تاثیر تغییرات اقلیمی درآوارگی 200 میلیون نفر در دهه آینده

معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در ده سال آینده بر اثر تغییرات اقلیم، 200 میلیون نفر در سطح جهان آواره می شوند و مجبور به ترک خانه هایشان خواهند شد.

ارسال کننده : زهرا ارزجانی

‫تاثیر تغییرات اقلیمی در آوارگی 200 میلیون نفر در دهه آینده‬‎ ile ilgili görsel sonucu

دکتر پرویز گرشاسبی در مناظره رادیویی با عنواناهمیت منابع طبیعیکه با حضور  نورالله کوچ پیوه مشاور رئیس سازمان جنگل ها برگزار شد، با بیان اینکه بر تغییر اقلیم اثرات زیادی مترتب است، گفت: تغییر اقلیم تنها بر آب شرب و کشاورزی اثرگذار نیست. یکی از تاثیرات تغییر اقلیم بر بیابانها است یعنی مراتع درجه 2 تبدیل به مراتع درجه 3 می شود و حتی در اراضی کشاورزی نیز کاهش ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: در ده سال آینده بر اثر تغییرات اقلیم، 200 میلیون نفر در سطح جهان آواره می شوند. برنامه ریزی کشورمان یک برنامه ریزی ایستا است نه یک برنامه ریزی دینامیک. تغییر اقلیم باعث ، تَر سالی و هم خشک سالی می شود؛ در تَر سالیها  چه فکری به حال خشک سالی های مان کرده ایم که بخواهیم از آن استفاده کنیم؟

وی با اشاره به کشورهایی که در کمربند خشک زمین قرار دارند، اظهار داشت: شمال آفریقا و خاور نزدیک  به شدت از بحران آب زیرزمینی و سطحی رنج می برند و برنامه ریزی که برای این کشورها باید اتفاق بیافتد، برنامه ریزی بر اساس حوزه ها است.

گرشاسبی با اشاره به جاری شدن آب های سطحی عنوان داشت: نیازی نیست منابع آبی را روی زمین نگاه داریم. اشتباه است در کشورهای گرم و خشک منابع آبی را در کاسه ها یا همان دریاچه ها قرار دهیم که فقط تبدیل به تشتک های تبخیرمی شوند.

 

 

اگر هم می خواهیم آب را روی زمین نگاه داریم، باید جای مخصوص باشد تا زمین از آن تغذیه کند و دشت ها از آن استفاده کنند و به همین جهت باید در ارتفاعات بالا این مهم صورت بگیرد زیرا تبخیر اندک است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در اسناد کشور نیز به این موضوعات اشاره نشده ، که آمایش کارهای مان در کجا باشد.

مهندس نورالله کوچ پیوه با بیان اینکه شرایط گرمایی کشورمان باعث تسریع تغییرات اقلیمی نسبت به دیگر کشورها شده است، ابراز داشت: وقتی آمار 30 ساله بارندگی را نگاه می کنید، می بینید 22 سال زیر میانگین کشور، بارندگی داشته ایم و تنها 4 سال بالا بوده است.

وی تصریح داشت: اشتباه ما این است که همان 4 سال بارندگی زیاد را به عنوان میانگین بارندگی در کشور حساب می کنیم. وقتی شرایط اقلیمی مان کم است، باید خودمان را با آن بارندگی کم تطبیق دهیم. وقتی با شرایط خوب تطبیق دهیم، می گوییم سالی 450 میلیارد متر مکعب بارندگی داریم و 130 میلیارد آن قابل استعمال است و بقیه آن تبخیر می شود. در حقیقت در شرایطی قرار داریم که تبخیر آب خیلی بیشتر از میانگین بارندگی مان است.

مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با انتقاد از ترویج و گسترش آب های سطحی، اظهار داشت: گذشتگان ما به تجربه به این موضوع رسیده بودند و به همین جهت قنات را راه انداخته بودند. آنها می دانستند که شدت تبخیر بسیار بالا است