سازمان محیط‌زیست باید از زیرمجموعه دولت خارج شود

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث‌هایی که در مورد لزوم تبدیل سازمان محیط‌زیست مطرح می‌شود گفت که این سازمان باید از زیرمجموعه دولت خارج شود تا نظارت بیشتری بر عملکرد دولت در زمینه محیط زیست داشته باشد.

ارسال کننده : حمید نعیمی ( کوروش )

پاپی زاده

عباس پاپی‌زاده عنوان کرد: مشکل محیط زیست، مشکل حوزه اختیارت و قدرت اجرای قانون است. سازمان محیط زیست یک سازمان هشداردهنده و نظارت‌کننده است و باید بتواند جلوی طرح‌های غلط را با قدرت بگیرد؛ عمده دست‌اندازی در این حوزه هم از سوی دولت اتفاق می‌افتد. مثلا می‌خواهند از یک منطقه غلط راه‌آهن یا جاده عبور دهند، توسعه شهری انجام دهند یا سد بسازند. اگر در این موارد، جنگل باید تخریب شود، سازمان محیط زیست باید سکوت کند یا گزارش موافق دهد، چون سازمان محیط زیست زیرمجموعه دولت است و دولت می‌خواهد در آن نقطه، کاری را انجام دهد.

او ادامه داد:  سازمان محیط زیستی که قرار است بر عملکرد دولت در حوزه محیط زیست نظارت کند باید از زیرمجموعه دولت خارج شود. تبدیل سازمان محیط‌زیست به یک وزارت‌خانه مستقل نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند؛ ‌کار سازمان محیط زیست چیزی شبیه سازمان بازرسی، دیوان محاسبات است؛ آیا می‌توان سازمان بازرسی و دیوان محاسبات را زیرمجموعه دولت آورد.

این نماینده مجلس با اشاره به برخی تصمیمات غلط در حوزه زیست‌محیطی گفت: بحث غلط انتقال آب که در سراسر کشور اتفاق افتاده به عنوان یکی از غلط‌ترین تصمیمات طول تاریخ بشر بوده است. چرا به این مساله مجوز می دهند؟ وزارت نیرو و سازمان محیط زیست می‌دانند که این تصمیم غلطی است. سازمان محیط زیست با بسیاری از این موارد مخالف است اما چرا نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد؟  به خاطر این که زیرمجموعه دولت است.

پاپی‌زاده تاکید کرد: همه دولت‌ها به سازمان محیط زیست فشار می‌آورند و مجوزهای لازم را می‌گیرند. دولت‌ها همیشه بیشترین تخریب‌ها را در محیط زیست دارند.