بیانیه پایانی اجلاس روزنامه نگاران ترک: خشک شدن دریاچه ارومیه سلامتی اهالی آذربایجان را تهدید می کند

ارسال کننده خبر : مسعود عاقبت اندیش
578
اؤیرنجی سسی: اجلاس بین المللی روزنامه نگاران جهان ترک، در خلال روزهای ۱۹-م الی ۲۲- م ماه مارس در شهر اسکی شهیر ترکیه برگزار شد
اجلاس بین المللی روزنامه نگاران جهان ترک، در خلال روزهای ۱۹-م الی ۲۲- م ماه مارس در شهر اسکی شهیر ترکیه برگزار شد.


در این اجلاس که با شرکت ۲۳۰ روزنامه نگاران ترک از کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری ترک قبرس شمالی، ایران، عراق، مقدونیه، سوریه، جمهوری خودمختار شبه جزیره کریمه، ابخازیا، چاووشستان، قاقاووز، هلند، تاتارستان، کوزوو، افغانستان، بلغارستان، ترکستان شرقی، انگلستان، فرانسه، آلمان، بلژیک، رومانی برگزار گردید، شورای روزنامه نگاران جهان ترک نیز تاسیس شد.
بیانیه پایانی این اجلاس حاوی ۱۹ ماده است.
در مواد اول، دوم و سوم این بیانیه ضمن تاکید بر اهمیت ایجاد شبکه ارتباطاتی میان رسانه های جهان ترک، دفاع از اعلامیه جهانی حقوق بشر، دفاع از صلح جهانی و ممانعت از نفرت پراکنی بر ضرورت تاسیس خبرگزاری جهان ترک تاکید شده است.
این بیانیه در ماده چهارم خود خواستار همکاری رسانه های گروهی جهان ترک در راستای منافع مشترک ملت ترک شده است.
حمایت از آزادی مطبوعات در کشورهای جهان، امضاء بیانیه های مشترک و اعمال فشار به حکومتهای ناقض قوانین مطبوعاتی، تشکیل کانون روزنامه نگاران زن جهان ترک از جمله دیگر مواد این بیانیه است.
همچنین در ماده نهم بیانیه پایانی اسکی شهیر، جنگ داخلی سوریه و نقض فاحش حقوق شهروندان ترکمن این کشور به شدت محکوم گردیده است. شرکت کنندگان در این اجلاس همچنین خوستار مسئولیت پذیری حکومت دمشق در قبال سرنوشت بشار قدومی خبرنگار مفقود شده در سوریه گردیدند.
ماده دهم این بیانیه ضمن حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و محکوم کردن تجزیه شبه جزیره کریمه خواستار حل بحران این منطقه از طرق دیلپماتیک گردید.
در ماده یازدهم این بیانیه چنین آمده است: اوضاع دردناک ترکهای اویغور در چین و سکوت جامعه جهانی در قبال ان سبب رنجدیده شدن وجدانها است. از همه نهادهای بین المللی تقاضا داریم که مانع از اعمال سیاستهای ضد انسانی علیه اویغورها در چین شوند.
این ماده همچنین ضمن اشاره به بازداشت شدن روزنامه نگار و اکادمیسین ترک، الهام توختی، به بهانه ارتکاب جرم سیاسی و امنیتی از سوی پلیس چین، خواستار توجه رسانه های گروهی جهان به سرنوشت وی و نیز محاکمه مجدد توختی در تحت نظارت سازمانهای مدافع حقوق بشر شده است.
در ماده ۱۲-م بیانیه اسکی شهیر، اشغال قره باغ اذربایجان از سوی ارامنه غیر قابل قبول دانسته شده و بر ضرورت رهایی این منطقه از اشغال ارامنه تاکید شده است.
در ماده ۱۳-م ضمن تصریح ضرورت توقف خشونتهای در حال تداوم علیه ترکمنهای عراق به خصوص در شهرهای توزخورماتو و کرکوک، بر تامین امنیت ترکمنها و حقوق آنان در قالب تمامیت ارضی عراق تاکید شده است.
در ماده ۱۴-م بیانیه پایانی اجلاس روزنامه نگاران ترک، به اوضاع ترکها در ایران اختصاص دارد. در این ماده آمده است: ضروری است تا حقوق و ازادیهای دمکراتیک ترکهای ایران مورد حفاظت و حراست قرار گیرد. خشک شدن دریاچه ارومیه که در ایالت آذربایجان ایران قرار دارد، سلامت اهالی منطقه را مورد تهدید قرار داده است. می بایست این مسئله و همچنین مسائل منطقه ترکمن نشین ترکمن صحرا که در مرزهای ایران قرار دارد حل گردد. همچنین در انتظار وفای به عهد رییس جمهوری جدید ایران در این رابطه هستیم. ضمن اینکه تصمیم گرفته شده است تا در قبال این مسائل، حکومت ایران مجددا مورد خطاب قرار داده شود.
در ماده پانزدهم این بیانیه گسترش نژادپرستی و اسلام هراسی در اروپا تهدیدی برای ترکها و دیگر مسلمانان مقیم این قاره دانسته شده است.
ماده شانزدهم نیز بر حق اموزش به زبان مادری ترکها در افغانستان تاکید کرده، خواستار انجام اقدامات لازم در این خصوص شده است.
ماده پانزدهم بیانیه، خواستار تلاش بین المللی برای به رسمیت شناخته شدن تمامی مناطقی از جهان ترک گردیده است که در راستای انضمام به جهان ترک گام بر می دارند.
در ماده هجدهم ضمن تاکید بر گسترش زبان ترکی استانبولی به عنوان زبان مشترک ترکهای جهان، بر اهمیت ترجمه متقابل لهجه های ترکی مناطق مختلف از طریق سایت گوگل و همچنین دیگر امکانات اینترنتی تاکید شده است.
ماده نوزدهم نیز از در نظر گرفته شدن جایزه ویژه اسماعیل گاسپیرالی برای رسانه های خدمتگزار به جهان ترک خبر داده است.
تی آر تی