آماده باش یگان محیط زیست تهران جهت برخورد با فروش خزندگان در آستانه نوروز

همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن  برخی گونه ها از جمله سمندر، لاک پشت، مار و غیره از زیستگاه طبیعی می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی قرمز به فروش رسانند.

ارسال کننده : نادر زندی

استان تهران یکی اصلی ترین مقصد متخلفین و بزرگترین بازار این گونه ها در کشور به شمار می رود.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران در آستانه فرارسیدن عید نوروز ۹۶ در مورد اقدامات و برنامه های این یگان گفت: از ابتدای اسفندماه برنامه ریزی برای برخورد با قاچاق گونه های جانوری در اداره محیط زیست شهر تهران آغاز و اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است.

طی هماهنگی و مکاتبه با مدیریت بازار مرکزی میوه و تره بار شهر تهران که اصلی ترین محل توزیع عمده ماهی قرمز در تهران به شمار می رود نیروهای یگان محیط زیست به همراه مامورین این بازار از کلیه غرفه های موجود بازدید نموده و ضمن بررسی تخلفات احتمالی تذکرات لازم در خصوص غیر قانونی بودن خرید و فروش گونه های وحشی و موارد قانونی مربوطه به غرفه داران داده شد.

همچنین مخبرین و مامورین نامحسوس یگان محیط زیست تهران در بازارهای میوه و تره بار، مکان های اصلی توزیع ماهی قرمز و سطح شهر تهران فعال شده و مشغول زنی هستند و در صورت مشاهده هرگونه تخلفی بلافاصله برخورد قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

خوشبختانه با ارتقاء سطح حفاظت در استان هایی که زیستگاه سمندر لرستانی می باشند و همچنین همکاری مردم و تشکل های زیست محیطی با اعلام گزارشات تخلف فروش گونه ارزشمند و در معرض انقراض سمندر لرستانی و برخورد با متخلفین، در سال گذشته حتی یک مورد خرید و فروش سمندر لرستانی در سطح استان تهران مشاهده نگردید.

به استناد بند ج ماده ۱۰ قانون شکار و صید، حمل، عرضه، خرید، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آنها بدون کسب پروانه یا مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی از یکصدهزار تا یک میلیون ریال یا حبس از یک ماه تا شش ماه تعیین شده است.

همچنین متخلفین می بایست بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست گونه مربوطه را نیز به حساب دولت  واریز نمایند.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران از شهروندان تهرانی خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف خرید و فروش گونه های جانوری وحشی مراتب را به شماره تلفن های ۷۷۳۵۹۵۶۴ – ۷۷۳۵۵۷۸۱ – ۸۸۸۴۳۴۹۸ – ۸۸۸۲۴۵۱۳ اعلام نمایند.

ضروری است هموطنان عزیز در سایر نقاط کشور نیز از خرید هرگونه حیوان وحشی و غیرخانگی از جمله سمندر، لاک پشت، مار و غیره خودداری نموده و در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه ها مراتب را به ادارات محیط زیست محل زندگی خود گزارش کنند .