پروانه عادی شکار پرنده در سال ۱۳۹۵ در استان تهران صادر نخواهد شد

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران گفت: در سال جاری (۱۳۹۵) پروانه عادی شکار پرنده در این استان صادر نخواهد شد.این در حالی است که پیش از این در دستورالعمل صدور پروانه عادی شکار پرندگان وحشی در سال ۱۳۹۵ که در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۲۷ توسط سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده بود، تهران از جمله استان هایی بود که در لیست صدور پروانه قرار داشت.

ارسال کننده : نادر زندی

نقی میرزاکریمی در این باره گفت: پیش از این قرار بود تعداد محدودی (حدود ۲۰۰ عدد) پروانه شکار عادی پرنده در سال ۹۵ در استان تهران شود اما با توجه به اینکه تعداد بسیار زیاد متقاضیان و شکارچیان دارای دفترچه شناسایی در استان تهران به هیچ عنوان با ظرفیت محدود و پتانسیل زیستگاه های آزاد استان همخوانی ندارد، تصمیم بر عدم صدور هرگونه پروانه گرفته شد.

وی افزود: حدود ۴ هزار شکارچی دارای دفترچه در تهران وجود دارد که زیستگاه های محدود و شکننده استان ظرفیت حضور حتی بخشی از این تعداد برای انجام شکار را ندارد.

همچنین با تعداد اندک نیروهای اجرایی و امکانات حفاظتی محدود در ادارات محیط زیست، در صورت صدور پروانه در این حجم، امکان کنترل و نظارت بر افرادی که پروانه دریافت کرده و راهی زیستگاه های طبیعی استان می شوند وجود ندارد.

بنابراین محیط زیست استان تهران علی رغم تصمیم قبلی مبنی بر صدور تعداد محدود پروانه، تصمیم گرفته است پروانه شکار عادی پرنده در سال جاری در این استان صادر نشود.

فرمانده یگان محیط زیست استان تهران گفت: صدور پروانه شکار در سازمان حفاظت محیط زیست از ساز و کار صحیحی برخوردار نمی باشد. طی سال های اخیر افراد زیادی با خرید اسلحه شکاری، دفترچه شناسایی شکارچیان را دریافت نموده اند اما کوچکترین آموزشی در زمینه محیط زیست و استفاده از سلاح ندیده اند.

بسیاری از افرادی که طی سال های اخیر با خرید اسلحه شکاری و دریافت دفترچه به جمع شکارچیان پیوسته اند حتی توانایی تشخیص و تمایز گونه های جانوری را ندارند.

صدور پروانه شکار و حضور پر تعداد این گروه از شکارچیان آموزش ندیده با سلاح گرم در طبیعت، علاوه بر بروز خسارت به اکوسیستم های طبیعی برای حفظ جان خود این افراد و بومیان ساکن در عرصه های طبیعی نیز تهدید جدی به حساب می آید.

پیشنهاد می شود سازمان حفاظت محیط زیست دوره های آموزشی متخلفی ازجمله جانور شناسی، آشنایی با قوانین شکار و صید، آموزش های بکارگیری سلاح را برای شکارچیان برگزار نموده و پروانه شکار تنها به متقاضیانی تخصیص یابد که موفق به دریافت گواهینامه مربوط به دوره های مذکور شده باشند.