اولین پروانه رسمی قرق های اختصاصی در 2 استان یزد و کرمان اعطا می شود

علی تیموری افزود: با توجه به تایید پنج منطقه برای قرق های اختصاصی توسط شورای عالی محیط زیست، تکالیف و دستورالعمل فعالیت این قرق ها نیز توسط این شورا تصویب و به استان ها ابلاغ شد.

ارسال کننده : نادر زندی

وی اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست سه سال است مجوز شکار چهار پا صادر نکرده است و در این مدت به صورت پایلوت یک منطقه در یزد به عنوان منطقه قرق اختصاصی فعال بود که در این زمان قرقداران با جذب نیروهای محیط بان موجب حفظ حیات وحش و افزایش گونه های جانوری این منطقه شدند.
تیموری گفت: براساس بررسی ها، در این منطقه تا 400 درصد انواع گونه های حیات وحش اعم از قوچ، میش، کَل و بز رشد داشته است، در واقع پیش از اجرای قرق، تعداد این گونه ها حدود 150 راس بود که اکنون به هزار و 100 راس رسیده است.
وی ادامه داد: بر این اساس برای اولین بار پروانه قرق های اختصاصی با اعتبار 5 سال در دو منطقه در یزد و کرمان که به امضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است، به متقاضیان آن که افراد حقیقی و حقوقی هستند، اعطا می شود.
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: اکنون در این مناطق قرق، بیش از دو هزار راس کل و بز و قوچ و میش وجود دارد که مقرر شد به مدت یک ماه (20 بهمن تا 20 اسفند ) مجوز شکار فقط 34 راس قوچ، میش، کل و بز این مناطق صادر شود.
وی ادامه داد: بر اساس این تصمیم، مقرر شد 30 درصد از این مجوزها در اختیار جوامع محلی اطراف منطقه قرق شده و 70 درصد دیگر به قرقبانان داده شود.
تیموری تاکید کرد: با اعطای این مجوزها برای اولین بار در کشور مردم و جوامع محلی به صورت رسمی در امر حفاظت از عرصه های طبیعی و حیات وحش کشور دخیل می شوند و این کار در راستای اصل پنجاهم قانون اساسی که حفظ محیط زیست را یک وظیفه عمومی می داند، صورت می گیرد. 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: با اجرای قرق های اختصاصی قطعا شاهد شکارچیانی قانونمند در کشور خواهیم بود.