تعدادی از گورخرهای بهرام گور به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شدند

در جریان یک پروژه تحقیقاتی  تعدادی از گورخرهای منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شدند.

ارسال کننده : علی میرزایی

رییس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در این باره گفت: این اقدام در تاریخ ۲۴ ، ۲۵ و ۲۶ آذرماه با همکاری کارشناسان محیط زیست استان فارس، دانشگاه اصفهان،  و پروفسور کریس والزراستاد و محقق حیات وحش از دانشگاه وین اتریش با هدف مطالعه بر روی رفتارها، شناخت الگو و مسیرهای مهاجرت گورخر آسیایی صورت گرفت.

احمد رستگار اظهار داشت: تعقیب و گریز گورها برای بیهوش کردن آنها روش بسیار سخت و خطرناکی است، به همین منظور محدوده ای در قلب پارک ملی قطرویه فنس کشی شده و داخل آن علوفه و آب قرار داده شد تا گورها به داخل این محوطه جذب شوند.

پس از ورود تعدادی گور، درب محوطه بسته و گورها بوسیله پرتاب دارت حاوی مواد بیهوشی، بیهوش و به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شدند.

گورهایی که به ردیاب مجهز شدند پس از نام گذاری و نمونه برداری و ثبت مشخصات مجددا در زیستگاه رهاسازی شدند.

گورخرها جانورانی هستند که جابه جایی های طولانی انجام می دهند و بیشترین تلفات آنها نیز در طول مهاجرت رخ می دهد.

نا امن بودن برخی از مقاصد مهاجرت و همچنین عبور از جاده ها و مناطق پر خطر در طول مهاجرت تلفات زیادی را به گورخرها وارد می کند. به همین دلیل، شناخت مسیرها و مقاصدی که هدف مهاجرت گورها هستند به منظور مدیریت و حفاظت بهتر از این گونه ارزشمند ضروری است.

بر اساس داده های ارسالی از ماهواره یکی از گورها به مام ترگل که به گردنبند ردیاب ماهواره ای مجهز شده در طی ۱۸ ساعت  حدود ۴۳۳ کیلومتر جابجا شده و از محل اولیه دور شده است.

بر اساس آخرین سرشماری که در پاییز سال جاری صورت گرفت بیش از ۷۳۰ گورخر در منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی  قطرویه زندگی می کنند.