وزیر نیرو: نباید بر تغییر اقلیم و وضعیت خاص در زمینه آب سرپوش گذاشت

مهندس حمید چیت چیان وزیر نیرو شامگاه سه شنبه در سومین نشست شورای هماهنگی حوضه آبریز کرخه که با حضور استانداران ایلام، خوزستان، کرمانشاه، همدان و لرستان و نمایندگان وزارت کشور و سازمان‌های جهاد کشاوزی، محیط زیست و صنایع و معادن برگزار شد، اظهار داشت: هدف از تشکیل این نشست‌ها هماهنگی با استان‌های حوضه‌های آبریز در جهت اتخاذ تدابیر مناسب برای کنترل بحران آب در کشور است.

ارسال کننده : نادر زندی

وی افزود: انتظار وزارت نیرو، همدلی استان‌ها نسبت حل مشکلات پیش روی کشور در حوزه آب است. از استانداران و سازمان‌های درگیر در مسأله آب می‌خواهیم که با توجه به آمارها و تصمیمات اتخاذ شده در این نشست‌ها به سیاستگذاری بپردازند.

چیت‌چیان تأکید کرد: رویکرد وزارت نیرو در مسئله بحران آب، کتمان کردن نیست. ما باید بپذیریم که در ایران تغییر اقلیم صورت گرفته و در یک وضعیت خاص آبی قرار داریم.

وی ادامه داد: باید وضعیت کنونی کشور را در زمینه کمبود آب درک کرد و نباید بر واقعیت‌های موجود در کشور در زمینه آب سرپوش گذاشت.

وی تصریح کرد: متاسفانه آمارهای سازمان‌های بین المللی و داخلی و نتایج مطالعات آن‌ها گویای این وضعیت نامناسب است. بنابراین باید هوشیار بود و با همدلی و انسجام میان مجموعه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و ذی‌نفعان بر این مسئله فائق آمد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آمارهای ارائه شده در زمینه منابع و مصارف آب در استان‌های حوضه آبریز کرخه مربوط به سال‌های دهه ۳۰ تا امروز است و چنانچه آمارهای پیش از این سال‌ها بر آن افزوده شود خواهیم فهمید که آیا خشکسالی ها یا ترسالی‌های موجود در سال‌های اخیر ناشی از تغییر اقلیم بوده یا ناشی از تناوب سینوسی خشکسالی ها و ترسالی‌ها بوده است.

وی گفت: اگر با بررسی آمارها به این نتیجه برسیم که اطلاعات و آمارهای کنونی ناشی از تغییر اقلیم بوده ایجاد سازه‌های بزرگ را باید متوقف کنیم، اما چنانچه این آمارها و وضعیت کنونی ناشی از تناوب سینوسی دوره‌های خشکسالی یا ترسالی در دوره‌های کوتاه مدت باشد، باید در احداث شبکه‌های آبیاری تجدیدنظر کرد.

چیت‌چیان تأکید کرد: وزارت نیرو خوشبختانه از نیروی انسانی متخصص و حاذقی برخوردار است و مطمئناً تمام نکات علمی موردنظر برای تدوین و اتخاذ بهترین سیاست‌ها لحاظ خواهد شد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که همه استانداران و دستگاه‌های ذیربط در حوضه آبریز کرخه در تدوین سیاست‌های توسعه استانی خود منافع ملی و مسأله آب را مورد لحاظ قرار دهند و بهترین راهکارها را برای توسعه استان‌ها برگزینند.گفتنی است، حوضه آبریز کرخه ۷ استان لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، کردستان، مرکزی و خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۴۸ نفر را دربر می‌گیرد.