سفیر آذربایجان در ایران: ” نگران دریاچه اورمیه هستیم”

فرستنده:مسعود عاقبت اندیش

اؤیرنجی سسی: استانداران آزربایجان غربی و شرقی بطور جداگانه با سفیر جمهوری آزربایجان در ایران دیدار کردند.
به گزارش واحد رصد اخبار اؤیرنجی سسی، در دیدارها طرفین بر گسترش روابط دو جانبه تاکید کردند .
جوانشیر آخونداف سفیر آزربایجان در ایران در دیدار با سعادت استاندار آزربایجلان غربی که در استانداری این استان ترتیب داده شده بود از وضعیت دریاچه اورمیه ابراز نگرانی نموده و گفت ” این مشکل موجب ایجاد خسارت های جبران ناپذیر به محیط زیست در منطقه خواهد زد و این یک بحران جهانی است که امیدواریم با همفکری و برنامه ریزی و اجرای برنامه های ویژه مشکل این دریاچه نیز حل شود. “


سعادت نیز در مقابل این اظهار نظر آقای سفیر جواب داده است “دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را برای احیای این دریاچه زیبا بکار خواهد برد و در این زمینه از تجربیات و نظرات دانشمندان بزرگ دنیا بهره می گیریم .
همچنین آخوندوف با استاندار آزربایجان شرقی دیدار و گفت و گو کرد .
در این دیدار جبار زاده استاندار آزربایجان شرقی با اشاره به موضوع فرهنگستان زبان ترکی آزربایجانی، اظهار داشت: نیت ما از ایجاد این فرهنگستان، توسعه روابط فرهنگی بین ایران و آزربایجان است و امیدواریم با تحقق این امر، زمینه‌ای برای شکوفایی ظرفیت‌های دو کشور در زمینه ادبیات و فرهنگ آذری فراهم شود.
سفیر جمهوری آزربایجان در ایران هم در این دیدار ایران را کشوری با یک تاریخ بزرگ توصیف کرد و با بیان این که حفظ ثروت ارزشمند تاریخ و میراث فرهنگی، وظیفه سنگینی بر عهده ماست، از اهتمام استاندار آزربایجان شرقی در خصوص ایجاد فرهنگستان زبان ترکی آزربایجانی قدردانی کرد.
جوانشیر آخونداف در ادامه به زمینه‌های مشترک همکاری دو کشور ایران و آزربایجان اشاره و بر گسترش این زمینه‌ها تاکید کرد.
وی با بیان این که موضوع حمل و نقل برای ما بسیار مهم است، افزود: دولت جمهوری آزربایجان اقدامات زیادی برای اتصال خط آهن این کشور به راه‌آهن سراسری ایران کرده است و امیدواریم این اقدامات به زودی به نتیجه برسد.
آخونداف با اشاره به این که امسال در جمهوری آزربایجان، سال صنایع اعلام شده، اظهار داشت: دولت، تسهیلات خوبی برای ایجاد واحدهای صنعتی و تولیدی ارایه کرده است و ما آماده پذیرش سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایرانی در پارک‌های فناوری و شهرک‌های صنعتی آزربایجان هستیم.