مقاله / گزارش شش ماه محيط زيست در مناطق غربي ايران در سال ٩٥

مقاله / گزارش شش ماه محيط زيست در مناطق غربي ايران در سال ٩٥

ارسال کننده : احسان فتاحي

 
 
 آتش سوزی جنگلی
 

گزارش شش ماه محيط زيست در مناطق غربي ايران در سال ٩٥

در شش ماه نخست امسال مناطق غربي ايران از جمله كردستان و كرمانشاه با سيل وخسارات جبران ناپذير وآتيش سوزي هاي فراواني روبه رو بود،عدم  توجه مسئولین حکومتی در پیشگیری از تکرار اینگونه وقایع نه تنها اکوسیستم زاگرس، بلکه دامداران زاگرس‌نشین را با خطرات جدی در آینده روبرو خواهد کرد. این آتش‌سوزی‌های مکرر در روزها و ماه‌های اخیر بی‌سابقه بوده که بنابر گزارش‌های دریافتی هزاران هکتار از جنگل‌ها و مراتع زاگرس در این آتش‌سوزی‌ها طعمه‌ی حریق شده‌اند.

١:  بارندگی‌های اواسط و اواخر فروردین ماه  در کُردستان ایران بیش از ٧۶ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی و زیرساخت‌های شهری در روانسر، بوکان و پاوه خسارت به بارآورد بود.

٢: باران‌های سیل‌آسا در ٢۶ فروردین موجب جان باختن ۴ شهروند کُرد و مصدومیت ۴ تن دیگر در شهرها و روستاهای استان ایلام شده است.این تعداد قربانی درپی آسیب‌پذیری بیش از ۵٠ خانوار در حین بارش‌ها می‌باشد.

٣:یک کودک ۵ ساله و زنی ٢١ ساله از جمله‌ی جانباختگان سیل در استان ایلام بوده‌اند.

۴: روز جمعه، دوم اردیبهشت‌ماه سطح رودخانه سیروان پوشیده از لکه‌های نفتی ناشی از نشت هزاران لیتر گازوئیل از کارگاه روستای روار بود.

این کارگاه جوار رودخانه، به دلیل جمع‌شدن آب مخزن سد داریان به زیر آب رفت و مواد نفتی انبارشده به سیروان سرازیر گردید.

۵:شهروند مهابادی  در تالاب کانی‌برازان مهاباد درتاریخ ۵اردیبهشت جان خودرا جهت نجات دادن لک لکی تسلیم محیط زیست کرد.

۶: بارش ریز گردها هوای کوردستان را در برگرفت و وضعیت شهرهای سقز بانه مریوان بحرانی اعلام شد.

٧: ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع شهر پاوه در آتش سوخت.

٨:  ۲۲ خردادماه «۱۰» هکتار از عرصه‌های طبیعی ایلام در آتش سوخت.

١٠: دوشنبه اول تیرماه برافروختن آتش در مراتع کوهستان شاهو که در ناحیه عقبى ده تنگیور واقع‌شده، از طرف افراد ناشناسى شروع گشته و گزارش گردیده که این آتش‌سوزی از ساعت ٢ بعد ظهر شروع و تا ساعت ١٠ ادامه داشته است. لازم به ذکر است این آتش‌سوزی به همت و تلاش مردم روستاى تنگیور و جمعى از جوانان طرفدار محیط‌زیست کامیاران خاموش شد

١١: ششم تیرماه، جمهوری اسلامی ایران زنجیره حملات توپخانه‌ای به مناطق صعب‌العبور و کوهستانی و همچنین مناطق مرزی فی‌مابین شرق و جنوب کوردستان را شروع کرده است.

١٢: هشتم تیرماه، غلات و گندم روستاهاى کاریزه و محمودآباد از روستاهاى بوکان دچار آتش‌سوزی گردیده است.

١٣: هشتم تیرماه به دلیل آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های شهر کامیاران ۱۵ هکتار از این مراتع دچار حریق شدند.

١۴: سه‌شنبه ٨ تیر ١٣٩۴ شمسی، با ورود وسیع ریز گردها به شهرستان قصر شیرین، دید افقی در این شهرستان و حومه به‌شدت کاهش‌یافته است

١۵: دوم تیرماه، برای مدت ٣۵ ساعت جنگل‌های طبیعی اطراف شهر کرماشان طعمه حریق شدند و حدود ۵٠ هکتار مرتع در آتش سوخت.

١۶: آتش‌سوزی از سحرگاه روز دوشنبه ٣١ خرداد آغاز و تا اول تیرماه ادامه یافت. کانون آتش‌سوزی، درختان اطراف روستای «جامه شوران» از توابع بخش مرکزی کرماشان بوده و بنا بر اعلام فرماندار کرماشان: نیروهای مردمی و نیروهای منابع طبیعی اقدام به اطفاء حریق کرده‌اند.

١٧: اول تیرماه، آتش‌سوزی در جنگل و مراتع روستای «انجیرک زردویی» از توابع شهرستان پاوه روی‌داده و طبق گفته فرماندار؛ به چهار هکتار از جنگل و پوشش گیاهی منطقه خسارت واردشده است.آتش‌سوزی که از نیمه‌شب اول تیر با شعله‌ور شدن تنه درختان مجدداً آغازشده بود تا قبل از ظهر دوم تیر ادامه داشت که درنهایت خاموش گردید.

١٨: در این ماه تیر، حدود ۴٠٠ هکتار از مراتع و جنگل‌های شهرستان پاوه در آتش سوخت.

١٨: پنج‌شنبه ٢٧ خرداد ١٣٩۵ شمسی با ورود جبهەی ریز گردها از مرکز و جنوب عراق به نواحی غربی و جنوب غربی ایران، روال عادی زندگی مردمان ساکن در ۵ استان زاگرس –سنندج، کرمانشاه، ایلام، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد- برهم‌خورده و با غلیظ‌تر شدن این آلودگی طی روزهای بعدی سلامت شهروندان استان‌های مذکور با تهدید روبرو شده است.

١٩: روز شنبه ٢٩ خرداد ١٣٩۵ مردم ایلام در اعتراض به عدم رسیدگی و توجه چندین سالەی حکومت مرکزی ایران نسبت به ورود متعدد و متکثر جبهەی ریز گردها به استان‌های زاگرس به خیابان‌ها آمده و در مقابل استانداری این استان تجمعی اعتراضی گستردەای را برای چندین ساعت متوالی را به راه انداختند.

٢٠: در تاریخ ١٧تیرماه غلظت بیش از حد استاندارد جهانی ریزگردها در ایلام و شهرستان‌های تابعه، زندگی و سلامت مردم این استان را با خطر جدی روبرو کرده و ادارات مختلف این استان را به تعطیلی کشانده است.

٢١: فضای سبز «پارک فرهنگ» در شهر پیرانشهر استان آذربایجان غربی در پی اختلاف مدعی مالکیت زمین و شهرداری این شهر روز چهارشنبه ۵ خردادماه تخریب شد. کە اعتراض شهروندان را به دنبال داشت.

٢٢:  سپاه کرمانشاه مراتع جنگلی دالاهو ٢٣تير ماه به آتش کشید، طی روزهای ٢٣و٢٤تيرماه درختان بلوط اطراف روستای “الیاسی احمد” از توابع بخش پشت‌ تنگ ذهاب دچار آتش‌سوزی‌های گسترده بوده. منطقه‌ای که دچار حریق گشته به مراتع کوهپایه‌ی “بایکه‌وان” در سلسله جبال دالاهو در غرب استان کرمانشاه مشهور است.

پس از حادثه تیراندازی به کاروان مقامات حکومتی در ریجاب، سپاه پاسداران از اوایل هفته‌ی جاری هرازگاهی مراتع جنگلی را در ارتفاعات مشرف به چندین روستای حومه را گلوله‌باران می‌کند.

 

٢٤: براساس گزارش‌ها، صبح روز پنجشنبه‌، یکم مرداد، درختان بلوط منطقه‌ی “بان گلین” و ارتفاعات شهرستان گیلان غرب از چهار سو در آتش محاصره شده و قریب به ١٠٠ هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق گشتند.

٢٥: همچنین در شهرستان پاوه نیز، در چند روز گذشته، جنگل‌های این منطقه آتش زده شدند که در بعضی از این مناطق آتش سوزی برای ٣ روز اخیر تداوم داشته است.به گفته‌ی یکی از فعالان محیط زیست این شهرستان، دلیل آتش‌سوزی‌ها مانور نظامی نیروهای سپاه می‌باشد و مردم شهر پاوه ،با تشکیل یک سپر انسانی مانع از حضور نیروهای سپاه در اطراف محل وقوع آتش‌سوزی شدند.

٢٦:در شهرستان “کنگاور” نیز به دلیل به آتش کشیده شدن مراتع در دو برهه‌ی زمانی مختلف، نزدیک به ٤٠ هکتار جنگل و ١٠ هکتار از چراگاه‌های شهرستان کنگاور در آتش سوختند

 

٢٧:  ظهر روز هفتم مردادماه در استان لرستان و در شهرستان تازه‌تأسیس دوره‌چگنی، آتش‌سوزی ٢٠٠ هکتار از جنگل‌های طبیعی منطقه‌ی ” فلاوند ویسیان” را از بین بُرد.
آتش پس از اطفاء، بار دیگر در همان مکان شعله‌ور و وسعیت بیشتری را نابود کرد.
درباره علت حریق، فرماندار دوره‌چگنی از “اختلافات محلی” سخن گفته و آن را “عمدی” دانست.

 

٢٨: ٢٢مرداد ماه آتش‌سوزی مراتع منطقه “بزاو” و اطراف روستای “سرمست و تالان” شهرستان کنگاور از امروز آغاز شده و هم اکنون سیل جمعیت شهری و روستایی به سمت سرمست ادامه دارد.”
“خسروی” در ادامه بیان داشت که:” گروه‌های کمکی برای مهار آتش‌سوزی از شهرستان‌های سنقر و کلیایی، هرسین و صحنه وارد کنگاور شدند و با وجود اینکه برآوردها فردا انجام می‌شود، اما تا 500 هکتار نیز تخمین زده می‌شود.”

 

٢٩: به گزارش خبر گزاری حکومتی مهر، رضا محمودیان مدیر کل مدیریت بحران استان کرمانشاه از بروز آتش‌سوزی در ٧٩٢ هکتار از جنگل‌ها و ١٨٧٠ هکتار از مزارع کشاورزی این استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

 

٣٠: در شهرستان سرپل ذهاب وشهرستان ملكشاهي آتش سوزي بخش از محيط زيست منطقه طعمه ي حريق شدبر اساس گزارش رسیده به کُردپا، پس از ٢٠ ساعت تلاش مردم محل و دوستداران محیط زیست، آتش‌سوزی گسترده در گردنه‌ی پاطاق شهرستان سرپل ذهاب مهار شد. در این آتش‌سوزی ۸ هکتار جنگل و مرتع طعمه‌ی حریق شد.

 

٣١: ظهر روز ، بیست و پنجم شهریورماه، جنگل‌های اطراف دهستان “چله” در بخش مرکزی گیلان‌غرب دچار آتش‌سوزی شده است.در این حریق که تا نیمه‌شب گذشته تداوم یافت، ٨٠ هکتار جنگل و مرتع مشجر(درختزار) به نابودی کشیده شد.

 

٣٢: روزسه شنبه 30 شهریورماه ، جنگلها و مراتع کوه های “لوجار” در “بوئین” از توابع شهر بانه از طرف عده ای افراد ناشناس آتش زده شد و تاکنون  این آتش سوزی  برپاست و مردم آن نواحی در حال خاموش کردن آن می باشند.

منابع : کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، کردپا، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، هرانا. جمعیت حقوق بشر کردستان ، سازمان حقوق بشر ایران ،ماف نیوز ، شبکه حقوق بشر کردستان، آسو روژهلات ، روژی کورد،کوردستان میدا و کورد و کودستان