مرگ تدریجی جنگل‌ها با انتقال آب رودخانه های مهم مازندران

دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران گفت که با انتقال آب سر شاخه رودخانه‌های تجن، گلورد، خطیر کوه، لارکوه آمل،جنگل‌های مازندران در معرض تهدید جدی قرار خواهند گرفت.

ارسال کننده : احسان فتاحی

jangalhay mazandaran

داریوش عبادی دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران در خصوص انتقال آب سرشاخه‌های رودخانه‌های تجن ساری، گلورد، نکا و خطیر کوه، اظهار داشت: “مطالعات ارزیابی های زیست محیطی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های تجن سازی، گلورد نکا، و خطیر کوه  در منطقه چاشم و سواد کوه به سمت فلات مرکزی به ویژه استان سمنان در دست اقدام است”.

وی گفت: “مقرر شده تا با احداث سدهای کوچک بر روی سر شاخه‌ رودخانه‌های مذکور، آب را پمپاژ کرده و راهی استان سمنان کنند”.

دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط  زیست و منابع طبیعی بیان داشت: “در حال حاضر کارشناسانی در حال مکان یابی در سر شاخه رودخانه تجن و منطقه چاشم هستند و به نوعی  موفقیت اولیه انتقال آب بین حوزه‌ای از سرشاخه‌های رودخانه‌های مازندران به سمت استان سمنان را اخذ کرده‌اند”.

عبادی تصریح کرد: “این انتقال آب مشکلات زیست محیطی بسیاری برای رودخانه‌های مازندان و آب پشت سدهای تجن و گلورد که هنوز در مرحله آبگیری به سر می‌برد، به وجود خواهد آورد”.

وی گفت: “علاوه بر طرح‌های انتقال آب ذکر شده؛ مقرر شده که آب لارکوه امل را به سمت شهرک پردیس تهران و آب مناطق ۲  هزار و ۳ هزار را که هنوز در دست مطالعه است به سمت قزوین منتقل کنند”.

دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران تاکید کرد: “۶ سر شاخه مهم مازندران در معرض تهدید جدی قرار دارند به نوعی که این استان را دچار بحران آب خواهند کرد”.

عبادی ادامه داد: “این انتقال آب همچنین تاثیر ناگواری بر اکو سیستم و حیات رودخانه‌ها، زمین‌های کشاورز و روستاهای بنا شده در حاشیه رودخانه‌ها خواهند گذاشت، چرا که حیات منطقه بر زندگی مردم به آب این رودخانه‌ها وابسته است”.

وی افزود: “با گرفتن آب سر شاخه‌های رودخانه‌های تجن، گلورد، خطیر، لارکوه، منطقه ۲  و ۳ هزار؛ رودخانه‌های فوق خشک و جنگل‌های موجود در منطقه نیز در معرض آسیب جدی قرار خواهند گرفت”.

دبیر کمیته علمی سمن‌های محیط زیست و منابع طبیعی مازندران گفت: “با توجه به تغییرات اقلیمی، در حال حاضر ما با کاهش دبی آب در رودخانه‌ها مواجه هستیم و اگر همین میزان آب را نیز از دست دهیم، خسارات آن جبران ناپذیر خواهد بود”.