افزایش پدیده گرد و غبار نسبت به ۱۰ سال گذشته

فرستنده:حسین محمودی

n00323584-b

به گزارش افکارنیوز، شعاعی درنشست خبری امروز در سازمان محیط زیست در خصوص مبارزه با پدیده گردو غبار در کشور گفت:با توجه ویژه دولت به بحث ریزگردها و دریاچه ارومیه این اراده سبب شد تا کار به صورت مدون آغاز شود و پیرو آن این دفتر شکل گرفت.

وی با اشاره به فعال کردن دبیرخانه و تشکیل کمیته های کاری به عنوان اولین اقدام این دفتر افزود:پدیده گرد و غبار یک پدیده جهانی است به طوری که کمربند وقوع آن از شمال آفریقا شروع می شود ودنیا آن را به عنوان یک پدیده طبیعی پذیرفته است.

این درحالی است که جنگ با پدیده‌های طبیعی غیر ممکن است و تنها باید خود را برای مقابله با آن آماده کنیم.

مدیر ملی مبارزه با پدیده گردو غبار در خصوص چرایی تشدید پدیده گرد و غبار تصریح کرد:از گذشته بحث حرکت شنها و طوفانهای گرد وغبار در کشور بوده است اما علت اینکه از ده سال گذشته این پدیده شدت یافته است مدیریت غلط انسانی است البته این مدیریت قابل کنترل است.

شعاعی ادامه داد:در گذشته هم در استانهای مرزی طوفان گردو غبار داشته‌ایم همچنین بادهای ۱۲۰ روزه هر ساله در سیستان اتفاق می افتد اما زمانی عمومی می شود که در یک زمان این پدیده در چند ایستگاه مشاهده می شود و اثرات آن امروز به پایتخت هم رسیده است واین نشان از آن دارد که گرد و غبار یک منشا جدید دارد.

وی ادامه داد:وی با اشاره به اینکه ۱۶ استان درگیر پدیده گرد وغبار هستند ادامه داد:زمانی که این بادها از اردن شروع می شود وبا گذشتن از روسیه به ایران می رسد.

مدیر ملی مبارزه با پدیده گردو غبار ادامه داد:همچنین از زمانی که منطقه بین النهرین خشک شد خود نیز تبدیل به یک منبع بزرگ گرد و غبار شده که گرد و غبارها با فاصله ۳ تا ۴هزارکیلومتری به تهران می رسد.

*خشکی ۹۰ درصد تالابهای کشور

وی با اشاره به عوامل تشدید ریزگردها گفت:خشک شدن بین النهرین، خشک شدن سدها و رها شدن اراضی عراق و غیره به حال خود منشا ریزگردهای خارجی است.

وی ادامه داد:اما آنچه که امروز تغییر کرده و منجر به خشک ۹۰ درصد تالابها شده است مدیریت غلط آب است.

وی با اشاره به راهکار مدیریتی سازمان در خصوص مقابله با این پدیده اذعان داشت:آنچه که در دستور کار این دفتر است آگاه سازی درسطح کلان ، آگاه سازی مدیران میانی و اطلاع رسانی به مردم است و اجرای برنامه‌های بلند مدت که در بعضی از مراحل آن نیاز به کمک
جوامع محلی نیز داریم.

*افزایش ۱۵ برابری وقوع پدیده گرد و غبار نسبت به ۱۰ سال گذشته / بحران بین النهرین رفع نشود گرد و غبار ادامه دارد.

وقوع پدیده گرد وغبار نسبت به ۱۰ سال گذشته ۱۵ برابر شده است و عدم کنترل آن مربوط می شود به برنامه تثبیت بیابان زدایی می شود.

وی ادامه داد:اگر چه مسابقه ۷۰ ساله در خصوص طرح بیابان زدایی داریم و اقدامات زیادی مانند مالچ پاشی و بادشکنها انجام شده اما دلیل اینکه این پدیده کنترل نمی شود این است که منشا منطقه‌ای دارد.

وی ادامه داد:به عنوان مثال می دانیم در کشور عراق سه خوشه منشاء است وهمچنین در کشور دو خوشه فرعی داریم و از طرفی در شرق کشورهم سلامت مردم زابل بواسطه ریزگردهایی که ناشی از خشکی تالاب هامون است به یک معضل تبدیل شده است.

وی در ادامه با ا شاره به بارشهای اخیردرهامون گفت:خوشبختانه آب قابل توجهی وارد هامون شده و تقریبا نصف دریاچه رطوبت گرفته است و با توجه به سیلابی که آمده انتظار می‌رود مقدار ریزگردها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد:سعی داریم تا کشورهای همسایه را تشویق کنیم تا دراجرای برنامه های بین المللی با ما همکاری کنند در داخل هم برنامه‌هایسازمان را حمایت و تامین کرده و مقابله به منشا داخلی را اولویت قرار می دهیم.

*تدوین برنامه سند ملی کنترل گرد وغبار

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به برنامه‌های سازمان در سال ۹۳ گفت:تدوین برنامه سند ملی کنترل، فعال کردن سیستم پایش طی شش ماه اول و تهیه سندملی مکانیزم وقوع و سیستم پایش هوشمند از جمله برنامه های پیش بینی شده برای سالجاری است.

*پیش بینی می شود شدت ریزگردها امسال کمتر باشد

شعاعی ادامه داد:با توجه به اینکه بارشها در کشور عراق ۷۳درصد افزایش داشته و تاکنون پدیده ریزگرد گزارش نشده پیش بینی می شود از نظر وقوع ریزگردها سال ۹۳ سال بهتری برای منطقه باشد.

*محیط زیست اولویت اول کشورهای منطقه نیست

وی با اشاره به تجربه مغولستان در حذف ریزگردها طی ۲۵سال گفت:متاسفانه کشورهای همسایه ما با توجه به معضلات داخلی زیادی که دارند حل مشکل گرد و غبار اولویت اولشان نیست.
این درحالی است که بارها اعلام آمادگی کرده‌ایم که حاضر هستیم کارشناسان خودرا برای انتقال فناوری به کشور عراق اعزام کنیم.

وی ادامه داد:همچنین با کمک یونپ مشغول تهیه پروپوزالی هستیم تا بحث منشا منطقه‌ای ریزگردها را نهایی کنیم.

*وقوع سالانه ۸۴ پدیده گرد وغبار در اهواز

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اعلام آمار وقوع پدیده گرد وغبار درسال ۹۲ گفت:آماردقیقی در دست ندارم که چند وقوع رخ داده است اما طی چند سال گذشته در اهواز سالانه هفت تا هشت وقوع داشتیم اما طی سه چهار سال گذشته این تعداد به ۸۴ وقوع درسال رسیده است.

شعاعی با اشاره به اینکه منشا ۸۵ درصد ریزگردها خارجی است گفت:تا زمانی که نتوانیم بین النهرین را کنترل کنیم و تالابهای آنرا به زمان قبل از جنگ ایران و عراق برنگردد همچنان ریزگرد داریم.

وی با اشاره به همکاری سایر کشورها گفت:۶.۵میلیون هکتار درسطح عراق و عربستان و سوریه باید بیابان زدایی شود و این نیازمند همکاری همه کشور‌ها است.

وی با اشاره به اعتبار اختصاص یافته در این خصوص گفت:متاسفانه کشور طی دو سال گذشته دچار کمبود اعتبارات بوده و تقریبا در تمام برنامه‌ها ۵۰ درصد عقب است وامسال نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان برای بحث پایش و توسعه و تنظیم اسناد پیش بینی شده است.

*در سیزدهمین سال خشکسالی قرار داریم

مدیرملی مبارزه با پدیده گرد و غبار گفت:یکی از عوامل وقوع پدیده گرد وغبار خشکسالی است.

درحالی سیزدهمین سال خشکسالی را سپری می‌کنیم که به طور طبیعی منطقه از یک خشکسالی دراز مدت رنج می‌برد.
به طوری که از ۷۳۰ دشت کشور ، ۲۳۰ دشت آن خشک شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:سعی داریم کمیته ارتباط با صنعت را فعال کنیم تا بتوانیم از ظرفیت بخش خصوصی هم در مبارزه با گرد و غبار کمک بگیریم.