تشکیل کارگروه فنی تدوین استانداردهای زیست محیطی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل کارگروه فنی تدوین استانداردهای زیست‌محیطی خبر داد.

ارسال کننده : حمید نعیمی ( کوروش )

تشکیل کارگروه فنی تدوین استانداردهای زیست محیطی

پروین فرشچی با اعلام خبر تشکیل کارگروه فنی تدوین استانداردهای زیست‌محیطی مورد نیاز برای امکانات و تاسیسات لازم برای دریافت آب توازن و فضولات نفتی از نفتکش‌ها، کشتی‌ها و شناورها گفت: این کارگروه متشکل از نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط است که جلسات آن به‌طور مستمر برگزار می‌شود.

وی برگزاری دوره آموزشی آشنایی با فرایندهای سکو و سازه‌های نفتی را یکی دیگر از فعالیت‌های مهم معاونت محیط زیست دریایی طی یک‌سال گذشته عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اعلام اولویت‌های پژوهشی سال ٩٥ دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی و بارگذاری اطلاعات عملکرد دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی در سامانه پسماند را از جمله اقدامات انجام شده از سوی دفتر آلودگی‌های دریایی در راستای استقرار نظام آمار و اطلاعات محیط زیست دریایی کشور عنوان کرد.

وی ارتقای وضع محیط زیست دریایی را از دیگر برنامه‌های معاونت محیط زیست دریایی اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون همکاری با کنوانسیون تهران، همکاری با جایکا(آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) و همکاری با سازمان منطقه‌ای راپمی در حال انجام است.

فرشچی، استفاده از توانمندی و امکانات برای بهبود محیط زیست دریایی را از جمله اقدامات انجام شده در این راستا اعلام و به تهیه کتابچه حوادث آلودگی نفتی دریایی در آب‌های ایران از سال ٩٠ تا ٩٥ و برگزاری دوره نحوه بررسی ارزیابی اثرات زیست‌محیطی مربوط به پروژه‌های دریایی اشاره و آن را اقدامی مهم در راستای پروژه‌های حفاظت محیط زیست ارزیابی کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه و تقویت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای زیست‌محیطی را سیاست اصلی اتخاذ شده به منظور ارتقای وضع محیط زیست‌دریایی در آب‌های جنوبی و شمالی کشور عنوان کرد.

وی اجرایی نشدن کامل برخی پروتکل‌ها و توافق نامه‌های ملی و منطقه‌ای را مشکل اصلی همکاری بین المللی اعلام کرد و گفت: ارتقای محیط زیست دریایی با محوریت همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای زیست‌محیطی دنبال خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین از شرکت در اجلاس منطقه‌ای که به منظور بررسی پیش‌نویس متن طرح منطقه‌ای مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر همزمان با لازم‌الاجرا شدن نخستین پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران با عنوان «پروتکل آمادگی، واکنش و همکاری منطقه‌ای در مبارزه با سوانح آلودگی نفتی» در مردادماه امسال در آکتائو قزاقستان خبر داد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به برگزاری جلسه‌ای با حضور هماهنگ‌کننده سازمان منطقه‌ای راپمی و نمایندگان وزارت امور خارجه و مرکز بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان در یازدهم مهرماه امسال اشاره کرد و گفت: این جلسه با هدف پیگیری دلایل برگزار نشدن جلسه‌های اصلی شورای وزیران سازمان منطقه ای راپمی و همچنین کند شدن روند فعالیت های تخصصی و علمی منطقه برگزار شد.