پدیده‌ای جدید به نام نذر محیط‌ زیست؛ پاسخ مثبت مردم برای کمک به حیوانات گرسنه

 تامین غذای حیوانات چهارپا و بخصوص جانداران ضعیف که نیاز به ترحم دارند از نمونه اقداماتی به شمار می رود که در دیار نصف جهان مدتی است اجرایی می شود، ایده ای که می تواند به عنوان شعاری جهانی مطرح شود.

ارسال کننده : احسان فتاحی

mohit zist

بدون تردید خشکسالی های اخیر، در سطح جهان و بخصوص مناطقی از غرب و جنوب غرب آسیا،تغذیه حیوانات علوفه خوار را به شدت تحت الشعاع قرار داده که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با توجه به چنین تهدیدی،در ایده ای نو، قابل توجه و انسانی، کشاورزان اصفهانی با اهدای علوفه، حرکتی سازنده را در اولویت خویش قرار داده اند که علاوه بر ثواب اخروی می تواند به شعاری جهانی نیز مبدل شود.

دراین میان رعایت اخلاق و انسانیت و تامین اغذیه مورد نیاز حیواناتی که برای انسان ضرر و خطر محسوب نمی شوند از ایده هایی به شمار می رود که باید با فرهنگ سازی،به الگویی ویژه در تمام شهرهای ایران تبدیل شود.

در حال حاضر اصفهان در این خصوص پیشگام و پیشرو است و می توان با تسری این ایده سازنده بخش قابل توجهی از جانداران را از خطرمرگ نجات داد.

آهوان گرسنه اصفهان، چشم انتظار اهدای علوفه های نذری

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست اصفهان با اشاره به توزیع علوفه از سوی این مجموعه و اهدای آن به آهوان این خطه از کشور عنوان می کند: “اهدای علوفه در اوزان متفاوت و متعدد از اقدامات بسیار مثبتی است که البته غذای تمامی این گونه خاص جانوری را تامین نمی کند”.

به تعبیری با مشارکت هر چه بیشتر مردم،می توان سایه تهدید و مرگ را از آهوان اصفهان دور کرد،نیاز روزانه ۵۰۰ آهو در روز به ۷۰۰ کیلو علوفه،معیار و شاخصی محسوب می شود که بر مبنای آن ضرورت و لزوم  مشارکت هر چه بیشتر مردم در این عرصه به تصویر کشیده می شود.

آهوی ماده ای که از شیر دادن به بچه خود عاجز بود

محمد جواد خوبان که در حرکتی تحسین برانگیز ۷۰۰ کیلو علوفه را نذر آهوان امام رضا کرده، طی اظهاراتی که در روزنامه جام جم منتشر شده می گوید: “یک روز با اتوبوس از اصفهان باز می گشتم که حضور چند آهو در حاشیه جاده توجه من را به خود جلب کرد”.

وی می افزاید: “اتوبوس در فاصله ۵۰ متری آنها نگه داشت ودر توقف ۵ دقیقه ای وسیله نقلیه،شاهد بودم که بچه آهوی گرسنه که در صدد مکیدن شیر مادر بود،به دلیل ناتوانی مادر و نداشتن شیر،قادر به تغذیه نبود و این صحنه اشک را از چشمان من سرازیر کرد”.

همن صحنه کافی بود تا خوبان با مشارکت در این طرح خیر به یکی از الگوهای این طرح تبدیل شود.

امید آن می رود این اقدام به عنوان یک حرکت اخلاقی در میان تمامی لایه ها و طبقات اجتماعی تسری پیدا کند که یقینا ثواب دنیوی و اخروی آن،ثروتی ارزنده برای هر دو دنیا است،ثروت و ثمره ای که عیار و ارزش آن با انسانیت،اخلاق و شرافت سنجیده می شود.