عامل شکار غیرمجاز یک قرقاول در پارک ملی پابند دستگیر شد

روز گذشته نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی پابند حین گشت زنی در حاشیه پارک متوجه صدای شلیک گلوله شدند.رییس پارک ملی پابند در این باره گفت: محیط بانان به جست و جوی منطقه پرداخته و یک شکارچی متخلف را مشاهده نمودند

ارسال کننده : نادرزندی

مهندس علی کلانه اظهار داشت: مامورین جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شده و وی را بازداشت نمودند.

در بازرسی از این شکارچی غیرمجاز لاشه یک قرقاول ماده به همراه یک اسلحه شکاری مجاز کشف و ضبط گردید.

متهم پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس نرخ جدید بهای جانوران وحشی به لحاظ مطالبه  ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک قرقاول معادل ۴ میلیون ریال تعیین شده است که متهم می بایست این مبلغ را به حساب دولت واریز نماید.

همچنین متهم در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۲ قانون شکار و صید به حبس از سه ماه تا سه سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح های کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

قرقاول خزری از گونه های حمایت شده و بومی شمال کشور به شمار می رود. در سال های اخیر به دلیل شکار بی رویه و تخریب زیستگاه های جنگلی جمعیت این گونه ارزشمند به شدت کاهش یافته است.