عدم انجام تعهدات اداره کل راه و شهرسازی اصفهان عامل اصلی تلفات جاده ای حیات وحش موته

 متاسفانه بامداد پنجشنبه ۹۵/۶/۲۵ یک بره آهوی ماده بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده ای که از میان پناهگاه حیات وحش موته می گذرد از بین رفت.مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: این سانحه در طول شب رخ داده و راننده خودرو پس از برخورد با آهو توقف نکرده و در نتیجه شناسایی نشده است.عبور جاده آسفالته از میان پناهگاه حیات وحش موته این زیستگاه ارزشمند را به دو قسمت تقسیم نموده و ضمن ایجاد تلفات متعدد در حیات وحش بر اثر برخورد با خودروهای عبوری، ارتباط اکولوژیک مابین دو سمت جاده را تا حد زیادی قطع نموده است.

ارسال کننده : نادر زندی

اخطار: این گزارش حاوی تصاویر ناراحت کنننده ای است.

……………………………..بره آهوی تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در تاریخ ۱۳۹۵/۶/۲۵
برخورد با خودروهای عبوری در این محور، همواره موجب مرگ و میر حیات وحش موته به خصوص آهوان پر شمار این منطقه می شود.
ضمن اینکه وجود این جاده، دسترسی متخلفین به قلب منطقه به ویژه زیستگاه های آهو را آسان و کنترل و حفاظت را برای محیط بانان با مشکلات زیادی مواجه نموده است.
این جاده تا ۳۰ سال قبل تنها یک مسیر خاکی و ناهموار برای دسترسی بومیان منطقه بود که با موافقت مدیران وقت سازمان محیط زیست به یک جاده ترانزیتی و آسفالته تبدیل گردید.
مسیر قرمز رنگ: جاده ای که پس از خروج از محور اصفهان – تهران از میان پناهگاه حیات وحش موته عبور کرده و به گلپایگان می رسد
مسیر سبز رنگ: جاده ای که از سمت تهران پس از عبور از دلیجان – محلات و خمین به گلپایگان می رسد
مسیر آبی رنگ: جاده ای که از سمت اصفهان از شاهین شهر جدا شده و پس از عبور از علویجه و دهق به گلپایگان می رسد
——————————————————————————————————————————————————————————
همانطور که در نقشه فوق مشاهده می کنید جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته در امتداد هیچ مسیر ترانزیتی مهمی قرار ندارد. این جاده از میانه محور اصفهان – تهران جدا شده و به شهر گلپایگان متصل می شود و در مسیر عبور خود از قلب پناهگاه، به غیر از روستای کوچک موته، دسترسی به هیچ مکانی را فراهم نمی کند.
این در حالی است که دسترسی به گلپایگان نیز چه از سمت تهران و چه از سمت اصفهان دارای مسیرهای جایگزین و به مراتب مناسبتری است.
طی یک سال و نیم اخیر (از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون) حداقل ۱۲ آهو ، پنج کفتار راه راه و یک گرگ خاکستری بر اثر برخورد با خودرو در این محور از بین رفته اند.
بطور حتم موارد متعدد دیگری نیز از برخورد حیات وحش موته با خودروهای عبوری وجود داشته که حیوان بر اثر تصادف زخمی شده و پس از مدتی در گوشه ای از منطقه بر اثر جراحات وارده تلف شده است و لاشه تعدادی دیگر نیز توسط رانندگان خودروهای عبوری پس از تصادف برداشته شده است.
تصاویر زیر بخش کوچکی از تلفات حیات وحش بر اثر برخورد با خودرو در جاده میانگذر پناهگاه حیات وحش موته طی یک سال و نیم اخیر (از ابتدای سال ۱۳۹۴ تاکنون) است.
عدم اجرای تعهدات اداره کل راه و شهرسازی اصفهان دلیل اصلی افزایش تلفات حیات وحش
مرتضی جمشیدیان فرمانده یگان محیط زیست استان اصفهان در این باره گفت: بهترین و کم هزینه ترین گزینه برای کاهش تلفات جاده ای حیات وحش در محور گلپایگان – کاشان در حال حاضر اعمال محدودیت سرعت برای خودروهای عبوری بخصوص در طول شب و با استفاده از دوربین های هوشمند ثبت تخلفات است.
طی تفاهمنامه ای که مابین اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان و اداره کل راه و شهرسازی این استان برای بهسازی و تعریض این جاده انجام شده است، نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و اعمال محدودیت سرعت از این طریق از تعهدات اداره کل راه شهرسازی بوده است.
متاسفانه این اداره کل تاکنون به تعهد خود در زمینه نصب دوربین های مذکور اقدام نکرده و سرعت بالای خودروها در این محور بخصوص در طول شب همواره منجر به مرگ و میر حیات وحش در زیستگاه ارزشمند می شود