چهار شکارچی متخلف پس از یک سال و نیم پیگیری شناسایی و دستگیر شدند

روز دوم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ یکی از نیروهای یگان محیط زیست دماوند حین گشت زنی در منطقه شکار ممنوع کوه سفید حوالی بعد از ظهر متوجه حضور چهار شکارچی غیرمجاز در منطقه شد …

ارسال کننده : نادر زندی

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: محیط بان که تنها بود با مرکز اداره تماس گرفته و تقاضای نیروی کمکی نمود.

عباس میرزاکریمی اظهار داشت: پس از آن دو نیروی کمکی عازم ارتفاعات شده و حوالی عصر به نقطه مورد نظر رسیدند.

شکارچیان متخلف با تصور اینکه یک روز پس از تحویل سال نو، محیط بانی در منطقه وجود ندارد به قصد شکار غیرمجاز عازم کوه سفید شده و قصد داشتند شب را نیز در منطقه بیتوته کنند.

زمانیکه محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد شدند هوا کاملا تاریک شده و مامورین دید مناسبی نداشتند.

محیط بانان در تاریکی شب فرمان ایست را صادر نمودند اما شکارچیان متخلف از تاریکی هوا استفاده نموده و متواری شدند.

شلیک های هوایی محیط بانان باعث شد تا متخلفین کوله پشتی های خود را رها نموده و صرفا با برداشتن اسلحه ها در تاریکی شب متواری شوند.

محیط بانان کوله پشتی و وسایل بجا مانده از متخلفین را به اداره محیط زیست منتقل نموده و به تفتیش آنها پرداختند.

لاشه بز وحشی، دوربین چشمی، گوشی تلفن همراه و ۶ عدد فشنگ کشف شده از درون کوله های بجا مانده از متخلفین

در بازرسی از داخل کوله پشتی متخلفین لاشه یک بز وحشی ، یک دوربین چشمی، تعدادی فشنگ و یک گوشی تلفن همراه کشف و ضبط گردید.

محیط بانان صبح روز بعد محدود حضور متخلفین در شب گذشته را مجددا جست و جو نمودند تا شاید مدارک بیشتری از شکارچیان متخلف بدست بیاورن.

مامورین در حین جست و جو با لاشه یک کل وحشی مواجه شدند که روز گذشته بر اثر اصابت گلوله زخمی و سپس تلف شده بود.

لاشه کل وحشی که بوسیله متخلفین زخمی شده و روز بعد حین جست و جوی منطقه توسط محیط بانان کشف شد

نیروهای محیط زیست موضوع را با مقام قضایی درمیان گذشته و ضمن بازرسی از گوشی تلفن همراه بدست آمده از مالک خط تلفن همراه شکایت نمودند.

محیط بانان دماوند پس از اخذ نیابت قضایی عازم تهران و آدرس منزل مالک خط تلفن همراه شده و وی را بازداشت نمودند.

مالک تلفن همراه پس از ۴۸ ساعت بازداشت در کلانتری اعتراف نمود که خط تلفن مورد نظر را به شخص دیگری فروخته است اما وی هنوز اقدام به نقل و انتقال رسمی خط تلفن به نام خود ننموده است.

یکی از تصاویر بدست آمده از گوشی تلفن همراه بجا مانده از شکارچیان متخلف که به شناسایی آنها کمک نمود

بنابراین مامورین مجددا با دریافت نیابت قضایی به سراغ شخصی رفتند که خط تلفن همراه را از مالک اصلی خریداری نموده و هنوز آن را به نام خود منتقل نکرده بود.

این مظنون پس از گذشت یک سال و نیم با پیگیری های مسمتر محیط زیست دماوند سرانجام در اداره محیط زیست این شهرستان حاضر شده و به جرم خود در یک سال و نیم قبل اعتراف نمود.

سه محیط بانان شرکت کننده در عملیات که یک و سال و نیم پس از فرار متخلفین برای شناسایی آنها تلاش نمودند

شکارچی متخلف ضمن فاش نمودن هویت سه همدست دیگر خود نسبت به تحویل یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو و یک قبضه اسلحه شکاری دولول که در جریان تخلف سال گذشته بکار رفته بودند، اقدام نمود.

یک قبضه اسلحه گلوله زنی برنو و یک قبضه اسلحه شکاری دولول که توسط متخلفین به اداه محیط زیست تحویل گردید

متهیمن پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی شدند.

متخلفین روز ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ مبلغ ۳۶ میلیون ریال در قالب دو فقره فیش بانکی به مبلغ هر کدام ۱۸ میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک بز و یک کل وحشی (به نرخ قدیم ضرر و زیان در زمان بروز تخلف) اقدام و فیش های مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

همچنین متهمین در دادگاه به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه ها و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل دو اسلحه کشف شده اقدام و دستور مصادره سلاح های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید