تردد حدود 11 میلیون موتورسیکلت در کشور/ آلایندگی 5برابری هر موتورسیکلت نسبت به یک خودرو/ توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای مهر95

سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری مصوبه تیرماه 1395 هیئت دولت، همچنین مصوبه بهمن ماه 1394 کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، گفت: از ابتدای مهرماه امسال تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری در کشور متوقف شده است.

ارسال کننده : نادر زندی


وی با بیان اینکه این موضوع با هماهنگی و اطلاع نیروی انتظامی انجام شده است، بیان داشت: طبق مصوبه دولت، نیروی انتظامی می‌تواند تمامی مجوزهای قبلی در زمینه موتورسیکلت‌های کاربراتوری را لغو و از شماره‌گذاری آن‌ها ممانعت کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین برنامه زمانی اخذ شده از کارخانجات تولید موتورسیکلت و مهلت اعلام شده به تولیدکنندگان، از ابتدای مهرماه تنها موتورسیکلت‌های انژکتوری مجوز تولید و شماره‌گذاری دریافت کرده‌اند.

متصدی گفت: خوشبختانه هم‌اکنون شاهد تولید انواع مختلفی از موتورسیکلت‌های انژکتوری در کشور هستیم که می‌تواند پاسخگوی مطالبات در این حوزه باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تردد حدود 11 میلیون موتورسیکلت در کشور و همچنین تولید آلودگی پنج برابری هر موتورسیکلت نسبت به یک خودرو، این اقدام می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر بهبود هوا در کشور به ویژه کلانشهرها داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خروج موتورسیکلت‌های کاربراتوری که پیش از این تاریخ تولید و شماره‌گذاری شده‌اند، نیازمند برنامه‌ریزی و اعتباری جداگانه است که البته شهرداری‌ها می‌توانند در آن نقش مهمی داشته باشند و با توجه به تسهیلات دولت برای توسعه خودرو و موتورسیکلت برقی همچون حذف سود بازرگانی واردات، در این زمینه اقدام کنند.