مجلس با انتقال آب از دریاچه‌های بسته، تالاب ها و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید مخالفت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقال آب دریاچه‌های بسته به ویژه  خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس به سایر نقاط کشور مخالفت کردند.

ارسال کننده : علی میرزایی

‫مجلس با انتقال آب از دریاچه‌های بسته، تالاب ها و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید مخالفت کرد‬‎ ile ilgili görsel sonucu

نمایندگان مجلس در نشست علنی سه شنبه هفتم دی ماه در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حذف بند (ح) ماده ۴۵ این لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۶۵ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس این رأی نمایندگان با برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید مخالفت کردند.

براساس ماده ۴۵ لایحه مذکور؛ دولت مکلف است به‌منظور مقابله با بحران کم آبی، رهاسازی حقآبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‏وری و جبران ترازنامه آب، به‌میزان یازده‌میلیارد مترمکعب در سال پایانی برنامه، اقدامات زیر را به‌عمل آورد.

در بند (ح) که حذف شد، آمده بود: برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید پس از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، تأمین نیازهای مبداء و حقآبه زیست‌محیطی و اعمال روشهای مدیریتی منابع آب و افزایش بهره‌وری فقط برای تأمین آب شرب در شرایط بحران دائمی و با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور.