کارزار جهانی حمایت از نرگس محمدی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از «كارزار جهانی حمايت از نرگس محمدى»

حمایت می‌کند

ما امیدواریم که همبستگی جهانی در حمایت از آزادی این شجاع زن ایرانی مقامات جمهوری اسلامی را قانع به آزادی فوری او کند

کانون مدافعان حقوق بشر با انتشار فراخوانی در تاریخ ٢٤ مهر ماه ١٣٩٥ «همه آزاد اندیشان، سازمان‌ها و افراد مدافع حقوق بشر و مدافعان آزادی بیان» را به کارزار همبستگی جهانی برای آزادی نرگس محمدی دعوت کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از این کارزار حمایت می‌کند. کریستف دولوار دبیر اول سازمان در این باره اعلام کرد « ما با پیوستن به این کارزار سرکوب روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر در ایران را محکوم می‌کنیم. امیدواریم که همبستگی جهانی در حمایت از این زن شجاع ایرانی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را متقاعد به آزادی فوری او کند .»

در آغاز مهرماه امسال رئیس کانون مدافعان حقوق بشر شیرین عبادی همزمان با حضورش در پاریس به مناسبت انتشار کتاب تازه خود ” تا آزادی همه ما “، در همراهی با گزارش‌گران بدون مرز از کارزار برای آزادی نرگس محمدی و همه‌ی روزنامه‌نگاران زندانی حمایت کرد.

۷ مهرماه ۱۳۹۵، آن هایدلگو شهردار پاریس در دیدار با شیرین عبادی یانوی صلح نوبل ایران و کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز توجه ویژه خود را نسبت به وضعیت این روزنامه‌نگار و کنشگر خستگی ناپذیر حقوق زنان اعلام کرد. دو روز پس از این دیدار شهردار پاریس در پیامی بر روی توئیتر رسمی خود خواهان آزادی نرگس محمدی شد.

نرگس محمدی یکی از چهار « قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» بود که به مناسبت سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات، شهرداری پاریس به آنها مدال‌ اهدا کرده بود.

در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٤ماموران وزارت اطلاعات پس از بارها تهدید و احضار، نرگس محمدی را در ظاهر برای سپری کردن شش سال محکومیت‌‌اش بازداشت و روانه زندان اوین کردند. محاکمه وی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۵در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران برگزار شد و برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای ” اجتماع و تبانی علیه نظام” یک سال برای “برای تبلیغ علیه نظام” و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام ، هدفی که در ایران که در ایران تحمل نمی شود. ۷ مهرماه ۱۳۹۵ وکلای نرگس محمدی از تأیید محکومیت وی از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران مطلع شدند. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. وی که به دلیل چند بیماری باید در روز چند دارو مصرف کند از درمان ضروری محروم است.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦٩ قرار دارد.