مسببین اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه چرا محاکمه نشوند؟

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

اؤیرنجی سسی: قاتلان فرزند ارشد طبیعت در کشورمان خود را پشت تریبون و همایش ها مخفی کرده اند.
لابد برای شما هم پیش آمده است یا شنیده اید که اگر کسی در هر شرایطی حتی بر اثر تصادف باعث قطعی درخت کنار جاده یا خیابان شود می بایست خسارتش رابپردازد ،چرا که برای قد کشیدن یک اصله درخت زمین از شیره وجودیش مایه گذاشته است . جالب اینکه در اکثر موارد مردم در پرداخت خسارات ناشی از این اتفاقات امتناع نکرده و خسارت ضرر وارده به طبیعت را ( هرچند سهوی باشد) با جان و دل می پذیرند.


طبیعت و محیط زیست شامل بسیاری از چیزهایی است که از روی سخاوت زمین و آسمان برای من و شمای انسانها ساخته و پرداخته شده است. درخت ،جنگل ، دریا، دریاچه،دشت ، کوه ، کویر و هزاران اسم دیگری که جزوی از محیط زیست بشریت هستند و مسببان خسارت به آنها چه عمدی و چه سهوی می بایست محاکمه شوند.
کشور ما ایران هم میلیونها میلیون از این منابع طبیعی دارد و بزرگترین آن در شمالغربش دریاچه ای بانمک به نام دریاچه ارومیه است. دریاچه ای که به نظر می رسد افعال بکار رفته در مورد آن از سال بعد به افعال ماضی تبدیل شده و همین ” است ” به ” بود ” تبدیل شود . ” بودی ” که دهها نفر باید در محاکم بیدار ملت پاسخ بدهند که چه کار کردند یا نکردند که “است ” و ” هست ” یک ملت را به ” بود ” تبدیل کردند !
براستی چه کسی مسئول قتل فرزند ارشد طبیعت در این خطه است؟ بدون شک مردم نیستند که اگر بودند تاحالا مبلغ خسارت وارده با اِعمال روی قبوض آب و فاضلاب دهها بار اخذ شده بود. مسئولین و مسببین این جنایت بزرگ چرا بجای عذرخواهی و محاکمه خود را مستحق حضور شبانه روزی در مقابل چشمان خانواده مقتول می دانند ؟
دریاچه ارومیه را شما نابود کردید شما …. شما که با حضور در رادیو و تلویزیون و گرفتن قیافه حق به جانب خودتان را پشت تریبون و همایش ها پنهان کرده اید.شما که خودتان مسئول مستقیم صیانت از این دریاچه بزرگ بودید . خروجی همایش پرهزینه بین المللی نجات دریاچه تشنه ارومیه چه شد؟ خروجی اش را دادید به کارگروه نجات دریاچه ؟ خب بعد چه شد؟ همین ها که کارشناسان والا قدر بعنوان خروجی این همایش میلیونی مکتوب فرمودند که اظهرا من الشمس بود . لا اقل پول هزینه شده از بابت رزو بلیط و هتل و گونی گونی سوغاتی آقایان و خانم ها را به آب معدنی می دادید تا گلویی از این تشنه روزگار – تر – کنید.
براستی اگر شما در همان شروع بحران به خاطر جلب توجهات عموم استعفا می دادید و مثل نمایندگان مردم اهواز در مجلس که با یک استعفای فرمالیته بودجه استانشان را دوبل کردند نمی توانستید بازبان بی زبانی ناجی این غریب تشنه باشید؟
نقش مسئولین حفاظت از محیط زیست استان در این میان چیست؟ آنها چقدر مقصرند؟ نقش نمایندگان مجلس استان و استان مجاور ؟ استاندار سابق این استان و استان همسایه؟ کارشناسان ؟ نقش دولت ؟ معاون اول دولت سابق که مسئول مستقیم موضوع دریاچه بود؟ وزیر نیروی دولت فعلی ؟ جهاد کشاورزی استان و استان آنسوی دریاچه و …..
چرا کسی از اینها مطالبه خسارت وارده به طبیعت را نمی کند؟ چرا اینها خودشان را مقصر نمی دانند هیچ ، بلکه خودشان را قهرمان و ناجی باقی مانده دریاچه می نامند. همه فرافکنی می کنند، هر کس دیگری را محکوم کرده و توپ را به میدان دیگری می اندازد. عقبه فکری نجات این دریاچه مظلوم فرمانده واحدی ندارد. همه فقط حرف می زنند و چانه تکان می دهند. دریغ از یک اقدام حساب شده و عملی . دریاچه ارومیه درگذشت. این دریاچه خیلی وقت است دارد زندگی نباتیش را سپری می کند . دریاچه ارومیه با چند چشم بادامی نجات پیدا نمی کند.
قرار بود رودخانه های اطراف بمنظور کاهش تبخیر آب لایه روبی شوند ، چرا نشدند؟
قرار بود طرح باروری ابرها عملی شود، چرا نشد؟
قرار بود از برداشتهای غیر مجاز آبهای سطحی و زیرزمینی جلوگیری شود، چرا نشد؟
قرار بود طرح های آبخیزداری اجرا شوند، چرا نشدند؟
قرار بود سیستم تصمیم یار استقرار نمایید ، چرا نشد؟
قرار بود آب هایی از خزر و ارس روانه دریاچه شوند، چرا نشد؟
قرار بود برای چاهها کنتور نصب شود تا میزان مصرفشان کنترل شود، چرا نشد؟
قرار بود از ایجاد سدهای جدید جلوگیری شود، چرا نشد؟
و دهها قرار بود دیگر ….
دریاچه ارومیه تمام کرد ، خدا صبرتان بدهد و سر قاتلانش سلامت باشد .