یک سانت از بحرآسمان را هم به کسی نداده‌ایم

مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در مورد فعالیت معدن‌کاران در منطقه حفاظت شده بحرآسمان در استان کرمان اظهار کرد: حقوقی که قبل از اعلام حفاظت در این منطقه ایجاد شده باشد باید از نظر قانونی محترم شمرد.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

حمید گشتاسب میگونی در مورد فعالیت معدن‌کاران در منطقه حفاظت شده بحرآسمان در استان کرمان و ابراز نگرانی فعالان حوزه محیط زیست در این مورد، اظهار کرد: بر منطقه حفاظت شده قانون خاصی مترتب است از جمله این قوانین آنست که اگر حقوقی قبل از اعلام منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده وجود داشته باشد سازمان حفاظت  محیط زیست نمی‌تواند آن حقوق را نادیده بگیرد، بنابراین اگر قبل از اعلام حفاظت این منطقه، چهار یا پنج پروانه معدن صادر شده باشد نمی‌توان این حق را از صاحبان آنها گرفت.

وی افزود: در صورتی که پیش از اعلام حفاظت، هزینه‌هایی صرف و پروانه‌هایی صادر شده باشد، حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده که سازمان حفاظت محیط زیست موظف است به آنها احترام بگذارد اما اگر قرار است آن حق و حقوق اجرایی شود باید طبق ضوابط سازمان حفاظت محیط زیست باشد. بنابراین به معدن کاری که قبل از اعلام حفاظت مجوز گرفته نمی‌توانیم بگوییم وارد منطقه نشود؛ اما برای آنها ضوابطی مشخص می‌کنیم.

گشتاسب میگونی تاکید کرد: حقوقی که قبل از اعلام حفاظت ایجاد شده باشد باید از نظر قانونی محترم شمرده شود که در منطقه بحرآسمان این مسئله وجود دارد غیر از آن به هیچ وجه یک سانت از این منطقه را به کسی نداده‌ایم و با تحویل آن به هیچ کس موافقت نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، پیش از این هم رضا اقتدار، کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که صدور مجوز فعالیت معادن در منطقه بحرآسمان صحت ندارد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قرار شده از میان 133 محدوده معدنی ثبت شده در منطقه حفاظت شده بحرآسمان تنها 10 محدوده معدنی کارهای مقدماتی خود را انجام دهند و گزارش ارزیابی خود را به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه دهند.

علاوه بر این فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیزاظهار کرد: در شرایطی که سازمان محیط زیست با درخواست‌های ثبت معادن قدیمی مقابله کرده است امکان ندارد با درخواست‌های ثبت جدید موافقت کند.