با قطع ۶۰۰ درخت؛ آخرین جمعیت آهوهای تهران از بین می‌رود

یک متخصص جنگل‌شناسی با اشاره به خطراتی که احداث اتوبان شهید شوشتری برای پارک ملی سرخه حصار ایجاد می‌کند، گفت که بیش از ۶۰۰ پایه درخت در این پروژه از بین می‌روند و حیات‌وحش سرخه حصار نیز آسیب جدی می‌بیند.

ارسال کننده : احسان فتاحی

ghate derakhtan

هومن روانبخش در مورد خطرات احداث اتوبان شهید شوشتری برای پارک ملی سرخه حصار، گفت: “احداث این اتوبان موجب قطع بیش از ۶۰۰ پایه از گونه‌های کاج، اقاقیا، زبان گنجشک و ارغوان می‌شود که درختان ۵۰ ساله سرخ حصار هستند”.

وی ادامه داد: “همچنین حیات وحش این منطقه نیز از بین می‌روند، آخرین جمعیت آهو در استان تهران در همین منطقه زندگی می‌کند و من در مرداد ماه دیدم که دقیقا این آهو‌ها در بخشی که قرار است؛ زیرگذر از آن عبور کند، حضور داشتند”.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با بیان اینکه هرگونه فعالیت انسانی و ساخت‌وساز در زون مرکزی پارک ملی ممنوع و دادن هرگونه مجوز در این زمینه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست غیرقانونی‌ است، افزود: “این اتوبان قرار است؛ محل عبور دائم ماشین‌ها به ویژه ماشین‌های سنگین باشد، بنابراین کاملا واضح است که لرزش و صدایی در منطقه ایجاد می‌شود که همه حیات وحش را فراری می‌دهد و بحث زادآوریشان نیز کاملا مختل می‌شود”.

این متخصص جنگل‌شناسی اظهار کرد: “علاوه بر این احداث زیر گذر یا تونل به سیستم هیدرولوژیک منطقه به هم می‌ریزد، چشمه‌ها خشک می‌شوند و آب‌های زیرزمینی ممکن است؛ خسارت ببینند”.

پارک ملی سرخ حصار از جهات گوناگون تحت فشار است و تنها زون مرکزی آن به صورت امن مانده که در صورت عبور اتوبان این زون هم آسیب می‌بیند.