گزارش ماهانه نقض حقوق پیروان ادیان در مهرماه 1395

گزارش نقض حقوق پیروان ادیانمهر ماه۱۳۹۵

تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوریداده: حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی،مصطفیخداکرمی،نیما حسابیان، هادی زارع

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکسمی‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایرانتا پایان مهرماه ۱۳۹۵ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائهمی‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس درکتابفروشیها ممنوع میباشد .ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است واین گروه از افراد بااعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش دردولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگر ویژه سازمان ملل :

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان  ملل در امور ایران در آخرین گزارش خود با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل را بیان نمود :

اهل تسنن : مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین اقلیت مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند. گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد. در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی”بهرام احمدی”همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند،گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که۲۱ نفر را کشته و۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان : گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای اقلیت های مذهبی را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان : گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد تا ۸ ژوئن ۲۰۱۶، حداقل ۷۲ بهایی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان : بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران جامعه روبرو هستند.درماهژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس ازانقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه:

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، بعد از ظهر دیروز پنج شنبه ۱۵ مهر ماه، نیروهای وزارت اطلاعات با همکاری نیروهای اطلاعات سپاه با حمله به چندین منزل و مکان عمومی، حدود ۴۰ شهروند بوکانی را همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.یک منبع مطلع در این باره به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت که امام جمعه مسجد روستای قازلیان شهرستان بوکان به اسم “ملا حسن” به همراه چندین تن از طلبه هایش و همچنین چندین طلبه از مسجد جامع روستای کوسه بوکان به همراه چندین نفر دیگر بنامهای ” مختار و محمد مکانیک و کمال و بهزاد و بهرام آسوار و هیوای آسوار که برادر هم هستند، در میان بازداشت شدگان به چشم میخورد .

بنابه گزارش ارسالی به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»  با یورش وحشیانه  مامورین وزارت اطلاعات به خانواده یکی از هموطنان عرب اهل تسنن ۳ تن از اعضای این خانواده  دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.دستگیر شده ها  سه برادر می باشند و اسامی آنها به قرار فوق میباشد : ۱- عبدالمالک حیدری ۳۸ ساله ۲ـ محمد حیدری ۲۶ ساله ۳ـ عماد حیدری ۲۵ ساله .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان نصیرآباد که در ۱۴دی ۹۳ بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.مسئولان امنیتی اتهامات امنیتی چون ترور ماموران نیروی انتظامی و بسیج و معلمان را به آنها نسبت داده اند اما این جوانان در ملاقات با خانواده های خود گفته اند “برای اخذ اعتراف های دیکته شده مورد شکنجه” قرار گرفته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دلشاد وسیمی که پس از چهار ماه بازجویی و شکنجه در روز چهارشنبه چهاردهم مهر به زندان رجایی شهر انتقال یافته بود، از روز شنبه ۱۷ مهرماه، به دلیل وخامت حال ناشی از فشار‌های دوران بازجویی در بیمارستان بستری می باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این دو فعال اهل سنت به نام‌های عبدالحکیم خزرجی(مروانی) ۲۶ساله و مهدی حیدرى ۳۲ساله از اهالى منطقه ملاشیه جنوب شهر اهواز، به دلیل امضا نکردن توبه‌نامه و تعهد کتبی مبنی بر بازگشت به مذهب شیعه و دورى از دعوت به مذهب وهابیت از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی شمعونى مجددا به یک سال حبس محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایرانیک شهروند سنی مذهب به نام علی ماوت در اعتراض به بلاتکلیفی در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه در اعتصاب غذا به سر می برد.وی به همراه ۱۰ شهروند سنی‌مذهب در خردادماه سال جاری بازداشت شده بود .

گزارش آماری

بازداشت و بی خبری

۴۳مورد

بلاتکلیفی افراد بازداشت شده

۱۰مورد

آزادی به دلیلی ناتوانی در تحمل دوره زندان

۱ مورد

محکومیت به زندان

۲ مورد

انفرادی یا انتقال به بند زندانیان خطرناک

۱مورد

اعتصاب غذا

۱ مورد

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

 

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایرانآن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند بااتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند . هائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوریایرانبرخلافوعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایرانپس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دیماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

به گزارش میزان، خبرگزای قوه قضائیه مهدی خدابخشی جانشین سرپرست دادسرای مشهد از دستگیری ۶ مدل در این شهر خبر داد. این قاضی همچنین عنوان کرده که در بین دستگیرشدگان عناصر فرقه ضاله بهائیت مشاهده شده است و مدل‌های دستگیر شده در این شهر، به صورت سازمان یافته در شبکه‌های اجتماعی تصاویر مستهجن و مبتذل منتشر می‌کرده و قصد ترویج فساد و بی بندوباری و تلاش برای از بین بردن اصول و ارزش‎‏های مذهبی جامعه را داشتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، روز سه شنبه سیزدهم مهرماه، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل دکتر ماریا کوثری، شهروند بهایی و ساکن قروه کردستان، با رفتاری خشونت‌آمیز وی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل نمودند. ماریا کوثری، پزشک متخصص همیوپاتی می‌باشد که به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی اجازه اشتغال نداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مهرداد ذهنی شهروند بهایی اهل میاندوآب برای سومین سال پیاپی با اعلام نتایج کنکور ۹۵ و به بهانه نقص در پرونده از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی محروم شد. نقص در پرونده بهانه ای است که معمولا از سوی سازمان سنجش برای محروم ساختن شهروندان بهایی از ورود به مقاطع تحصیلی عالی یا تکمیلی استفاده میشود.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران, فراز کرین کانی سیسان، شهروند بهایی که اردبیهشت ماه  ۱۳۹۵ پس از دو ترم تحصیل به دلیل مذهب بهاییت و ممانعت از انتخاب گزینه دین اسلام در فرم های اداری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده است, تاکنون به درخواست های او برای بازگشت به دانشگاه توجهی نشده است .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، پروانه مهرابخانی دانشجوی ترم هفت رشته علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد. پروانه مهرابخانی در حالی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین اخراج شد که یکی از دانشجویان استعداد درخشان این دانشگاه محسوب می شد و تنها دو ترم دیگر از تحصیل وی باقی مانده بود.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۲۵ مهرماه محل کسب سه شهروند بهایی به نام‌های نورالله کارگر و عباس اقراری که  در یک باب مغازه در پاساژ رضا کرج شریکند و همایون لقائی‌فرزرا در خیابان بهشتی کرج از سوی مأموران پلمب شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی که پیش تر از سوی دادگاه بدوی جمعا به ۱۹۳ سال حبس محکوم شده بودند، روز یکشنبه بیست و هشتم شهریورماه، برگزار شد. طی این دادگاه ۱۰ شهروند بهایی محاکمه گشتند و جلسه رسیدگی به ۱۲ تن دیگر به هشتم مهرماه موکول شد. این شهروندان بهایی از اهالی شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، هشت شهروند بهایی گرگانی؛ سیامک صدری، فرهاد اقبالی، فرهاد فهندژ، فرهمند ثنائی، فواد فهندژ، پیام مرکزی، کمال کاشانی و کوروش زیاری از سال ۹۱ بازداشت و همگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند. هفت تن از این زندانیان در آستانه پنجمین سال حبس و یک نفر به دلیل بیماری در سومین سال حبس خود بدون مرخصی همچنان در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برند.

به گزارش وبسایت‌های مرتبط با بهائیان ایران، مهوش شهریاری از مدیران جامعه بهایی که هفته پیش، پس از تحمل ۹ سال حبس به مرخصی آمده بود، در پی عدم موافقت دادستان تهران با تمدید مرخصی‌اش روز شنبه، به زندان اوین بازگشت.

به گزارش وبسایت‌های مرتبط با بهائیان ایران، مهوش ثابت شهریار, یکی از مدیران جامعه بهائی ایران پس از هشت سال زندان به مرخصی رفت. مهوش ثابت روز چهارشنبه ۱۴ مهر برای درمان بیماری خود به یک مرخصی پنج روزه رفت. او که از اسفند ماه ۱۳۸۶ در زندان است در طول هشت سال گذشته نتوانسته بود از مرخصی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا, پنج تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز نوزدهم مهر ماه به قید وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. لازم به ذکر است که پنج تن از بازداشت شدگان شامل”عهدیه عنایتی، ورقا کاویانی، مهیار سفیدی، صهبا مصلحی، فربد شادمان”، بنا بر اظهارات ماموران ممنوع الملاقات بوده و تا کنون هیچگونه تماسی با خانواده نداشته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پریسا روحی زادگان و مریم اسلامی، دو شهروند بهایی که پیش‌تر در هفتم مهرماه، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بودند، طی روز گذشته ۲۵ مهرماه، با قرار وثیقه از زندان آزاد گشتند. شامگاه چهارشنبه هفتم مهرماه، مأموران امنیتی با مراجعه به منزل چندین شهروند بهایی در شیراز، ضمن تفتیش و ثبت وسایل، اقدام به بازداشت دست‌کم چهارده شهروند بهایی کردند .

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۷ مورد

محرومیت از تحصیل یا کار

۳ مورد

اخطار و یا پلمپ محل کسب

۴مورد

 محاکمه

۱۰ مورد

مخالفت با مرخصی درمانی

۱ مورد

جلوگیری از تکمیل درمان فرد به واسطه عدم تمدید مرخصی درمانی

۱مورد

مخالفت با مرخصی زندانی

۸ مورد

آزادی افراد بازداشتی با وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه

۷مورد

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال  2016میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند .

به گزارش محبت نیوز همزمان با برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک روسیه و ایران در خصوص گفتگوی«ارتدکس – اسلام» که در شهر مسکو برگزار می‌شود بخش فارسی رادیو «اسپوتنیک»  به معرفی یک دائره المعارف مصور به زبان روسی می‌پردازد به نام «ایران، مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» که بخش‌هایی از آن حاوی عکس‌های از زندگی روزانه مسیحیان (ارتدکس، پروتستان، کاتولیک، آشوری‌ها و ارامنه)، زرتشتی‌ها و یهودیان و پیروان دیگر ادیان ساکن ایران است. زهرا رشید بیگی, نویسنده این کتاب ایران را  بهشت گم شده اقلیت‌های دینی دانسته گرچه این کتاب گرچه ویترین زیبایی از زندگی آرام و دلپذیر اقلیت‌های دینی در ایران است، اما همه حقیقت نیست.

به گزارش محبت‌نیوز یک مقام مسئول در شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن می‌گوید از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۲ نوکیش مسیحی در ایران دستگیر شده‌اند. منصور برجی سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن مصاحبه با رادیو اروپای آزاد گفته: در حال حاضر اسامی ۸۵ نفر وجود دارد که در بازداشت و یا در انتظار دادگاه به سر می برند، اما این تعداد ممکن است بیشتر باشد چون خانواده بعضی زندانیان از اطلاع رسانی در خصوص آنها بیم دارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فریبرز آرزم، نوکیش مسیحی ساکن شهر ساوه، در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانواده این نوکیش مسیحی با گذشت شش ماه از دستگیری وی هیچگونه اطلاعی از وضعیت فعلی او ندارند. گفتنی است که نیروهای امنیتی ضمن بازداشت فریبرز آرزم، وسایل شخصی وی را نیز ثبت و ضبط کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دو نوکیش مسیحی به نام‌های «امیرسامان دشتی» و «هادی عسگری» همچنان بلاتکلیف و بدون تفهیم اتهام در بازداشت بسر می‌برند و از وضعیت آنان کماکان اطلاع دقیقی در دست نیست. این درحالی است که سه تن از بازداشت‌شدگان مسیحی به نام‌های «امین افشار نادری»، «محمد دهنوی» و «رامئیل بت تمرز» پس از گذراندن ۴۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی، روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌ طور موقت از زندان آزاد شدند.

به گزارش محبت‌نیوز در شرایطی که شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های دولاب تهران است، مسئولان کلیسای ارتدکس خواستار کمک این سازمان برای بهبود وضعیت این آثار تاریخی هستند. در دیدار هفته گذشته  احمد حکیمی‌پور,رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از کلیسای ارتدکس واقع در خیابان مفتح حوالی سفارت سابق آمریکا,عمانوئل شیرانی یکی از مسئولان کلیسای ارتدکس از شهرداری تهران خواست نسبت به بهبود وضعیت کلیساها و اماکن تاریخی و مقدس مسحیان از جمله قبرستان دولاب که تا یک دهه پیش محل دفن اموات مسیحیان بود اقدامی‌ کند

به گزارش «محبت‌نیوز» نهادهای مذهبی جمهوری اسلامی با هزینه‌های هنگفت و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی فصل تازه نشست‌ها وهمایش‌های ضد مسیحی را آغاز کرده‌اند. پس از آنکه از اوایل تیرماه امسال رادیو «گفت‌وگو» وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سلسله برنامه‌های رادیویی خود علیه مسیحیت تبشیری را در برنامه‌ای با عنوان «شعبده شوم» کلیدزد، حالا برگزاری نشست‌هایی را آغاز کرده که در آن کارشناسان برنامه با استدلال‌های خود که عموم آنها باورها و تفسیرهای شخصی است، علیه مسیحیت و مسیحیان بشارتی موضع‌گیری و تبلیغ می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران, مریم نقاش زرگران، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، علیرغم ابتلا به بیماری های حاد و وخامت حال در زندان اوین به سر می برد. بنابر این  گزارش مقامات قضایی با اعطای آزادی مشروط و یا صدور مرخصی درمانی برای مریم نقاش زرگران مخالفت به عمل می آورند. این درحالی است که این زندانی عقیدتی از نوعی بیماری قلبی رنج برده و نیازمند رسیدگی درمانی در خارج از زندان می باشد.

در این ماه:

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۱مورد

بلاتکلیفی افراد بازداشت شده

۲ مورد

تخریب و یا عدم رسیدگی به ساختمانها یاقبرستانها

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانیان

۱ مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.  اهل حق یا یارسانآئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونهحقوق شهروندی و اجتماعیمحروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند روحانیون اسلام ، آنان را  مرتد و نجس خوانده و ازحقوق موسوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یا رسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یا رسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۷ مهرماه، سیاوش کلیایی، فعال یارسانی، در پی احضار به دادسرای تاکستان قزوین به این مکان مراجعه کرده و در خصوص یک مکالمه تلفنی مورد بازخواست قرار گرفت.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری

احضار و بازجوئی

۱مورد

 

پیروان سایرادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مجید کرباسی، شامگاه سه شنبه سیزدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مأموران امنیتی با مراجعه به منزل این شهروند اصفهانی وسایل شخصی وی را ثبت و ضبط کرده اند.

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، «بهنام نجاتیان» از شاگردان «محمد علی طاهری» دقایقی پس از بازداشتش در روز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۵ در شهر کیش، به مکان نامعلومی منتقل می‌شود. منابع مطلعی گفته‌اند «ماموران لباس شخصی منزل مسکونی آقای نجاتیان تفتیش کرده و موبایل، کامپیوتر، کتاب‌ها و دفترچه‌های یادداشت او را با خود برده‌اند .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد علی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه که از دو هفته پیش در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و علیرغم اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری و صدور قرار منع تعقیب برای پرونده جدید، همچنان از آزادی وی ممانعت به عمل می آید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه یازدهم مهرماه، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی، برای بازجویی و اخذ اعتراف اجباری به اتاقی معروف به اتاق آینه در بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده است و در پی مقاومت آقای طاهری در مقابل خواسته آن‌ها یکی از بازجویان وی به نام «رحیمی» به کمک یک مامور نقاب‌پوش که دوربین فیلمبرداری به همراه داشته وی را به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز جمعه ۳۰ مهرماه، نیروهای امنیتی با حمله به تجمع شاگردان محمدعلی طاهری در مقابل بیمارستان بقیه‌الله، ضمن ضرب‌وشتم، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت تعدادی از حاضرین، این تجمع را سرکوب نمودند.گفتنی است که هواداران محمدعلی طاهری از روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در مقابل بیمارستان بقیه‌الله، دست به تحصن زده و خواستار اعلام وضعیت سلامتی محمدعلی طاهری از سوی مقامات قضایی شدند.

به گزارش‌ سهام نیوز تمام راه‌های تماس محمدعلی طاهری با خارج از زندان در آستانه بیست و دومین روز اعتصاب غذا، قطع شده است.به گزارش «سحام»، منابعی گفته‌اند «کارشناسان پرونده» به صورت مکتوب به این زندانی عقیدتی اعلام کرده‌اند که دلیل قطع ارتباط، ادامه اعتصاب غذای او است.آقای طاهری از روز یک‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۵، ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی نداشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه، برای پانزدهمین بار در دوران حبس خود، از چندروز پیش اقدام اعتصاب غذا کرده و این اعتصاب در اعتراض به بلاتکلیفی و نگهداری غیرقانونی وی پس از اتمام ۵ سال محکومیت صورت گرفته است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری

بازداشت و بی خبری

۲مورد

رفتار خشونت آمیز با شهرواندن ( ضرب و شتم )

۱ مورد

بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده

۱ مورد

محرومیت از حق ملاقات و یا تماس تلفنی

۱ مورد

اعتصاب غذا

۱ مورد

 

گزارش نقض حقوق پیروان ادیانمهر ماه۱۳۹۵

تهیه و تنظیم: كاويانی

گردآوریداده: حمیدرضا تقی پور دهقان تبریزی،مصطفیخداکرمی،نیما حسابیان، هادی زارع

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر:

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکسمی‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه حقوق بشر:

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون [نگرانی] از مداخله [و مزاحمت]، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایرانتا پایان مهرماه ۱۳۹۵ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائهمی‌شود،مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی بدیهی است مدافعان حقوق بشر علیرغم دشواری بسیار، تنها می‌توانند حجم بسیار اندکی از نقض گسترده حقوق بشر در ایران را دیده‌بانی کرده و یا امکان تحقیق و مستند کردن در رابطه با گزارش‌های سایر گروه‌ها و رسانه‌ها را بیابند.

فشار بر اقلیت‌های دینی همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه اقلیت‌های دینی در ایران است. در ایران اقلیت‌ها دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت اقلیت‌های قومی عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس درکتابفروشیها ممنوع میباشد .ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است واین گروه از افراد بااعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش دردولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

مروری بر گزارشات دوره ای گزارشگر ویژه سازمان ملل :

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان  ملل در امور ایران در آخرین گزارش خود با انتقاد از نقض گسترده حقوق پیروان ادیان موارد ذیل را بیان نمود :

اهل تسنن : مسلمانان اهل سنت ایران که بزرگترین اقلیت مذهبی کشور را تشکیل می دهند،همچنان ادعا می کنند که مقامات ایران اعضا و هم کیش آنها را در پست های عالی رتبه دولتی،ازجمله وزارت در کابینه منصوب یا استخدام نمی کنند.آنها همچنین نگرانی خود را در مورد محدودیت های ساخت مساجد سنی در مناطق عمدتا شیعه نشین شامل تهران و اعدام یا اعدام قریب الوقوع فعالان سنی که دولت ادعا می کند در فعالیت های تروریستی دست داشته اند،ابراز کرده اند.در تاریخ۵ ژوئیه۲۰۱۶، ۱۸نفر از اعضای اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی ایران نامه ای به وزارت کشور ارسال کردند و در آن نسبت به بسته شدن یک نمازخانه سنی در اسلامشهر و جلوگیری مقامات از تجمع نمازگزاران سنی در چندین مسجد و نمازخانه دیگر،برای اقامه نماز عید فطر شکایت کردند.97دولت مدعی است:بیش از۱۰هزار مسجد اهل سنت در کشور وجود دارد وتعداد اهل سنت در تهران ساخت مسجد را توجیح نمی کند.دولت همچنین معتقد است که درخولست ساخت مساجد برای سنی ها در پایتخت منعکس کننده تلاش ها برای به حاشیه راندن سنی ها و ایجاد تفرقه در میان مسلمانان که باعث انزوا و افراط گرایی سنی ها است. در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶،گروههای حقوق بشری گزارش دادند که مقامات زندان رجایی شهر حداقل ۹ نفر و احتمالا تا ۲۰ زندانی متهم به اقدامات تروریستی که دادگاه انقلاب به اعدام محکوم کرده است را اعدام کرده اند. گفته می شود اکثر افراد اعدام شده کردهای سنی بودند که خود را به عنوان یک گروه از فعالان مسالمت آمیز سنی معرفی می کردند و اتهامات علیه خود را رد می کردند.در همان روز وزارت اطلاعات ایران اعدام گروهی از زندانیان را که ادعا می شد به گروههای “سنی”و”تکفیری” مسئول فعالیت های تروریستی مسلحانه علیه حکومت تعلق داشتند را تایید کرد. در میان کسانی که بنا به گزارش ها به دار آویخته شدند شهرام احمدی یک زندانی اهل سنت کردستان بود که در ابتدا به اتهامات محاربه،اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام زندانی و محکوم شده بود.آقای احمدی موکدا اتهامات علیه خویش را رد کرده و اعلام کرده بود که او یک فعال صلح جو و اهل سنت است.گروههای حقوق بشری معایب جدی فرایند محاکمه آقای احمدی و همچنین محاکمه ده ها زندانی مسلمان سنی در انتظار اعدام دیگر،از جمله برخی کسانی که بنابر گزارش ها در تاریخ۲ اوت ۲۰۱۶ اعدام شده اند را مستند کرده اند.برادر آقای احمدی”بهرام احمدی”همراه با پنج فعال دیگر متهم به دست داشتن در فعالیت های تروریستی در سال۲۰۱۲ اعدام شد.آقای احمدی و مادرش هر دو در نامه های سر گشاده ای که به گزارشگر ویژه نوشتند موارد نقض جدی حقوق بشر در پرونده آقای احمدی را مستند کردند و از مقامات خواستند تا در حکم اعدام وی تجدید نظر کنند،گزارشگر ویژه نیز قبلا نگرانی های جدی خود،در مورد احکام اعدام آنها را به دولت ابراز کرده بود. در پاسخ خود به این گزارش،دولت کلیه ادعاها مبنی بر اینکه افراد نامبرده فعالان حقوق بشر بوده اند را رد می کند و تصریح می کند که آنها بخشی از یک گروه تروریستی تکفیری بوده اند که۲۱ نفر را کشته و۴۰ نفر دیگر را زخمی کرده اند.دولت ایران همچنین انکار می کند که متهمان از حق خود نسبت به فرایند عادلانه دادرسی محروم بوده اند.

مسیحیان : گزارش ها نشان می داد که پیروان سایر ادیان همچنان با محدودیت های شدید رو به رو هستند. پیروان ادیان با رسمیت شناخته شده مانند مسیحیان ( به ویژه کسانی که سابقا مسلمان بوده اند ) و آنهایی که به رسمیت شناخته نشده، مانند مسیحیان بشارتی همچنان با محدودیت های شدید و تبعیض رو به رو هستند و طبق گزارش ها برای انجام مسالمت آمیز اعتقادات مذهبی خود تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند. در پاسخ خود با این گزارش، دولت اتهامات در زمینه ایجاد محدودیت برای اقلیت های مذهبی را رد کرده است و مدعی است که کلیسا های خانگی به فعالیت غیر قانونی مشغول هستند، چون مجوزهای لازم را از مقامات دولتی دریافت نکرده اند. دولت همچنین ادعا می کند که نیاز مسیحیان ایران بر آورده شده و هیچ نیازی به تاسیس یا ایجاد کلیسا های جدید از جمله کلیسای خانگی وجود ندارد.

بهائیان : گزارش های دریافتی گزارشگر ویژه نشان می دهد تا ۸ ژوئن ۲۰۱۶، حداقل ۷۲ بهایی در ارتباط با انجام مسالمت آمیز آیین خود در بازداشت به سر می برند. علاوه بر بازداشت های خود سرانه، بازداشت و تعقیب قضایی، گزارشگر ویژه همچنان در مورد اینکه مقامات ایران به دنبال اقداماتی هستند که بهاییان را از لحاظ اقتصادی محروم کنند، که بنا به گزارشها در راستای یک بخشنامه شواری انقلاب فرهنگی صادر شده در سال ۱۹۹۱است، گزارش های نگران کننده ای دریافت می کند. این سیاست ها انواع کسب و کار و شغل هایی که شهروندان بهایی می توانند داشته باشند را محدود می کند، از بسته شدن کسب و کار متعلق به بهاییان حمایت می کند، بر صاحبان کسب و کار فشار می اورد تا کارکنان بهایی خود را اخراج کرده و اموال آنها را توقیف کنند. در پاسخ به این گزارش دولت اشاره می کند که با وجود همکاری های گسترده آنها با رژیم گذشته و نقش آنها در سرکوب مردم و مدیریت سازمان مخفی ساواک، شرایط زندگی برای اکثر بهاییان در ایران عادی است. دولت ایران همچنین مدعی شده است که بهاییان هرگز تنها برای اعتقادات خود تحت تعقیب قانونی قرار نگر فته اند.

در پی صدور بیانات و نشر مطالبی در حمله به ایین و جامعه بهایی در ناریخ ۸ ژوئن ۲۰۱۶، گزارشگر ویژه یک بیانه مشترک با گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده صادر کرد که در آن به شدت موج تهییج و نفرتی که به دستور دولت صادر شده بود را محکوم کرد. این بیانات شامل بیانات سخنگوی قوه قضاییه بود که در آن ، فایزه هاشمی را برای دیدار با یکی از رهبران جامعه بهایی، فربیا کمال آبادی مورد حمله شدید قرار داده بود. خانم هاشمی پس از آزادی موقت خانم کمال آبادی، یکی از هفت رهبر سابق بهاییان که در سال ۲۰۰۸ به دلیل انجام مناسک مذهبی خود زندانی شد، در تاریخ ۱۳ ماه مه به دیدار او رفته بود. در تاریخ ۱۸ ماه مه سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد که این قوه اتهامات علیه خانم هاشمی، کا در دوران حبس کوتاه خود در زندان اوین در سال ۲۰۱۲ با خانم کمال آبادی آشنا شد را مورد بررسی قانونی قرار خواهد داد چرا که تصمیم او برای دیدار با این زندانی سیاسی یک کار بسیار زشت و قبیح بوده است.

 ادعا شده که از اواسط ماه مه ۲۰۱۶، ۱۶۹ تن از رهبران مذهبی، قضایی و سیاسی ایران آشکارا علیه جامعه بهایی سخن گفته اند. طبق گزارش ها ۱۸ ماه مه و ۴ ماه ژوئن در خطبه های نماز جمعه روحانیون به باورهای اعضای جامعه بهایی حمله کرده اند، آنه را محکوم کرده، یا آنها را مورد انتقاد قرار داده اند و ابراز کردند که آیین بهایی در اصل یک حزب سیاسی ساختگی است که تظاهر به مذهب بودن می کند. تعدادی از روزنامه ها، مقالات و یادداشت های منتشر کرده اند که اعضای جامعه بهایی را به دشمنان ایران متصل می کنند و به آنها برچسب صهیونیست می زنند که خشونت را تشویق می کردند. گزارشگر ویژه آزادی مذهب و عقیده هشدار داده که ترکیب تحریک علیه بهاییان و فقدان حمایت از آنها این جامعه را در لبه پرتگاه بسیار خطرناک قرار داده، جایی که ممکنستقسط حیات آن مورد تهدید قرار گیرد. در پاسخ به این گزارش دولت ایران اشاره می کند مسئولیت نظرات بیان شده توسط شخصیت ها و غیر دولتی با خود آنهاست.

سایر ادیان : بنا به گزارش ها،سایر مسلمانان پیرو فرقه های مختلف از جمله دراویش نعمت الّهی گنابادی و آیین یارسان،همچنان با طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر،از جمله حمله به نمازخانه ها،تخریب گورستان های جامعه و دستگیری و شکنجه رهبران جامعه روبرو هستند.درماهژوئن ۲۰۱۶،رهبری آیین یارسان در نامه ای از رهبر ایران درخواست کرد که از یک مورد اصلاح قانون اساسی که تبعیض علیه پیروان این آیین را منع می کند و باورهای دینی آنها را به رسمیت می شناسد حمایت کند. در پاسخ به این گزارش دولت ایران مدعی است که” موضع رسمی و عملی… در مورد پیروان این دو فرقه احترام به اعتقادات و حقوق شهروندی آنها است.

اهل سنت

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده‌خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

مراعات حقوق قانونی اهل سنت، خواسته همه اهل سنت است. شیعه و سنی ایرانی هستند. ایران نه‌فقط متعلق به شیعه است و نه‌تنها متعلق به سنی است، لذا نباید حقوق این دو گروه در کشور متفاوت باشد.

رژيم ايران طبق برنامه‌ای كه جديداً آن را طراحي كرده می‌خواهد آمار زندانيان اهل سنت در زندان رجايي شهر را كاهش دهد، بدون اينكه آن‌ها را آزاد كند، تعداد زيادي از زندانيان اهل سنت را به زندان‌های مختلف انتقال داده كه غالباً به شهرهاي خودشان فرستاده نشدند.

آگاهان به مسائل اهل سنت در ایران معتقدند که اهل سنت بدترین دوران پس ازانقلاب ۱۳۵۷ را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که ادامه روند کنونی وحدت شیعه و سنی» در کشور را به مخاطره خواهد انداخت.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و به‌صورت مدام  از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

ماده ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. بااین‌حال در کنار سایر اقلیت‌های دینی در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از سه دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علی‌رغم این‌که مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و به‌جا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه:

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، بعد از ظهر دیروز پنج شنبه ۱۵ مهر ماه، نیروهای وزارت اطلاعات با همکاری نیروهای اطلاعات سپاه با حمله به چندین منزل و مکان عمومی، حدود ۴۰ شهروند بوکانی را همراه با ضرب و شتم بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.یک منبع مطلع در این باره به “کانون مدافعان حقوق بشر کردستان” گفت که امام جمعه مسجد روستای قازلیان شهرستان بوکان به اسم “ملا حسن” به همراه چندین تن از طلبه هایش و همچنین چندین طلبه از مسجد جامع روستای کوسه بوکان به همراه چندین نفر دیگر بنامهای ” مختار و محمد مکانیک و کمال و بهزاد و بهرام آسوار و هیوای آسوار که برادر هم هستند، در میان بازداشت شدگان به چشم میخورد .

بنابه گزارش ارسالی به «فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران»  با یورش وحشیانه  مامورین وزارت اطلاعات به خانواده یکی از هموطنان عرب اهل تسنن ۳ تن از اعضای این خانواده  دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شدند.دستگیر شده ها  سه برادر می باشند و اسامی آنها به قرار فوق میباشد : ۱- عبدالمالک حیدری ۳۸ ساله ۲ـ محمد حیدری ۲۶ ساله ۳ـ عماد حیدری ۲۵ ساله .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از کمپین فعالین بلوچ، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان نصیرآباد که در ۱۴دی ۹۳ بازداشت شدند همچنان در بلاتکلیفی بسر می برند.مسئولان امنیتی اتهامات امنیتی چون ترور ماموران نیروی انتظامی و بسیج و معلمان را به آنها نسبت داده اند اما این جوانان در ملاقات با خانواده های خود گفته اند “برای اخذ اعتراف های دیکته شده مورد شکنجه” قرار گرفته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دلشاد وسیمی که پس از چهار ماه بازجویی و شکنجه در روز چهارشنبه چهاردهم مهر به زندان رجایی شهر انتقال یافته بود، از روز شنبه ۱۷ مهرماه، به دلیل وخامت حال ناشی از فشار‌های دوران بازجویی در بیمارستان بستری می باشد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، این دو فعال اهل سنت به نام‌های عبدالحکیم خزرجی(مروانی) ۲۶ساله و مهدی حیدرى ۳۲ساله از اهالى منطقه ملاشیه جنوب شهر اهواز، به دلیل امضا نکردن توبه‌نامه و تعهد کتبی مبنی بر بازگشت به مذهب شیعه و دورى از دعوت به مذهب وهابیت از سوی شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی شمعونى مجددا به یک سال حبس محکوم شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایرانیک شهروند سنی مذهب به نام علی ماوت در اعتراض به بلاتکلیفی در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه در اعتصاب غذا به سر می برد.وی به همراه ۱۰ شهروند سنی‌مذهب در خردادماه سال جاری بازداشت شده بود .

گزارش آماری

بازداشت و بی خبری

۴۳مورد

بلاتکلیفی افراد بازداشت شده

۱۰مورد

آزادی به دلیلی ناتوانی در تحمل دوره زندان

۱ مورد

محکومیت به زندان

۲ مورد

انفرادی یا انتقال به بند زندانیان خطرناک

۱مورد

اعتصاب غذا

۱ مورد

در این ماه و در ادامه روند ستیز با اهل سنت، حقوق آنان به شرح ذیل نقض گردید:

 

بهاییان

ایران، کشوری که در آن بهاییان یکی از بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی را تشکیل می‌دهند، آئین بهایی هنوز یک «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال رژیم دینی ایرانآن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، بهاییان به‌طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند بااتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه میگردند و همواره در معرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرارگرفته‌اند . هائیان هرگز قادر نبوده‌اند به‌طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. کمیسیون بین‌المللی آزادی مذاهب آمریکا گزارش داده که کودکان بهایی به همراه مادرانشان زندانی می‌شوند. آن‌ها از دانشگاه، تأسیس مدرسه و تأسیس عبادتگاه منع هستند. مقامات ازدواج آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسند و رسانه‌های ایران بهاییان را پلید می‌شمارد. وقتی بهاییان می‌میرند خویشان آن‌ها نمی‌توانند وارث آن‌ها باشند و با گرفتن گواهی فوت مشکل‌دارند و اغلب شاهد خراب کردن قبر‌هایشان هستند، که این کار نه‌تنها توسط خرابکاران، بلکه توسط خود دولت نیز انجام می‌شود. در شرایطی که امید می‌رفت باروی کار آمدن دولت جدید که نام تدبیر و امید بر خود نهاده ، وضعیت حقوق بشر در ایران بهبود یابد و اکثر زندانیان سیاسی و عقیدتی از زندان رهایی یابند، باگذشت زمان وضعیت حقوق شهروندی بدتر شده و دور جدیدی از بازداشت‌ها و دستگیری‌ها آغازشده است. هر روزخبری از دستگیری یک فعال سیاسی، عضوی از اعضای جنبش دانشجویی یا کارگری، روزنامه‌نگار یا کنشگر اجتماعی منتشر میشود یا سایت خبری و رسانه‌ای توقیف و تعطیل میشود. انتظار می‌رفت در شرایط حاکمیت دولت حسن روحانی فضای زندان‌ها و وضعیت زندانیان عقیدتی – سیاسی دچار تحول شود و بسیاری از زندانیان دربند و در حصر آزاد شوند و تمام اصول قانون اساسی بلااستثناء اجراشده و همان‌گونه که رئیس‌جمهور در زمان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود “حقوق شهروندی ” پایه و مبنای برخورد با تمام آحاد ملت باشد؛- وعده‌ای که به نظر می‌رسد بی‌اساس و توخالی بوده و دست‌کم مبنای عمل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این اخبار و گزارش‌ها همچنین حاکی از شدت یافتن موارد احضار شهروندان بهایی به دادستانی برای ابلاغ حکم یا دستگیری و اعزام آن‌ها به زندان است. اکثر قریب به‌اتفاق این افراد را محکومانی تشکیل می‌دهند که پیش از آن احکام قضائی‌شان صادرشده، اما در پی روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اجرای احکام آن‌ها مدتی به عهدهٔ تعویق افتاده بود. نکتهٔ درخور تأمل اینکه بازداشت‌های اخیر اغلب در کوچه و خیآبان و در محل کار وزندگی شهروندان بهایی صورت گرفته است و در آستانهٔ ششمین سالگرد زندان رهبران بهایی موسوم به گروه “یاران ایران” است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوریایرانبرخلافوعده‌های پیشین (برابری برای همه ایرانیان) در اظهاراتی اعلام نمود: “دولت خواستار آن است که جایگاه همه ادیانی که قانون اساسی آن‌ها را به رسمیت شناخته، حفظ و پیروان این ادیان بتوانند به حقوق مشروع خود برسند و در این راستا اگر مشکلی هم وجود دارد، باید رفع شود.” ازآنجایی‌که بهاییان جزء دین‌های رسمی کشور نیستند اظهارات آقای روحانی امید پیروان این آئین را به تغییراتی که انتظار داشتند، ناامید کرد.

بهاییان ایرانپس از انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها از تحصیل عالی در دانشگاه‌های ایران محروم هستند، عده‌ای از بهاییان برای مقابله با اخراج دانشجویان بهایی در سال ۱۳۶۶ اقدام به تأسیس موسسه آموزش عالی آنلاین نمودند، اما دستگاه قضایی کشور در دیماه سال ۱۳۹۰ کلیه مدیران و اساتید آن را بازداشت کرد، کامران مرتضایی، کیوان رحیمیان، فؤاد مقدم، امان‌الله مستقیم، شاهین نگاری، نوشین خادم، فاران حسامی، کامران رحیمیان، ریاض سبحانی، رامین زیبایی، فرهاد صدقی و محمود بادوام افرادی بودند که در این رابطه احکام سنگینی دریافت کردند، سال گذشته دو شهروند بهایی مرتبط با این دانشگاه بهنام‌های طلوع گلکار و نسیم باقری بازداشت و به ترتیب به پنج سال و چهار سال حبس تعزیری محکوم شدند.اخراج معدود دانشجویان بهایی در دانشگاه‌های کشور همچنان ادامه دارد.

انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست  و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت دیگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.

ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه:

به گزارش میزان، خبرگزای قوه قضائیه مهدی خدابخشی جانشین سرپرست دادسرای مشهد از دستگیری ۶ مدل در این شهر خبر داد. این قاضی همچنین عنوان کرده که در بین دستگیرشدگان عناصر فرقه ضاله بهائیت مشاهده شده است و مدل‌های دستگیر شده در این شهر، به صورت سازمان یافته در شبکه‌های اجتماعی تصاویر مستهجن و مبتذل منتشر می‌کرده و قصد ترویج فساد و بی بندوباری و تلاش برای از بین بردن اصول و ارزش‎‏های مذهبی جامعه را داشتند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، روز سه شنبه سیزدهم مهرماه، ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل دکتر ماریا کوثری، شهروند بهایی و ساکن قروه کردستان، با رفتاری خشونت‌آمیز وی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل نمودند. ماریا کوثری، پزشک متخصص همیوپاتی می‌باشد که به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی اجازه اشتغال نداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مهرداد ذهنی شهروند بهایی اهل میاندوآب برای سومین سال پیاپی با اعلام نتایج کنکور ۹۵ و به بهانه نقص در پرونده از ادامه تحصیل در مقطع دانشگاهی محروم شد. نقص در پرونده بهانه ای است که معمولا از سوی سازمان سنجش برای محروم ساختن شهروندان بهایی از ورود به مقاطع تحصیلی عالی یا تکمیلی استفاده میشود.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران, فراز کرین کانی سیسان، شهروند بهایی که اردبیهشت ماه  ۱۳۹۵ پس از دو ترم تحصیل به دلیل مذهب بهاییت و ممانعت از انتخاب گزینه دین اسلام در فرم های اداری از ادامه تحصیل در دانشگاه محروم شده است, تاکنون به درخواست های او برای بازگشت به دانشگاه توجهی نشده است .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از بهایی نیوز، پروانه مهرابخانی دانشجوی ترم هفت رشته علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین به دلیل بهایی بودن از دانشگاه اخراج شد. پروانه مهرابخانی در حالی از دانشگاه علوم پزشکی قزوین اخراج شد که یکی از دانشجویان استعداد درخشان این دانشگاه محسوب می شد و تنها دو ترم دیگر از تحصیل وی باقی مانده بود.

 به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ۲۵ مهرماه محل کسب سه شهروند بهایی به نام‌های نورالله کارگر و عباس اقراری که  در یک باب مغازه در پاساژ رضا کرج شریکند و همایون لقائی‌فرزرا در خیابان بهشتی کرج از سوی مأموران پلمب شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدیدنظر ۲۴ شهروند بهایی که پیش تر از سوی دادگاه بدوی جمعا به ۱۹۳ سال حبس محکوم شده بودند، روز یکشنبه بیست و هشتم شهریورماه، برگزار شد. طی این دادگاه ۱۰ شهروند بهایی محاکمه گشتند و جلسه رسیدگی به ۱۲ تن دیگر به هشتم مهرماه موکول شد. این شهروندان بهایی از اهالی شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، هشت شهروند بهایی گرگانی؛ سیامک صدری، فرهاد اقبالی، فرهاد فهندژ، فرهمند ثنائی، فواد فهندژ، پیام مرکزی، کمال کاشانی و کوروش زیاری از سال ۹۱ بازداشت و همگی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند. هفت تن از این زندانیان در آستانه پنجمین سال حبس و یک نفر به دلیل بیماری در سومین سال حبس خود بدون مرخصی همچنان در زندان رجایی شهر کرج به سر می‌برند.

به گزارش وبسایت‌های مرتبط با بهائیان ایران، مهوش شهریاری از مدیران جامعه بهایی که هفته پیش، پس از تحمل ۹ سال حبس به مرخصی آمده بود، در پی عدم موافقت دادستان تهران با تمدید مرخصی‌اش روز شنبه، به زندان اوین بازگشت.

به گزارش وبسایت‌های مرتبط با بهائیان ایران، مهوش ثابت شهریار, یکی از مدیران جامعه بهائی ایران پس از هشت سال زندان به مرخصی رفت. مهوش ثابت روز چهارشنبه ۱۴ مهر برای درمان بیماری خود به یک مرخصی پنج روزه رفت. او که از اسفند ماه ۱۳۸۶ در زندان است در طول هشت سال گذشته نتوانسته بود از مرخصی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا, پنج تن از شهروندان بهایی بازداشت شده در شیراز نوزدهم مهر ماه به قید وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان عادل آباد شیراز آزاد شدند. لازم به ذکر است که پنج تن از بازداشت شدگان شامل”عهدیه عنایتی، ورقا کاویانی، مهیار سفیدی، صهبا مصلحی، فربد شادمان”، بنا بر اظهارات ماموران ممنوع الملاقات بوده و تا کنون هیچگونه تماسی با خانواده نداشته اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، پریسا روحی زادگان و مریم اسلامی، دو شهروند بهایی که پیش‌تر در هفتم مهرماه، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بودند، طی روز گذشته ۲۵ مهرماه، با قرار وثیقه از زندان آزاد گشتند. شامگاه چهارشنبه هفتم مهرماه، مأموران امنیتی با مراجعه به منزل چندین شهروند بهایی در شیراز، ضمن تفتیش و ثبت وسایل، اقدام به بازداشت دست‌کم چهارده شهروند بهایی کردند .

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۷ مورد

محرومیت از تحصیل یا کار

۳ مورد

اخطار و یا پلمپ محل کسب

۴مورد

 محاکمه

۱۰ مورد

مخالفت با مرخصی درمانی

۱ مورد

جلوگیری از تکمیل درمان فرد به واسطه عدم تمدید مرخصی درمانی

۱مورد

مخالفت با مرخصی زندانی

۸ مورد

آزادی افراد بازداشتی با وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه

۷مورد

روند ستیز با بهاییان در این ماه نیز ادامه داشت به‌گونه‌ای که حقوق شهروندان بهایی در موارد ذیل نقض گردید.

 

مسیحیان

جمهوری اسلامی کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی حکومت مذهبی جمهوری اسلامی مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. ضرب و شتم، شکنجه و تهدید به مرگ برای مسیحیان ایرانی تبدیل به امور عادی شده است.جفا بر مسیحیان در کشورهای اسلامی رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری از سوی مسلمانان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران نیز، تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. لازم به توضیح است که جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سال  2016میلادی در رتبه نهم رده‌بندی کشورهایی قرار گرفت که مسیحیان را به‌شدت آزار می‌رسانند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تحدید به مرگ شده‌اند.فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه‌ سلسله محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به‌اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره‌ ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان‌داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به‌کل تعطیل، رهبران آنان جمهوری مانند  روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران‌ همچنان ادامه دارد؛ با این‌که در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات دینی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزادی دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و دینی در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه‌ جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این ادیان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به‌واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این اقلیت مذهبی، سد می‌کند .

به گزارش محبت نیوز همزمان با برگزاری دهمین اجلاس کمیسیون مشترک روسیه و ایران در خصوص گفتگوی«ارتدکس – اسلام» که در شهر مسکو برگزار می‌شود بخش فارسی رادیو «اسپوتنیک»  به معرفی یک دائره المعارف مصور به زبان روسی می‌پردازد به نام «ایران، مهد همزیستی مسالمت آمیز ادیان» که بخش‌هایی از آن حاوی عکس‌های از زندگی روزانه مسیحیان (ارتدکس، پروتستان، کاتولیک، آشوری‌ها و ارامنه)، زرتشتی‌ها و یهودیان و پیروان دیگر ادیان ساکن ایران است. زهرا رشید بیگی, نویسنده این کتاب ایران را  بهشت گم شده اقلیت‌های دینی دانسته گرچه این کتاب گرچه ویترین زیبایی از زندگی آرام و دلپذیر اقلیت‌های دینی در ایران است، اما همه حقیقت نیست.

به گزارش محبت‌نیوز یک مقام مسئول در شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن می‌گوید از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۲ نوکیش مسیحی در ایران دستگیر شده‌اند. منصور برجی سخنگوی کمیته ماده ۱۸ وابسته به شورای کلیساهای ایرانی همگام در لندن مصاحبه با رادیو اروپای آزاد گفته: در حال حاضر اسامی ۸۵ نفر وجود دارد که در بازداشت و یا در انتظار دادگاه به سر می برند، اما این تعداد ممکن است بیشتر باشد چون خانواده بعضی زندانیان از اطلاع رسانی در خصوص آنها بیم دارند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، فریبرز آرزم، نوکیش مسیحی ساکن شهر ساوه، در اسفند ماه سال ۱۳۹۴ از سوی مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خانواده این نوکیش مسیحی با گذشت شش ماه از دستگیری وی هیچگونه اطلاعی از وضعیت فعلی او ندارند. گفتنی است که نیروهای امنیتی ضمن بازداشت فریبرز آرزم، وسایل شخصی وی را نیز ثبت و ضبط کرده‌اند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، دو نوکیش مسیحی به نام‌های «امیرسامان دشتی» و «هادی عسگری» همچنان بلاتکلیف و بدون تفهیم اتهام در بازداشت بسر می‌برند و از وضعیت آنان کماکان اطلاع دقیقی در دست نیست. این درحالی است که سه تن از بازداشت‌شدگان مسیحی به نام‌های «امین افشار نادری»، «محمد دهنوی» و «رامئیل بت تمرز» پس از گذراندن ۴۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی، روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌ طور موقت از زندان آزاد شدند.

به گزارش محبت‌نیوز در شرایطی که شهرداری تهران به دنبال تصاحب مجموعه تاریخی گورستان‌های دولاب تهران است، مسئولان کلیسای ارتدکس خواستار کمک این سازمان برای بهبود وضعیت این آثار تاریخی هستند. در دیدار هفته گذشته  احمد حکیمی‌پور,رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از کلیسای ارتدکس واقع در خیابان مفتح حوالی سفارت سابق آمریکا,عمانوئل شیرانی یکی از مسئولان کلیسای ارتدکس از شهرداری تهران خواست نسبت به بهبود وضعیت کلیساها و اماکن تاریخی و مقدس مسحیان از جمله قبرستان دولاب که تا یک دهه پیش محل دفن اموات مسیحیان بود اقدامی‌ کند

به گزارش «محبت‌نیوز» نهادهای مذهبی جمهوری اسلامی با هزینه‌های هنگفت و دعوت از مهمانان داخلی و خارجی فصل تازه نشست‌ها وهمایش‌های ضد مسیحی را آغاز کرده‌اند. پس از آنکه از اوایل تیرماه امسال رادیو «گفت‌وگو» وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سلسله برنامه‌های رادیویی خود علیه مسیحیت تبشیری را در برنامه‌ای با عنوان «شعبده شوم» کلیدزد، حالا برگزاری نشست‌هایی را آغاز کرده که در آن کارشناسان برنامه با استدلال‌های خود که عموم آنها باورها و تفسیرهای شخصی است، علیه مسیحیت و مسیحیان بشارتی موضع‌گیری و تبلیغ می‌کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران, مریم نقاش زرگران، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، علیرغم ابتلا به بیماری های حاد و وخامت حال در زندان اوین به سر می برد. بنابر این  گزارش مقامات قضایی با اعطای آزادی مشروط و یا صدور مرخصی درمانی برای مریم نقاش زرگران مخالفت به عمل می آورند. این درحالی است که این زندانی عقیدتی از نوعی بیماری قلبی رنج برده و نیازمند رسیدگی درمانی در خارج از زندان می باشد.

در این ماه:

در این ماه، حقوق شهروندان مسیحی در موارد ذیل نقض گردید :

گزارش آماری

بازداشت و بیخبری

۱مورد

بلاتکلیفی افراد بازداشت شده

۲ مورد

تخریب و یا عدم رسیدگی به ساختمانها یاقبرستانها

۱ مورد

فرافکنی و حاشیه سازی

۱ مورد

عدم رسیدگی به بیماری زندانیان

۱ مورد

اهل حق یا یارسان

آیین یاری در قانون اساسی ایران مانند یک اقلیت مذهبی بە رسمیت شناختە نشدە است و در چند سال گذشتە از آن‌ها بە عنوان یک فرقە‌ مذهبی» نامبرده شدە است.  اهل حق یا یارسانآئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هرگونهحقوق شهروندی و اجتماعیمحروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج می‌گردند روحانیون اسلام ، آنان را  مرتد و نجس خوانده و ازحقوق موسوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی برخوردار نیستند.

توهین مأموران حکومتی ایران به پیروان اهل یاری همچنان ادامه دارد. در گزارش سالانه‌ احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با اشاره‌ به‌ وخیم‌تر شدن نقض حقوق بشر در ایران و محدودیت آزادی بیان و عقیده‌، سرکوب‌های عمومی ، به نقض حقوق اقوام و اقلیت‌های مذهبی نیز، پرداخته است. در بخش اقلیت‌های مذهبی  به نقض حقوق شهروندی، محدودیت آزادی بیان، ممنوعیت استخدام در ادارات و مؤسسات دولتی جامعه ‌یارسان اشاره‌شده است. می‌توان از خودسوزی یا رسانی ها (اهل حق) در اعتراض به هتک حرمت هم‌کیشان خود به‌عنوان تلخ‌ترین نتایج این‌گونه اقدامات مقامات جمهوری اسلامی ایران یادکرد.  بی‌حرمتی نهادهای نظامی و حکومتی ایران نسبت به شهروندان یا رسانی باعث شد که سال گذشته سه شهروند پیرو آیین یاری که دو نفر از آن کُرد بودند به نشانه اعتراض خود را به آتش بکشند و یک سرباز کُرد نیز در پادگان سپاه به دلیل بی‌حرمتی مسئولان نظامی به زندگی خود پایان داد.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۷ مهرماه، سیاوش کلیایی، فعال یارسانی، در پی احضار به دادسرای تاکستان قزوین به این مکان مراجعه کرده و در خصوص یک مکالمه تلفنی مورد بازخواست قرار گرفت.

در این ماه حقوق شهروندان یارسانی در موارد زیر نقض گردید:

گزارش آماری

احضار و بازجوئی

۱مورد

 

پیروان سایرادیان

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاددارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کنند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

در این ماه:

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، مجید کرباسی، شامگاه سه شنبه سیزدهم مهرماه، توسط نیروهای امنیتی در خیابان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. مأموران امنیتی با مراجعه به منزل این شهروند اصفهانی وسایل شخصی وی را ثبت و ضبط کرده اند.

به گزارش خبرگزاری عرفان (اِنا)، «بهنام نجاتیان» از شاگردان «محمد علی طاهری» دقایقی پس از بازداشتش در روز ۲۲ مهرماه ۱۳۹۵ در شهر کیش، به مکان نامعلومی منتقل می‌شود. منابع مطلعی گفته‌اند «ماموران لباس شخصی منزل مسکونی آقای نجاتیان تفتیش کرده و موبایل، کامپیوتر، کتاب‌ها و دفترچه‌های یادداشت او را با خود برده‌اند .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمد علی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه که از دو هفته پیش در اعتراض به بلاتکلیفی خود دست به اعتصاب غذا زده است، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و علیرغم اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری و صدور قرار منع تعقیب برای پرونده جدید، همچنان از آزادی وی ممانعت به عمل می آید.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه یازدهم مهرماه، محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی، برای بازجویی و اخذ اعتراف اجباری به اتاقی معروف به اتاق آینه در بند ۲ الف زندان اوین منتقل شده است و در پی مقاومت آقای طاهری در مقابل خواسته آن‌ها یکی از بازجویان وی به نام «رحیمی» به کمک یک مامور نقاب‌پوش که دوربین فیلمبرداری به همراه داشته وی را به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند .

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، عصر روز جمعه ۳۰ مهرماه، نیروهای امنیتی با حمله به تجمع شاگردان محمدعلی طاهری در مقابل بیمارستان بقیه‌الله، ضمن ضرب‌وشتم، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت تعدادی از حاضرین، این تجمع را سرکوب نمودند.گفتنی است که هواداران محمدعلی طاهری از روز پنجشنبه ۲۹ مهرماه در مقابل بیمارستان بقیه‌الله، دست به تحصن زده و خواستار اعلام وضعیت سلامتی محمدعلی طاهری از سوی مقامات قضایی شدند.

به گزارش‌ سهام نیوز تمام راه‌های تماس محمدعلی طاهری با خارج از زندان در آستانه بیست و دومین روز اعتصاب غذا، قطع شده است.به گزارش «سحام»، منابعی گفته‌اند «کارشناسان پرونده» به صورت مکتوب به این زندانی عقیدتی اعلام کرده‌اند که دلیل قطع ارتباط، ادامه اعتصاب غذای او است.آقای طاهری از روز یک‌شنبه ۲۵ مهرماه ۱۳۹۵، ملاقات حضوری و یا تماس تلفنی نداشته است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری، بنیان گذار عرفان حلقه، برای پانزدهمین بار در دوران حبس خود، از چندروز پیش اقدام اعتصاب غذا کرده و این اعتصاب در اعتراض به بلاتکلیفی و نگهداری غیرقانونی وی پس از اتمام ۵ سال محکومیت صورت گرفته است.

در این ماه، حقوق این دسته از شهروندان در موارد ذیل نقض گردید:

گزارش آماری

بازداشت و بی خبری

۲مورد

رفتار خشونت آمیز با شهرواندن ( ضرب و شتم )

۱ مورد

بلاتکلیفی اشخاص بازداشت شده

۱ مورد

محرومیت از حق ملاقات و یا تماس تلفنی

۱ مورد

اعتصاب غذا

۱ مورد