جازموریان پس از سالها خشکسالی آبگیری شد

هامون جازموریان به عنوان یک منبع قابل توجه آب شیرین، در سنوات اخیر به عنوان کانون بحرانی ریزگردهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و کرمان مطرح گردیده بود که خوشبختانه با ورود سیلابهای فصلی به آن، بخشی از کارکردهای زیست محیطی تالاب مجدداً احیا گردید.

ارسال کننده : نادر زندی

‫جازموریان پس از سالها خشکسالی آبگیری شد‬‎ ile ilgili görsel sonucu

پورملایی نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: میزان سیلاب ورودی به تالاب  حدوداً 15 میلیون متر مکعب برآورد گردیده است که در اثر ورود سیلاب به دنبال نزولات شدید جوی اخیر از حوضه آبریز این تالاب در سیستان و بلوچستان تأمین گردیده است.

وی ادامه داد: تالاب جازموریان در غرب شهرستان دلگان و ایرانشهر حدفاصل کوه‌های مکران و شاهسواران بین دو منطقه شکار ممنوع بزمان در استان سیستان و بلوچستان و منطقه حفاظت شده مارز در استان کرمان واقع شده است.
حوضه آبریز این پهنه تالابی 69000 کیلومتر مربع می باشد و وسعت  آن از 3300 کیلومتر مربع در مواقع پر آبی تا 2500 کیلومتر مربع در مواقع کم آبی متغیر است.در اصطلاح محلی پوشش گیاهی را “جاز” می نامند و انبوهی و کثرت آن را “موریان” می گویند. به همین سبب، این تالاب به “جازموریان” معروف شده است.