محیط زیست کرمان در تیررس شکارچیان غیرمجاز/ مرگ نیمی از آهوان دشت قنات

فرستنده:فاطمه تابع بردبار

IMG22502713

کرمان – خبرگزاری مهر: افراد سود جو با شکار نیمی از آهوان در معرض انقراض دشت قنات سیر در شهرستان بردسیر یکی از تراژدیهای روزهای اخیر محیط زیست استان کرمان را رقم زدند این درحالیست که چند روز قبل هم روستائیان شهرستان قلعه گنج نیز یک پلنگ و یک خرس یقه دار را کشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل بود که خبری مبنی بر شکار یک پلنگ پا کوتاه و یک خرس با عنوان “شکار حیوانات در حال انقراض در جنوب کرمان/ یک قلاده پلنگ و یک خرس آسیایی تلف شدند” در فاصله نزدیک به یک هفته در روستاهای قلعه گنج در جنوب استان کرمان منتشر شد اما متاسفانه گویی این امر در کرمان عادی شده است، تلاشهای شبانه روزی محیط بانان نیز در مقابل خیل زیاد شکار چیان در طبیعت بکر کرمان چاره ساز نبوده است.

در نیمه دوم سال گذشته تلاش محیط بانان منجر به کشف بسیاری از گروههای شکار و دستگیری این افراد شده است که در کمال تعجب به شکار و قاچاق برخی گونه های جانوری به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می پرداختند اما کمتر به این مسائل در کرمان توجه می شود و بیشتر توسعه اقتصادی از طریق توسعه معادن و صنایع در کرمان در دستور کار قرار داده است و هیچ کس به این اصل پایدار فکر نمی کند که مسیر توسعه از راه حفاظت و نگهداری از منابع طبیعی و طبیعت می گذرد در غیر این صورت در زمانی اندک شاهد از دست رفتن محیط زیست به عنوان ثروت واقعی خواهیم بود.

باید به این نکته نیز توجه کرد که در کنار بی توجهی های سیاستگذاران کلان اقتصادی مردم نیز نگاه کمرنگی به حفاظت از طبیعت اطراف خود دارند.

شکار غیر مجاز و استفاده از تفنگهای مجاز و غیر مجاز برای کشتار جانوران و حیوانات وحشی در کرمان به تفریحی برای سود جویان تبدیل شده است.

کرمان از بکر ترین مناطق کشور در راستای پرورش و حیات بسیاری از حیوانات در معرض انقراض کشور است اما از کمترین توجه در این راستا برخوردار است.

روند نگران کننده شکار گونه های منحصر به فرد جانوری کرمان

تنها چند روز قبل بود که در خبرگزاری مهر هشدار دادیم که احتمال ادامه شکارهای غیر مجاز پس از کشته شدن پلنگ و خرس قلعه گنج وجود دارد اما با این وجود خبرهای تلخی از دشت های بردسیر به گوش می رسد.

شهرستان بردسیر نزدیکترین شهرستان به شهر کرمان است این شهرستان دارای دشتهای سرسبز، ارتفاعات زیبا و بکر و دشتهای مملو از گل است که در راس آنها لاله زار و گلزار قرار دارند.

همچنین دشتهای این شهرستان مکانی مناسب برای زندگی آهوی ایرانی هستند منطقه حفاظت شده بیدوئیه دارای یکی از پر جمعیت ترین گله های آهوی کشور است و از اهمیت بالای زیست محیطی برخوردار است.

بردسیر دارای تنوع زیست محیطی چشمگیری است بطوریکه تنها یخچال طبیعی استان کرمان نیز در همین منطقه قرار دارد که بسیار کم از این مکان نام برده شده است.

اما نکته قابل توجه اینکه دشتهای بردسیر با وجود جمعیت بالای آهوان و حیوانات وحشی از مراتع فقیری برخوردار است و دلیل عمده این امر هم خشکسالی های شدید و چرای بی ضابطه دامهای عشایر و روستائیان است.

این کمبودها زندگی را برجمعیت آهوان در این منطقه سخت کرده است از سوی دیگر هر از گاهی خبرهایی در خصوص شکار و یا زنده گیری آهوان دشتهای بردسیر نیز به گوش می رسد.

یکی از زیست گاههای اصلی آهو در بردسیر دشت قنات سیر است این منطقه از جمله دشتهای آزاد بردسیر محسوب می شود.

در حقیقت کمبود مراتع در دشت محافظت شده بیدوئیه سبب شده است برخی از گله های آهو به دشتهای اطراف از جمله دشت قنات سیر روی بیاورند اما با آغاز سال جدید خبرهای ناگواری از این دشت نیز به گوش می رسد.

در حالی برآوردها از وجود گله ای 10 راسی از آهو در این دشت خبر می دهد که متاسفانه شکار چیان تنها در یک نوبت شکار اقدام به شکار نیمی از این آهوان کرده اند.

هر چند که با هوشیاری محیط بانان و مردم محلی شکارچیان دستگیر شده اند اما نیمی از آهوان این دشت از بین رفته اند.

قوانین باید برای شکارچیان هزینه بر باشند

نکته قابل توجه اینکه این شکار توسط افراد سابقه دار صورت گرفته است و چندی قبل از آخرین شکارشان این بار در دشت قنات سیر دستگیر شده بودند.

به نظر می رسد عدم برخورد قاطع قانونی با این شکار چیان و همچنین وجود قوانین ساده برای شکارچیان هزینه های سنگینی به دنبال ندارند و این افراد پس از طی مجازات قانونی بار دیگر به سمت شکار غیر قانونی روی می آورند.

در حقیقت این شکار را می توان به کشتار آهوان دشت قنات سیر تعبیر کرد، زهرا کلایی در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص از فاجعه زیست محیطی خبر داد و گفت: در سال جاری شاید تعداد شکار های غیر مجاز زیاد نبوده است اما متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون یک پلنگ، یک خرس و پنج راس آهو در معرض انقراض توسط افراد نا آگاه و سود جو کشته شده اند.

وی گفت: هر چند گفته می شود آهوان در استان کرمان در شهرستانهای بردسیر، سیرجان و بافت پراکنده هستند اما به دلیل خشکسالی و شکار بی رویه جمعیت این گونه جانوری زیبا در حال کاهش چشمگیر است.

کلایی افزود: مراتع کاهش یافته اند و حیوانات برای دسترسی به مراتع بهتر کوچ می کنند نمونه این مسئله را می توان در مهاجرت یک گله گور به شهرستان شهربابک مشاهده کرد، هر چند در بردسیر منطقه بیدوئیه به عنوان منطقه محافظت شده وجود دارد اما با کمبود مرتع در این منطقه مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل گله های آهو در این منطقه به دشتهای دیگر کوچ می کنند و حفاظت از این گله ها بسیار ارزشمند است.

ماجرای کشتار 5 آهو در دشت قنات سیر

وی گفت: در روزهای گذشته با هوشیاری مردم محلی گزارشی در خصوص حضور گروهی شکارچی در دست قنات سیر به محیط بانان داده شد.

کلایی گفت: متاسفانه این گروه اقدام به پروژکتورکشی در دشت کرده بودند و با به تله انداختن آهوان در شب به طرف آنها تیراندازی کردند.

این فعال محیط زیست گفت: خوشبختانه بعد از گزارش مردمی محیط بانان به موقع و در نیمه شب در دشت قنات سیر حضور یافتند و در یک عملیات موفق، توانستند تعدادی از شکار چیان را دستگیر کردند و با اعتراف شکارچیان دستگیر شده سایر گروه شکار غیرمجاز نیز در روزهای بعد دستگیر شدند.

وی گفت: به دلیل استفاده شکارچیان از گلوله های چند تکه و مرگبار علاوه بر دو لاشه آهویی که توسط شکارچیان غیر مجاز تلف شده بودند سه آهوی دیگر به دلیل اصابت ساچمه پس از مدتی به دلیل خونریزی در طبیعت تلف شده بودند که روز بعد توسط محیط بانان شناسایی شدند.

استفاده از فشنگهای چهارپاره برای شکار آهوان

وی گفت: فشنگهای چهار پاره بیشترین آسیب را به آهوان رسانده بودند و انتخاب این فشنگ برای وارد آوردن بیشترین آسیب به شکار بوده است

وی ادامه داد: در جریان بررسی قضایی پرونده یکی از شکارچیان به 91 روز زندان و دو نفردیگر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند و مجوز اسلحه نیز لغو شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بردسیر در خصوص این حیوانات گفت: بردسیر یکی از مهمترین مراکز تجمعی آهوان ایرانی است.

حمیدرضا شهبازی گفت: یکی از مناطق بسیار قابل توجه در خصوص حیات این جانوران منطقه بیدوئیه است.

وی افزود: شکارچیان غیر مجاز باید بدانند محیط بانان این منطقه با همکاری مردم محلی بیشترین حفاظت را از این جانوران می کنند و به شدت و مطابق قانون با متخلفان برخورد می کنیم.

شهبازی ادامه داد: از مردم محلی می خواهیم هچون گذشته در صورت ورود افراد مشکوک که اقدام به تیراندازی و شکار حیوانات می کنند این اطلاعات را در اسرع وقت به محیط بانان اطلاع رسانی کنند.

کمک مردم محلی و خیرین برای تغذیه آهوان بردسیر/ مردم از گنجینه بردسیر حفاظت کنند

وی از وجود آهو، قوچ، میش، کل و بز و حیوانات گوشت خوار در این منطقه خبر داد و گفت: مواردی از حضور پلنگ نیز در بردسیر گزارش شده است.

وی با قدردانی از گزارش مردمی گفت: اگر این گزارش داده نمی شود نمی توانستیم متخلفان را دستگیر کنیم.

وی گفت: در روزهای پایانی زمستان سال گذشته با توجه به بارندگی ها و کمبود علوفه و همچنین کمبود بودجه لازم جهت خرید علوفه مورد نیاز برای چهارپایان تحت حفاظت حیات وحش شهرستان بردسیر ، با جمعی از خیرین و علاقه مندان به محیط زیست شهرستان بردسیر مذاکراتی به عمل آمد و ضمن رایزنی های انجام شده علوفه مورد نیاز توسط خیرین این شهرستان تامین و چهارپایان در مناطق مختلف تحت حفاظت این شهرستان از خطر گرسنگی و تلف شدن نجات پیدا کردند