مرگ مرجان‌های خلیج فارس

 داوود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با سفیدشدگی مرجان‌های جزایر خلیج‌فارس و عمان، اظهار داشت: پدیده سفید‌شدن مرجان‌ها که ضعف و مرگ تدریجی آ‌ن‌ها را به دنبال دارد، از حدود دو سال پیش در آب‌های خلیج فارس مشاهده شده و تا کنون نیز ادامه دارد.

 ارسال کننده : نادر زندی

‫مرگ مرجان‌های خلیج فارس‬‎ ile ilgili görsel sonucu

 وی ادامه داد: هرساله با آمدن فصل تابستان، گرم شدن هوا و افزایش دمای آب، با سفیدشدگی مرجان‌های آب‌های خلیج فارس مواجه می‌شویم که در ادامه این فرآیند، با نزدیک شدن به فصل سرما بسیاری از مرجان‌های سفید شده دوباره به حالت اولیه خود باز می‌گردند.

 مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تا چند روز آینده هیأتی از کارشناس‌های محیط زیست در جهت پایش مرجان‌های سفید شده به جزایر خلیج فارس اعزام خواهد شد.

 میرشکار افزود: این گروه‌های کارشناسی در جزایر نایبند، خارکو، قشم، لارک، هنگام و چابهار مستقر و ابعاد و چگونگی سفیدشدن آب سنگ‌های مرجانی نیز بررسی خواهند کرد.

 وی در رابطه با دلایل احتمالی بروز و گسترش سفیدشدگی مرجان‌ها، افزود: به احتمال زیاد گرم شدن دمای آب عامل بروز این پدیده است، اما مواردی همچون افزایش شوری آب، ورود پساب‌های صنعتی، کشاورزی و فاضلاب‌های خانگی به دریا و آلودگی نفتی عامل گسترش این پدیده است.

مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر اکوسیستم‌های خشکی، بر اثر گرمایش زمین دچار تغییراتی شده‌اند و بسیاری از جنگل‌ها نیز به همین دلیل در حال از بین رفتن هستند و بسیاری از گونه‌های آبزیان در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.