مخالفت محیط زیست با هر نوع ساخت‌و‌ساز در آشوراده

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره اجرای طرح گردشگری در آشوراده اظهار داشت: اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق حفاظت شده محیط زیست یک طرح کلی است و خاص جزیره آشوراده نیست، تمام مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط‌زیست دارای طرح‌های زون‌بندی مدیریتی هستند که زون گردشگری یکی از موارد موجود در این زون مدیریتی است.

ارسال کننده : نادر زندی

İlgili resim

وی افزود: بر همین اساس بخش‌نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ و خواستار تشریح وضعیت زون گردشگری مناطق تحت حفاظت از آن‌ها شده‌ایم چراکه معتقدیم اگر زمینه بهره‌برداری پایدار فراهم شود، سالم‌ترین نوع طبیعت گردی اجرا خواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبیعت‌گردی به این معنا نیست که اجازه دهیم در مناطق حفاظت شده فعالیت دیگری انجام شود، در اکثر نقاط دنیا زون گردشگری در مناطق تحت مدیریت اجرا می‌شود.

دبیری بیان داشت: اجرای طرح گردشگری ابتدا در پارک ملی خبر و منطقه حفاظت شده وروچون مطرح و در آن‌جا به تصویب رسید، بعد از این اتفاق، منطقه آشوراده مطرح شد ولی چون این منطقه پشتوانه تنش‌زایی در گذشته داشته بیشتر مورد توجه قرار گرفته است،‌ آشوراده طبق طرح مدیریتی از گذشته تاکنون زون گردشگری پناهگاه حفاظت شده میانکاله است.

وی ادامه داد: اجرای طرح گردشگری 2 الی 3 منطقه حفاظت شده محیط زیست دیگر نیز پیشنهاد داده شده که در حال بررسی است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: جزیره آشوراده در مقایسه با وسعت کل میانکاله وسعتی بیش از 380 هکتار ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست تنها با 10 درصد یعنی 38 هکتار آن برای اجرای طرح گردشگری موافقت کرده است.

دبیری تأکید کرد: در این 38 هکتار هیچ نوعی از تأسیسات گردشگری به معنای ساخت هر گونه ابنیه ساختمانی ممنوع و محیط زیست این اجازه را صادر نکرده است.

وی ادامه داد: بر اساس معیارهایی که در تمام جهان پذیرفته شده با ظرفیتی محدود اجازه گردشگری داده خواهد شد که اقامتگاه بوم‌گردی از جمله این موارد است که این مورد هم هنوز به مرحله نهایی تصویب نرسیده است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه استانداری گلستان متقاضی اجرای طرح گردشگری در آشوراده است افزود: این نهاد طرح خود را دو سال پیش ارائه داده و در تمام این سال‌ها اقداماتی برای اصلاح آن صورت گرفته و ما نیز اعلام کردیم که طبق شروطی که گذاشته‌ایم با اجرای طرح آن‌ها به منظور تحقق بخشیدن به زون گردشگری موافقت خواهیم کرد ولی آن‌ها هنوز جوابی نداده‌اند.

دبیری بیان داشت: کمیته ملی طبیعت‌گردی و کمیته ماده 2 ارزیابی زیست محیطی بخش‌هایی هستند که به بررسی اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق حفاظت شده می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در توافق‌های سال‌های گذشته ساخت هتل در اجرای طرح گردشگری آشوراده در نظر گرفته شده بود، تأکید کرد: ما کاملا مخالف ساخت هتل در 38 هکتار تعیین شده برای اجرای طرح گردشگری هستیم ولی اگر آن‌ها خارج از آشوراده و پناهگاه حیات وحش یعنی بندر ترکمن، اقدام به ساخت هتل کنند، نه به ما ربطی دارد و نه ما با آن مخالفیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: حتی اگر ساخت آکواریومی در دستور کار آن‌ها باشد، اگر بتوانند در قسمت 48 هکتاری مستثنیات پناهگاه حیات وحش میانکاله آن را به راه بیاندازند، ما مشکلی نخواهیم داشت.

دبیری گفت: سازمان محیط زیست با هیچ گونه ساخت و سازی در داخل جزیره آشوراده و میانکاله موافقت نکرده و نخواهد کرد.