نیاز به خاک سالم برای اطمینان از فراهم آوردن خدمات اساسی و سالم

از آنجا که خاک یک منبع محدود است  که با بی‌توجهی و انجام فعالیت های انسانی در معرض تخریب جدی قرار دارد و همچنین با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء طبیعت که منجر به این شد تا اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال ۲۰۰۳، در راستای توجه به خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر، را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کند؛ بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل پیامی صادر کرد.

ارسال کننده : نادر زندی

‫خاک سالم‬‎ ile ilgili görsel sonucu

 پیام دبیرکل سازمان ملل بدین شرح است: “در جهان مدرن، جایی که در آن جمعیت در حال رشد، شهرها درحال گسترش، آب و هوا در حال تغییر و مواد غذایی بیشتری مورد نیاز است، نیاز به خاک سالم برای اطمینان از فراهم آوردن خدمات اساسی یک مسئله ضروری به شمار می رود.

سیستم‌ها و فعالیت‌های مدیریت پایدار به افزایش پتانسیل خاک برای حمایت از تولید مواد غذایی، ذخیره سازی و تهیه آب پاک، حفظ تنوع زیستی، و کاهش بیشتر کربن و افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوا کمک می کند.

مدیریت پایدار خاک، همچنین روی پیشرفت دستور کار ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و موافقتنامه پاریس درباره تغییرات آب و هوایی تاثیرگذار است و این باید الگوی جهانی برای بهینه سازی استفاده از خاک و حفظ و محافظت از آن در دراز مدت شود.

حبوبات، افزاینده سلامت خاک و ایجاد کننده رژیم های مغذی

پالس ها که به عنوان حبوبات دانه grain legumes شناخته شده است، می تواند باعث افزایش سلامت خاک و رژیم های غذایی مغذی و سالم تر شود. لوبیا خشک، نخود، عدس (lentils ) و پالس های دیگر در یک همزیستی منحصر به فرد با خاک ترکیب شده که می تواند به حفظ محیط زیست ، افزایش بهره وری، سازگاری با تغییرات اقلیمی و فراهم آوردن مواد مغذی اساسی خاک و محصولات کشاورزی (subsequent crops ) کمک کند.

پالس ها می توانند نیتروژن را در ریشه‌های شان ثابت نگه دارند. با آزاد کردن فسفر خاک قابل استفاده توسط گیاهان شود، پالس‌ها نیاز به کود را کاهش می‌دهند. این عوامل سبب شده تا به سوی توسعه پایدار گام برداریم.

جامعه بین المللی راه هماهنگ و مشترک برای محافظت و مدیریت پایدار خاک را شناسایی کرده است. به تازگی توصیه های ارزشمندی در قالب دستورالعمل های داوطلبانه برای مدیریت خاک پایدار توسط انجمن خاک جهانی Global Soil Partnershipتوسعه یافته، به تایید رسیده است. این دستورالعمل به هموار کردن راه برای تقویت سلامت خاک و به طور کامل باز کردن قفل ظرفیت های آن برای حمایت از کاهش و انطباق اقدامات در برابر تغییرات آب و هوا کمک خواهد کرد.

در روز جهانی خاک، من خواستار توجه بیشتر به مسائل مربوط به خاک و اثرات آن، از جمله تغییرات آب و هوا، الگوی مقاومت دارویی، بیماری های خاک زاد soil-borne diseases ،آلاینده‌ها‌ contaminatio، تغذیه و سلامت انسان هستم.

اجازه دهید در ادامه نامگذاری سال بین المللی خاک ۲۰۱۵ و سال ۲۰۱۶ به عنوان سال بین المللی پالس‌ها و همراه با فعالیت‌های حمایتی از مدیریت پایدار خاک برای ایجاد هکتارها خاک سالم، بر لزوم توسعه پایدار جهان بر پایه نامگذاری های دو سال اخیر تاکید کنم.