات بیابان زایی را درمان کند”.

رییس سازمان جنگل ها به وجود ۳۲ میلیون اراضی بیابانی در کشور اشاره کرد و گفت: “۲۰ میلیون هکتار از وسعت بیابان های کشور تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و ۷.۵ میلیون هکتار از آن جزء کانون های بحرانی است و از این میان ۳ میلیون هکتار جزء کانون های درجه یک بحرانی محسوب می شود”.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این نشست گفت: “۵۵ درصد گرد و غبار استان کرمان از منطقه شرق این استان نظیر بم، ریگان، نرماشیر و فهرج تولید می شود و برای زندگی مردم مشکلات جدی را ایجاد کرده است”.

مهدی رجبی زاده افزود: “۲۰ درصد بیابان های کشور در کرمان واقع شده و ۴ میلیون هکتار از کویر لوت در جوار کرمان است و از لحاظ مناطق تحت فرسایش بادی کرمان در ایران به لحاظ وسعت اول است”.

وی خاطر نشان کرد: “برای مقابله با پدیده بیابان زایی در کرمان یک نسخه مثل مالچ پاشی تنها جواب نمی دهد بلکه مجموعه‌ای از فعالیت ها مثل مالچ پاشی، نهالکاری، آبخیزداری و ایجاد تله های رسوب گیر در کنار هم پاسخ می دهد”.

رجبی زاده گفت: “مردم مناطق بحرانی کرمان از مالچ تجربیات خوبی دارند و بیشترین درخواست شان برای جلوگیری از هجوم توفان شن، مالچ پاشی است”.

وی گفت: “آخرین مالچی که در استان کرمان پاشیده شده به سال ۸۵ بر می گردد که الان بسیاری از امکانات آن نظیر کمپ و اسکی را از دست داده ایم”.

در این نشست، مقرر شد تا در فروردین ماه سال آینده ۱۰۰۰ هکتار از اراضی بیابان زا و اولویت دار استان کرمان با همکاری منابع طبیعی استان، ستاد سازمان جنگل ها و استانداری کرمان، مالچ پاشی و سپس نهال کاری شود.