سفید شدگی 50 درصدی آبسنگ های مرجانی جزایر خارک و خارکو

مدیرکل دفترزیست بوم های دریایی سازمان حفاطت محیط زیست گفت: براساس گزارش های تیم گشت پایش زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان 40 تا 50 درصد آبسنگ های مرجانی جزایر خارک و خارکو دچار سفید شدگی شده اند.

ارسال کننده : علی شعبانزاده

داود میرشکار افزود: در این جزایر آبسنگ های مرجانی از نوع شاخه گوزنی وجود دارند که درعمق 3 تا 4 متری آب زیست می کنند از این رو پدیده گرمایش زمین و از سوی دیگر تابش اشعه مضر خورشید موجب سفید شدگی آنها شده است.

وی اظهار کرد: البته وضعیت سفید شدگی آبسنگ های مرجانی در عمق های بیشتر کمتر است و وضعیت مرجان ها امسال نسبت به سال گذشته در پاییز کمی بهتر شده است.

وی با تاکید بر آثار مخرب تغییر اقلیم و گرمایش زمین بر روی آبسنگ های مرجانی گفت: آبسنگ ها دارای پتانسیل بسیار زیادی در بعد اقتصادی و حیات دیگر زیستمندان دارند که از بین رفتن آنها خسارات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاطت محیط زیست اظهار کرد: تغییر اقلیم و تاثیر آن بر روی گرمایش زمین موجب شد تا دمای زمین حدود 74 صدم درجه سانتیگراد افزایش یابد و در برخی از نقاط ایران به ویژه مناطق جنوبی از این هم بالاتر رفته است.

وی ادامه داد: همگام با بروز گرمایش زمین شاهد بروز پدیده های نوظهوری در کشور هستیم که تا چند سال گذشته بی سابقه بوده که سفیدشدگی آبسنگ های مرجانی یکی از آنها است.

میرشکار تاکید کرد: آبسنگ های مرجانی نقش سازنده ای در حفظ ذخایر و حفا‌ظت از نوار ساحلی به ویژه در جزایر دارند.

وی گفت:علاوه بر معضل سفید شدگی آبسنگ های مرجانی در برخی از مناطق جنوبی کشور اهالی از آبسنگ ها به صورت ناپایدار و بی رویه بهره برداری می کنند که جای نگرانی دارد از این رو با کمک سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و همکاری اهالی بومی روی فرهنگ سازی این مساله کار می کنیم.

میرشکار افزود: آبسنگ های مرجانی بعد از جنگل های حاره ای دومین بیومپرتولید کره زمین محسوب می شوند از این رو حفاظت از آنها باید جدی گرفته شود.

وی گفت: هر ساله گشت پایش زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست خلیج فارس را رصد می کند تا از وضعیت آبسنگ ها مطلع شود و چون تابستان هوا گرم است و درجه حرارت آب هم افزایش می یابد همواره گزارش هایی از سفید شدگی مرجان ها ارائه می شود.

میرشکار افزود: پایش سال گذشته نشان داد که بین 40 تا 50 درصد آبسنگ های مرجانی خلیج فارس دچار سفید شدگی شده بودند که در مهر و آبان با سردتر شدن آب حدود 80 درصد از آنها دوباره احیا شدند یعنی مرگ قطعی نداشتند.

وی با بیان اینکه امسال هم در جزیره قشم 40 درصد سفید شدگی مشاهده گفت: دو جزیره خارک و خارکو را بررسی کردیم که تا عمق 3 تا 4 متری 40 تا 50 درصد آبسنگ های شاخه گوزنی دچار سفید شدگی شده اند که اگر قرار باشد هر سال این اتفاق رخ دهد در سالهای آینده شاهد نابودی آبسنگ های مرجانی خواهیم بود.

مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاطت محیط زیست تاکید کرد: نکته مهم در این زمینه این است که نه تنها در مدیریت کشور بلکه رهبران تمام کشورها باید به این نکته توجه کنند که به تعهداتشان در خصوص کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عمل کنند تا حداقل روند تخریب این آسیب ها کاهش یابد.

وی گفت: از ابتدای هفته جاری تیم گشت پایش زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در جنوب کشور در حال پایش آبسنگ ها است و این پایش تا چهارشنبه ادامه دارد.

میرشکار به اثرات دیگر تولید کربن بر روی تنوع زیستی دریایی اشاره کرد و افزود: افزایش تولید کربن باعث می شود تا کربن جذب دریاها و اقیانوس ها شود و با ترکیب آب میزان اسیدیته آب افزایش می یابد که این روند منجر به افزایش حلالیت کربنات کلسیم در پوسته های زیستی به ویژه ساختار سخت آبسنگ های مرجانی می شود.

وی گفت: کربنات کلسیم در ایجاد پوسته دوکفه ای ها و آبسنگ های مرجانی دخیل است که حل شدن آن در آب موجب می شود روند شکل گیری پوسته در نرم تنان انجام نشود که این روند موجب از بین رفتن نرم تنان و برخی از فیتوپلانگتون ها و گونه هایی که ساختار های سختی از کربنات کلسیم دارند، می شود، اگر اسیدیته شدن آب زیاد شود موجب می شود تا کربنات کلسیم در حیوان رسوب نکند و در آب حل شود بنابراین پوسته شکل نمی گیرد.

میرشکار با بیان اینکه این روند تنوع زیستی دریاها و اقیانوس ها را با خطر جدی مواجه می کند افزود: البته با تحقیقاتی که موسسه ملی اقیانوس شناسی بر روی میزان حلالیت آراگونیت ها و کلسیت ها که نوعی ترکیبات کربنات کلسیم هستند انجام داد نشان می دهد در حال حاضر در خلیج فارس حلالیت آبسنگ های مرجانی و پوسته های زیستی مناسب است و خطری به ویژه غرب خلیج فارس را تهدید نمی کند.