مرگ و میر آلودگی هوا سالانه برابر مسافران ۱۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷

گردهمایی «آلودگی هوا و سلامت ۳۵ میلیون ایرانی» با حضور پزشکان، پژوهشگران سلامت و مسئولان شهری در فرهنگسرای رسانه برگزار شد

ارسال کننده : احسان فتاحی

alodegi hava

معاون وزیر بهداشت در این مراسم با تاکید بر اینکه «هر سال به اندازه مسافران ۱۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، آلودگی هوا تلفات دارد» گفت که با افتادن هر هواپیما همه نگاه‌ها به سمت خبر جمع می‌شود اما متأسفانه مرگ بر اثر آلودگی هوا باعث نگرانی نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مهر، در این که مراسم امروز (دوشنبه ۱۵ شهریور) به میزبانی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران برگزار شد، «سید محمد هادی ایازی» معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: “آلودگی هوا از جمله دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان است و همه نهادهای کشور و شوراهای مختلف برای کاهش آن اهتمام جدی دارند. هم اکنون شرایط خوبی در خصوص کنترل آلودگی هوا نداریم و از همین روست که رخدادهای بزرگ محیط زیستی نظیر بیانیه پاریس سمت و سوی خود را کاهش آلاینده های جوی قرار می‌دهند”.

به گفته این مسئول،‌ متأسفانه وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند، نگاه همه رسانه‌ها، کارشناسان، مسئولان و مردم به آن جمع می‌شود اما وقتی سالانه ۷هزار نفر را به علت آلودگی هوا از دست می‌دهیم توجه کسی جلب نمی شود. این درحالی است که علاوه بر این مرگ فاجعه‌آمیز، هزینه‌هایی که آلاینده‌ها به سلامت انسان‌ها وارد می‌کنند هم حائز اهمیت است.

بر اساس این گفته ایازی، هر سال به اندازه مسافران ۱۰ هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، آلودگی هوا تلفات دارد. با افتادن هر هواپیما همه نگاه‌ها به سمت خبر جمع می‌شود اما متأسفانه مرگ بر اثر آلودگی هوا باعث نگرانی نمی‌شود. قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: “البته ما در وزارت بهداشت و مدیران شهری در شهرداری برای جبران خسارات آلودگی هوایی تلاش می‌کنیم که خود نقشی در آلودگی آن نداریم ولی به هر حال باید هزینه های آن از سوی نظام سلامت و محیط زیست پرداخت شود”.

به گفته معاون وزیر بهداشت، شهروندان بسیاری از شهرهای زیر ۳۰۰ هزار نفر کشور، امروز در شرایط آلودگی هوا زندگی می‌کنند اما هیچ دستگاهی برای سنجش آلاینده های جوی آنها وجود ندارد.