در آستانه فصل مهاجرت پرندگان، آخرین نشست مشترک محیط زیست مازندران

در آستانه فصل سرما و آغاز فصل مهاجرت پرندگان، آخرین جلسه محیط زیست استان مازندران و دامگاه داران فریدونکنار در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

ارسال کننده : نادر زندی

فرمانده یگان محیط زیست استان مازندران در این باره گفت: در این نشست سه جانبه پرسنل محیط زیست استان مازندران ازجمله فرمانده یگان، رییس اداره نظارت بر حیات وحش، رییس اداره محیط زیست شهرستان بابل، محیط بانان و نمایندگان دامگاه داران فریدونکنار و نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد محیط زیست مازندارن حضور داشتند.

مسلم آهنگری اظهار داشت: این نشست با هدف ساماندهی صید پرندگان مهاجر در دامگاه های شهرستان فریدونکنار و سرخرود صورت پذیرفت.

در جریان این نشست نقطه نظرات دامگاه داران و محیط زیست مطرح و سعی شد نگاه دو طرف به یکدیگر نزدیک شده و با همکاری دو جانبه علاوه بر حفظ تالاب بین المللی فریدونکنار بعنوان یک اکوسیستم ارزشمند ملی و جهانی، صید پرندگان مهاجر نیز ساماندهی شده و از نسل کشی پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

در همین زمینه و در راستای مشارکت بومیان در مدیریت تالاب و برداشت پایدار از منابع آن، پس از بحث و گفت و گوی مفصل تصمیماتی اتخاذ گردید.

در این جلسه با موافقت طرفین تصمیم گرفته شد هر کدام از دامگاه داران تنها یک «کرس» داشته باشند.

البته کرس نیز از روش های غیر قانونی صید پرندگان است اما کاهش تعداد به یک کرس در هر دامگاه، صید پرندگان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

همچنین مقرر گردید صید پرندگان حمایت شده به هیچ عنوان صورت نگیرد و در صورت به دام افتادن گونه ای حمایت شده، پرنده مذکور جهت تیمار و رهاسازی مجدد به محیط زیست تحویل داده شود.

دام هوایی (شب دام و غاز دام) که در بیرون از دامگاه برپا می شود، روشی کاملا غیر قانونی بوده و به هیچ عنوان مورد تایید محیط زیست نمی باشد.

محیط زیست مذاکره و هیچگونه توافقی با برپا کنندگان دام هوایی نداشته و همانطور که سال گذشته در دو مرحله (مرحله اول ، مرحله دوم) دام های هوایی برپا شده جمع آوری گردید، امسال نیز با برپا کنندگان دام هوایی بصورت قانونی برخورد خواهد شد.

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، تالاب بین المللی فریدونکنار در واقع زمین های کشاورزی با مالکیت افراد حقیقی است که پس از برداشت برنج با هدایت آب به درون زمین ها به شکل تالاب مصنوعی درمی آید. دامگاه داران با ایجاد سکوت و امنیت کامل در منطقه و همچنین توزیع غذا در تالاب، پرندگان مهاجر زیادی را به این منطقه جلب نموده و به صید آنها می پردازند.

در روش سید سنتی پرندگان مهاجر در تالاب فریدونکنار (دوما) به دلیل آنکه برداشت بصورت محدود و از گونه های غیرحمایت شده مانند اردک سر سبز انجام می شود، همچنین تاثیر مثبت امنیت و تغذیه مناسب پرندگان در مهاجرت و جوجه آوری آنها، به اعتقاد کارشناسان محیط زیست صید سنتی نه تنها آسیبی به این منطقه وارد نمی کند بلکه مفید نیز خواهد بود.

اما روش های جدید مانند دام هوایی به دلیل صید دسته جمعی و غیر انتخابی پرندگان، موجب کشتار دسته جمعی و نسل کشی آنها خواهد شد.

همچنین در صورت ممنوع نمودن کامل صید در این منطقه، در واقع تالاب نیز ازبین خواهد رفت و دامگاه داران در صورتیکه اجازه هیچگونه صید و برداشتی از پرندگان نداشته باشند در فصل زمستان به کشت دوم در زمین های خود خواهند پرداخت.