رئیس سازمان جنگل‌ها: بهره برداری از جنگل‌های شمال ۳۰درصد کاهش یافته است

 رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز چهارشنبه در کنفرانس خبری که به  مناسبت هفته دولت برگزار شد گفت: درسال ۹۱ حدود ۸۵۰ هزار مترمکعب از جنگل ها بهره برداری چوب صورت می گرفت و این رقم الان به ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده است.

ارسال کننده : نادر زندی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، خداکرم جلالی با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهایی است که روی کمربند خشک زمین قرار گرفته، خاطرنشان کرد: بحث تغییر اقلیم و گرم شدن کره زمین سبب کمبود آب شیرین و بیابان‌زایی شده است که استراتژی ما در سازمان جنگل‌ها حول ۵ محور برای حل این مسئله شکل گرفته است.

وی مقوله  حفاظت از جنگل‌ها، جامعه‌نگری در حوزه آبخیزداری، استفاده از مشارکت مردم برای حفاظت از جنگل‌ها، مهار عوامل ناپایدار منابع طبیعی و جلوگیری از گرد و غبار را از جمله آنها دانست.

به گفته جلالی، حفاظت مشارکتی در ۶ میلیون هکتار از اراضی کشور، تثبیت مالکیت دولت در ۲ میلیون هکتار از اراضی و اجرای طرح کاداستر در ۱۲ میلیون هکتار در عرصه‌های جنگلی و مرتعی از جمله سیاست‌های راهبردی سازمان جنگل ها و مراتع و جزء اقداماتی است که انجام شده است.

سالانه ۱۸ هزار هکتار اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع انجام می شود

وی در مورد برخورد با پدیده زمین‌خواری و بازپس‌گیری اراضی دولتی  که از منابع طبیعی در دست افراد افتاده است، گفت: در راستای اجرای احکام قضایی از ۴۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی منایع طبیعی خلع‌ید شد و ایستگاه‌های دیده‌بانی و پایشی برای اطلاع به موقع از حریق تشکیل داده‌ایم، چرا که سالانه به طور متوسط ۱۸ هزار هکتار اطفاء حریق در جنگل ها و مراتع انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع همچنین در مورد آخرین وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط کشور در منطقه زاگرس، گفت: خوشبختانه تغییرات اقلیمی نقش زیادی در مهار آفت‌های این جنگل داشت به طوریکه ۲ مرتبه سرمای منفی ۱۰ درجه به کمک ما آمد و سبب شد بتوانیم حائلی بین مناطق آلوده و مناطق سالم ایجاد کنیم.

برای مبارزه با آفت شمشادها، محلول پاشی صورت می گیرد نه سمپاشی

خداکرم جلالی گفت: آنچه برای مبارزه با آفت شمشاد ها در جنگل های شمال صورت می گیرد محلول پاشی از نوع بی تی است نه سمپاشی و این اقدام کاملا مبارزه بیولوژیکی است و از نظر محیط زیست و سازمان حفظ نباتات کاملا تایید شده است.

وی گفت: تاکنون سطحی معادل ۵۰ هکتار از عرصه جنگلی شمشاد که مبتلا به  آفت شب پره است محلول پاشی شده است. چرا که این آفت وارداتی است و اگر اقدام فوری صورت نگیرد شمشادها را بکلی نابود خواهد کرد.

وی همچنین به بحث قاچاق چوب در جنگل های شمال کشور اشاره کرد و گفت: طی ۴ سال اخیر، ۵۹۸ تن ذغال که به صورت غیرمجاز از چوب جنگل‌ها درست شده کشف شد و در کنار آن ۶ هزار و ۱۷۴ تن چوب، هیزم و بوته طی ۳ سال اخیر کشف شده است.

بهره برداری از جنگل ها از درختان شکسته و افتاده است

وی در مورد کاهش بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور برای احیای آن نیز این گونه توضیح داد که طی مصوبه دولت از سال ۹۱ میزان بهره‌برداری از ۸۵۰ هزار مترمکعب در سال به ۵۵۰ هزار متر مکعب رسیده که آن هم بیشتر مربوط به درختان افتاده، آسیب‌دیده و شکسته شده است.

وی در مورد توسعه زراعت چوب نیز گفت: زراعت چوب در سطح ۹۵۰۰ هکتار انجام شده و تولید و خرید ۷۷ میلیون اصل نهال اعم از جنگلی، مرتعی و بیابانی انجام شده است.

برای مهار بیابان‌زایی دریاچه ارومیه ۱۰ سال زمان نیاز است

جلالی این را هم اذعان داشت که برای مهار بیابان‌زایی اطراف دریاچه ارومیه حداقل ۱۰ سال زمان نیاز است که شاخص ارزیابی عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع بین ۱۹ دستگاه در ستاد احیای دریاچه ارومیه ۱۰۰ است.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع در مورد پرونده‌های مهم زمین‌خواری در استان‌های مختلف گفت: ۷۰ پرونده مهم را در استان‌ها شناسایی کرده‌ایم که یک مورد آن بیش از ۳ هزار هکتار جنگل در چهارمحال و بختیاری بوده است که با کمک دستگاه قضایی خلع‌ید شد.

۷۰۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی در ۴ سال اخیر برگشت

وی مسئله وقف در کشور را یکی دیگر از مسائلی دانست که امروز در عرصه مرتع و جنگل مشکلاتی ایجاد کرده است و در توضیح بیشتر این موضوع اظهار داشت: به عنوان مثال در آق ‌مشهد ساری در سال های گذشته ۵ هزار هکتار جنگل وقف شده و اکنون نایب خاص هم دارد و تفاهم‌نامه‌ای با سازمان اوقاف در همین راستا را داریم که تاکنون طی آن ۷۰۰ هزار هکتار از این گونه جنگل‌ها را در ۴ سال اخیر برگردانده‌ایم، چرا که معتقدیم باید فردی که مالک جایی است آن را وقف کند نه آنکه عرصه‌ای که متعلق به ملت است، وقف شود.

یک هزار و ۲۵۰ مورد آتش‌سوزی در ۵ ماهه امسال

جلالی در مورد آخرین آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها گفت: یک هزار و ۲۵۰ مورد آتش‌سوزی در ۵ ماهه امسال داشته‌ایم که نسبت به ۵ ماهه مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است و در کنار آن سطح آتش‌سوزی در جنگل‌ها ۱۰ درصد کاهش یافته است.

برای مدیریت جنگل های شمال سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است

وی در مورد اجرای طرح تنفس در راستای احیای جنگل ها نیز گفت: برخی می‌گویند باید جنگل ها را رها کرد و کسی داخل جنگل نرود تا آن احیا شود اما برخی هم به روش‌های علمی معتقدند و اگر دولت بخواهد جنگل‌های شمال را به درستی مدیریت کنیم، باید سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان به ما بودجه داده شود، تا کل ۲ میلیون هکتار اراضی را مدیریت کنیم، چرا که در برخی موارد ما حتی با تعداد محدود نیرو مواجه هستیم.