عامل کشتار بیرحمانه قوچ وحشی بوسیله سگ های گله در فیروزکوه دستگیر شد

چند روز قبل نیروهای یگان محیط زیست منطقه شکار ممنوع کاوه ده  مستقر در سرمحیط بانی انزها حین گشت و کنترل در منطقه متوجه تعدادی سگ شدند که در حال تعقیب یک قوچ وحشی بودند.

ارسال کننده : علی میرزایی

 

رییس اداره حفاظت محیط زیست فیروزکوه در این باره گفت: سگ های گله قوچ وحشی را محاصره نموده و حیوان را در لبه پرتگاهی محاصره نمودند.

محمد فریدی اظهار داشت: پس از مدتی چوپان گله بر بالای پرتگاهی که قوچ در آنجا پناهگاه گرفته بود حاضر شد.

محیط بانان که در فاصله زیادی از محل حادثه قرار داشتند متوجه نشدند که قصد چوپان از حضور در محل چیست اما در کمال ناباوری مشاهده کردند که چوپان با پرتاب چند سنگ بزرگ،  قوچ وحشی را مجروح نموده و از لبه پرتگاه به پایین پرتاب می کند.

قوچ وحشی پس از برخورد سنگ به سر و پرتاب شدن از ارتفاع، نیمه جان شده و چوپان بی رحم حیوان را از پای در می آورد.

پس از این حادثه محیط بانان به سمت محل حادثه حرکت نموده و پس از مدتی چوپان را که در حال ذبح و پوست کندن قوچ وحشی بود دستگیر می کنند.

متهم به اداره محیط زیست منتقل شده و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

چوپان متخلف روز ۹۵/۱۰/۰۵ مبلغ پنجاه میلیون ریال بابت نیمی از ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

وی همچنین متعهد شده است که یک ماه آینده باقیمانده ضرر و زیان محیط زیست (پنجاه میلیون ریال) را نیز تامین و به حساب دولت واریز نماید.

برای این متهم قرار وقیقه صادر شده و به جهت عدم توانایی در تامین مبلغ وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه و رسیدگی به پرونده روانه زندان گردید.

متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

صاحب همین گله ای که چوپان آن دستگیر شده است، سال گذشته در هنگام کندن پوست یک بره میش وحشی توسط محیط بانان دستگیر و در دادگاه به تحمل هشت ماه حبس محکوم شد.

در آن زمان با توجه به عدم کشف اسلحه در محل جرم، محیط بانان متوجه نشدند که متخلف (صاحب گوسفندان) با استفاده از چه ابزاری میش وحشی را شکار کرده است.

در حال حاضر مشخص شده است سگ های این دامدار کاملا برای تعقیب و به دام انداختن جانوران وحشی تعلیم دیده و چوپان نیز با کمک این سگ ها به شکار قوچ و میش پرداخته و لاشه ها را به صاحب گله تقدیم می کند.

با توجه به اینکه سگ ها برای شکار جانوران وحشی آموزش دیده اند ضروری است که از منطقه خارج شده و از صاحب گله مصادره شوند.

با عنایت به این موضوع که سگ ها بعنوان آلت جرم مستقیما در تخلف استفاده می شوند، مقام قضایی می تواند با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به توقیف و مصادره سگ ها و تحویل آنها به سازمان حفاظت محیط زیست دستور لازم را صادر نماید.

در غیر این صورت این سگ ها در آینده نیز تعداد زیادی از حیات وحش منطقه را نابود خواهند کرد.